V rámci pravidelné prohlídky vozu s výměnou oleje redakce nechala v servisu na vůz namontovat nové zástěrky zadních kol, když jedna z původních se bůhvíkde ztratila. Opel dostal také nový zadní díl výfuku. Ne že by ten dosavadní ještě pár tisíc kilometrů nevydržel, leč určitě by v záznamu o výsledku kontroly přibylo upozornění na korozi tohoto dílu, snad by technik byl i přísnější. (Zkušenosti z opravy jsou na další stránce).
Může se hoditNabídku nových i ojetých automobilů Opel Vectra |
Porovnání, co na voze zjistí různé STK, znemožnil fakt, že výsledek kontroly se s úředním kulatým razítkem zaznamenává do technického průkazu. Jakákoliv snaha o další prohlídku po té, která se uskutečnila v řádném termínu a byla úspěšná, by tedy byl nevysvětlitelný. Konkrétní zkušenost z emisní a technické kontroly v Rybnici se neliší od praxe ve většině podobných zařízení v zemi: technici nic neopomenou, jsou korektní, neexistují ani náznaky někdy až šikanování, známého z osmdesátých let.
Vždyť i STK bojují o zákazníka a o práci - jejich služeb sice motoristé využít musí, ale mohou si vybrat z mnoha firem v nejrůznějších místech země. Rybnické zařízení s velkorysými a upravenými prostory pracuje bez významnějších front, v jednom areálu je emisní i technická kontrola Zkušení motoristé radí jet do stanice technické kontroly bez zvláštních příprav automobilu. "Kdysi - to jsem měl ještě starou Škodu 1000 MB - jsem se před každou STK doslova trápil.
Vůz jsem vylepšoval, zkoušel, opravoval... a z STK mě pak vyhodili kvůli problému, na který jsem ani nepomyslel," říká Karel Černík z Plzně, který za pětatřicet let řidičské praxe vystřídal desítku osobních automobilů. "V posledních letech ale jezdím ke kontrole s klidem. Vůz nechám v STK prohlédnout a opravuji či nechám opravit, až když technici zjistí konkrétní závadu. Zatím jsem to vždy stihnul v rámci opakované - levnější - prohlídky. Samozřejmě neprovokuji tím, že bych měl v nepořádku to nejzásadnější - světla, pneumatiky, zrcátka..."
Spotřeba testovaných vozů 1)Poznámky: 1) v průměru dlouhodobých testů MF DNES, 2) testována jako nová na 30 000 km, 3) testována jako nová na 15 000 km, 4) testována jako nová na 40 000 km, 5) testován jako jetý na 40 000 km, 6) testován jako jetý, v průměru 27 204 km nynějšího testu
Pramen: MF DNES
Vývoj spotřeby Oplu Vectra 1.6i v dosavadním průběhu testuPramen: MF DNES
Vůz | I/100 km |
Škoda Octavia 1.8 20V SLX Z 2) | 10,5 |
Škoda Octavia 1,8 Turbo kombi 3) | 9,5 |
Škoda Felicia 1.3 Lxi 4) | 7,6 |
Ford Mondeo 1.816V GLX 5) | 8,6" |
Škoda Fabia 1.4 16V Elegance 4) | 7,6 |
Opel Vectra 1.6i 6) | 7,06 |
úsek testu |
průměrná spotřeba |
po 5000 km |
7,3 I/100 km |
po 13 500 km |
7,26 I/100 km |
po 20 000 km |
7,19 I/100 km |
po 27 000 km |
7,06 I/100 km |
Spotřeba opět klesla
Opel Vectra 1.6i GL se blíží k cíli třetí čtvrtiny dlouhodobého redakčního testu na 40 tisíc kilometrů a potvrzuje přitom trvale příznivou spotřebu: 27 204 kilometrů absolvoval v průměru za 7,06 litru na 100 kilometrů. Je to zatím nejpříznivější výsledek v dosavadní historii dlouhodobých testů, kterým se v MF DNES v posledních letech podrobilo šest nových i jetých automobilů. Spotřeba vozu klesá průběžně od začátku testu. Jeho první polovinu opel absolvoval převážně v zimě a se spotřebou 7,19 litru na 100 kilometrů. S jarem se apetyt dál zmenšil, byt starý automobil cestuje převážně na dálnicích a v hustém městském provozu. Jízdní výkony zastaralého motoru 1.6 sice zaostávají za současnými pohony, ty však většinou nejsou srovnatelně úsporné.
Skromný sluha, nebo past na peníze?
Opel Vectra 1.6i GL do dlouhodobého testu vyjel vloni na podzim s tím, že představuje hodně jetou a relativně levnou - stotisícovou - ojetinu. Právě s automobily v ceně do 100 tisíc korun se v Česku obchoduje nejčastěji a dlouhodobý test na 40 tisíc kilometrů chce přispět k hledání odpovědi na věčnou otázku, zda je levnější starší auto pro motoristu relativně výhodným a skromným služebníkem, nebo pastí na peníze. MF DNES opia ročníku výroby 1991 koupila v náhodně vybraném bazaru za 105 tisíc korun s tím, že měl na tachometru 95 240 kilometrů.
