Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starý opel výkon neztratil

aktualizováno 
Jetý Opel Vectra 1.6i GL, který se v MF DNES v příštích měsících podrobí dlouhodobému testu na 40 tisíc kilometrů, je navzdory devíti rokům stáří v solidní kondici. Vyplynulo to z měření a zkoušek, které redakce objednala ve zkušebnách nezávislého Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze.

Výrobce například zmíněnému vozu s motorem 1.6 deklaruje výkon 55 kilowattů při 5200 otáčkách za minutu a ve skutečnosti opel má v tomto režimu 54,7 kilowattu. "Při pětiprocentní toleranci měřicích přístrojů to je pěkný výsledek a příslib, že vůz by neměl mít v příštích desetitisících kilometrů zásadnější problémy s motorem," vyjádřil se pražský znalec oplů Jiří Beránek.

Rovných 55 kilowattů výkonu naměřili technici při 5000 otáčkách. Rovněž se ukázalo, že vůz s bezmála stovkou tisíc kilometrů na kontě splňuje všechny provozně emisní parametry, v pořádku je i řízený katalyzátor. Opel Vedra 1.6i se podrobil také měření akcelerace, v níž zůstal o poznání pozadu za předpokládaným výsledkem: zatímco výrobce u zmíněného modelu ročníku 1991 udává, že z klidu dosáhne stokilometrové rychlosti během 14 vteřin, v testu pro MF DNES byl vůz podle měření ÚSMD v akceleraci o 1,3 vteřiny pomalejší.

Tento výsledek je stejně jako všechny ostatní - průměrem ze dvou měření. Dokonce i v porovnání s novými auty obstál jetý Opel Vedra v měření elasticity a brzdné dráhy. Brzdil dokonce nejlépe z vybraných. Brzdy ojetiny byly před zkouškou v ÚSMD jen pár desítek kilometrů po výměně předních destiček a zadního obložení, zatímco ostatní vozy, jejichž výsledky posloužily ke srovnání, byly při testech MF DNES prakticky nové.

Proč právě Opel Vectra?

Rozhodnutí o tom, že dlouhodobému testu na 40 tisíc kilometrů se v roli stotisícové ojetiny podrobí Opel Vectra, vyšlo ze zastoupení a obliby jednotlivých značek a modelů na zdejších silnicích. Široko daleko nejrozšířenější jsou v Česku škodovky a automobily VAZ. Prvních se už podrobilo testům MF DNES několik - dvě octavie, fabia i felicia.

Proto v úvahách tentokrát nefigurovaly. Bohaté rozšíření ruské značky VAZ pochází z předlistopadových časů s tím, že nová auta přibývala v devadesátých letech v tuzemském provozu minimálně a ani pro blízkou budoucnost se nejeví jako perspektivní. Třetí nejsilnější zůstává na silnicích v Česku značka Fiat, což je dáno také tím, že do země dodávala auta i v dobách, kdy jiná západoevropská produkce prakticky nepřijížděla.

Z toho plyne, že Fiat je zastoupen modely, z nichž některé z nejrozšířenějších už hodně zestárly, nebo se naopak cenou ještě nesklonily ke stotisícové hranici, případně v absolutních číslech nedosahují počtu konkurentů jiných značek. To je třeba případ Fiatu Tipo, který by sice stářím i cenou odpovídal požadavkům současného testu MF DNES, ovšem v Česku je rozšířen méně než některé nejobvyklejší typy jiných firem.

Následuje značka Ford, jejíž ojetina - model Mondeo - však už v testu MF DNES také byla. Nepočítáme-li trabanty a wartburgy, zbylo tedy volit mezi volkswagenem a oplem, případně renaultem a peugeotem. Při zohlednění toho, jaký model je na současném trhu ojetin nejžádanější a má také určitou perspektivu, se okruh zúžil na trojici Volkswagen Golf II - Opel Vectra A - Peugeot 405.

Z hledání nejmladšího a přitom relativně nejlevnějšího auta v pokud možno solidním stavu nakonec padlo rozhodnutí na Opel Vectra 1.6i. Jeho provoz, zkoušky, měření a vůbec veškeré náklady s prověrkou souvisící hradí - stejně jako v minulých testech - vydavatel MF DNES, společnost MAFRA.


Z testu již plynou první zkušenosti

* Není jednoduché najít na zdejším trhu ojetin kvalitní starší vůz menšího objemu a nižších provozních nákladů v ceně kolem sta tisíc korun. * U vozu zmíněné cenové kategorie je důležitější skutečný technický stav než rok výroby. * Osvědčuje se nákup v bazaru s jistou tradicí a technickým zázemím. * Je vhodné mít finanční rezervu do výše zhruba 20 procent kupní ceny ojetiny. * Za prozíravé považují odborníci přinejmenším výměnu motorového oleje s filtrem a rozvodového řemene spolu s kontrolou brzd bezprostředně po koupi levnějšího staršího automobilu.* Služby značkových servisů jsou sice důkladné a kvalifikované, ale vzhledem k pořizovací ceně nejčastěji kupovaných ojetin také poměrně drahé. Většina motoristů zřejmě bude u ojetin v ceně do sta tisíc korun využívat neznačkové firmy a lacinější díly z druhovýroby. Značkový servis je ovšem nezbytný v případě potřeby speciální techniky, třeba diagnostického počítače a podobně. * Minulostí už zřejmě jsou fronty na policejních dopravních inspektorátech při vyřizování formalit kolem automobilů.


 

Starší Opel Vectra 1.6 má v testu MF DNES za sebou 17 tisíc kilometrů.

Autor:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.