Vůz v testu nezlobí, náklady rostou
Čas pravidelné prohlídky s výměnou motorového oleje a k tomu ještě končící platnost emisní a technické kontroly zavedly starý Opel Vedra 1.6i GL po 27 tisících z celkových 40 tisíc kilometrů dlouhodobého testu MF DNES do servisu - podruhé do plzeňské pobočky sítě Drive in.
Důvody? Jednak dobrá zkušenost z nedávné opravy vodního čerpadla, kterou firma spolu s dalšími pracemi zvládla za polovinu ceny služby značkového servisu, a jednak snaha zjistit, zda dobrý výkon nebyl náhodný. Ukázalo se, že nikoliv. I při opakované návštěvě servis podle výrobních čísel automobilu do druhého dne objednal náhradní součásti, samotná práce (viz tabulka) od převzetí do předání vozu trvala hodinu a deset minut.
Cena zadního dílu výfuku se sice prakticky nelišila od nabídky značkové firmy, ale úspory zákazníkovi přináší okolnost, že Drive in na vůz namontoval díly či vyměnil olej, aniž účtoval práci. Bezplatná byla v rychloservisu i základní prohlídka opiu včetně kontroly tlumičů. Ke všemu byla k dispozici moderní technika.
Zatímco v jednom z největších pražských servisů Opel před časem mechanik otestoval kvalitu zadního dílu výfuku pohledem a dvěma ranami pěstí, využil pracovník Drive in endoskopu, který na obrazovce poskytl dokonalý obraz toho, jak je výfuk uvnitř zkorodovaný.
S natolik přesvědčivým argumentem těžko polemizovat. Redakce tedy před prohlídkou v STK objednala výměnu dílu, byt se na pohled mohlo zdát, že ještě pár tisíc kilometrů vydrží. Ve značkových servisech ubývá zákazníků se staršími a více jetými auty. Potvrdil to i průzkum, při kterém redakce zjišťovala, v jakých cenách by stejnou práci na oplu poskytly specializované firmy.
Pro starý Opel Vedra A ročníku výroby 1991 už mnohde díly nemají. Pro případnou opravu by je tedy museli objednávat. Oficiální ceny značkových servisů pro srovnání poskytl Zdeněk Vlášek z pražské společnosti Opel C&S, která je výhradním dovozcem oplů na zdejší trh. Jan Machač z téže firmy upozornil, že majitelé nových a zánovních aut však nemohou značkové servisy opustit - jejich práce je spolu se značkovými náhradními díly podmínkou pro uplatnění záruky na vůz.
Dosavadní náklady pro Opel Vectra
koupě automobilu |
105 000 Kč |
povinné ručení do konce roku 2000 |
1159 Kč |
dálniční známka pro rok 2000 |
800 Kč |
základní výbava1) |
1143 Kč |
prohlídka a oprava v servisu před testem |
12 301 Kč |
vyvážení předních kol |
150 Kč |
žárovka předního světlometu |
70 Kč |
povinné ručení na rok 2001 |
3645 Kč |
dálniční známka pro rok 2001 |
800 Kč |
výměna oleje a filtru, oprava (vodní pumpa, |
6178,30 Kč |
4 nové pneumatiky Barum |
7720 Kč |
výměna oleje a filtru, zadního dílu výfuku a zadních zástěrek |
4187 Kč |
emisní kontrola |
260 Kč |
kontrola v STK |
450 Kč |
celkem |
143 863,30 Kč |
Poznámka: 1) trojúhelník, tažné lano, žárovky, pojistky atd.
Pramen: MF DNES
Ceny práce na jetém oplu ve značkovém a neznačkovém servisu (Kč)
Poznámky: 1) předložená faktura, 2) kalkulace importéra značky Opel, 3) odvozeno z minimální hodinové sazby v Praze 590 Kč, 4) odvozeno z minimální hodinové sazby mimo Prahu, 5) neoriginální - koupeny v prodejně autodoplňků
servis/práce
Drive in Plzeň 1)
Opel Praha 2)
Opel mimo Prahu 2)
zadní díl výfuku
3370
3299
3299
spona výfuku
43
67
67
výměna výfuku
neúčtováno
295 3)
180 4)
zadní zástěrky
115 5)
952
952
sponky zástěrek
v ceně zástěrek
245
245
montáž zástěrek
neúčtováno
177
108
olej 15W-40
557
528,50
528,50
olejový filtr
102
93
93
výměna oleje
neúčtováno
59
36
manipulace s vozem
neúčtováno
118
72
celkem
4187
5833,50
5833,50
Pramen: MF DNES, importér značky Ope
Mnohé servisy a stanice technické kontroly nabízejí motoristům na prahu zimy zdarma seřízení automobilových světel. |