Starý opel výkon neztratil

Jetý Opel Vectra 1.6i GL, který se v MF DNES v příštích měsících podrobí dlouhodobému testu na 40 tisíc kilometrů, je navzdory devíti rokům stáří v solidní kondici. Vyplynulo to z měření a zkoušek, které redakce objednala ve zkušebnách nezávislého Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze.

Výrobce například zmíněnému vozu s motorem 1.6 deklaruje výkon 55 kilowattů při 5200 otáčkách za minutu a ve skutečnosti opel má v tomto režimu 54,7 kilowattu. "Při pětiprocentní toleranci měřicích přístrojů to je pěkný výsledek a příslib, že vůz by neměl mít v příštích desetitisících kilometrů zásadnější problémy s motorem," vyjádřil se pražský znalec oplů Jiří Beránek.

Rovných 55 kilowattů výkonu naměřili technici při 5000 otáčkách. Rovněž se ukázalo, že vůz s bezmála stovkou tisíc kilometrů na kontě splňuje všechny provozně emisní parametry, v pořádku je i řízený katalyzátor. Opel Vedra 1.6i se podrobil také měření akcelerace, v níž zůstal o poznání pozadu za předpokládaným výsledkem: zatímco výrobce u zmíněného modelu ročníku 1991 udává, že z klidu dosáhne stokilometrové rychlosti během 14 vteřin, v testu pro MF DNES byl vůz podle měření ÚSMD v akceleraci o 1,3 vteřiny pomalejší.

Tento výsledek je stejně jako všechny ostatní - průměrem ze dvou měření. Dokonce i v porovnání s novými auty obstál jetý Opel Vedra v měření elasticity a brzdné dráhy. Brzdil dokonce nejlépe z vybraných. Brzdy ojetiny byly před zkouškou v ÚSMD jen pár desítek kilometrů po výměně předních destiček a zadního obložení, zatímco ostatní vozy, jejichž výsledky posloužily ke srovnání, byly při testech MF DNES prakticky nové.

Proč právě Opel Vectra?

Rozhodnutí o tom, že dlouhodobému testu na 40 tisíc kilometrů se v roli stotisícové ojetiny podrobí Opel Vectra, vyšlo ze zastoupení a obliby jednotlivých značek a modelů na zdejších silnicích. Široko daleko nejrozšířenější jsou v Česku škodovky a automobily VAZ. Prvních se už podrobilo testům MF DNES několik - dvě octavie, fabia i felicia.

Proto v úvahách tentokrát nefigurovaly. Bohaté rozšíření ruské značky VAZ pochází z předlistopadových časů s tím, že nová auta přibývala v devadesátých letech v tuzemském provozu minimálně a ani pro blízkou budoucnost se nejeví jako perspektivní. Třetí nejsilnější zůstává na silnicích v Česku značka Fiat, což je dáno také tím, že do země dodávala auta i v dobách, kdy jiná západoevropská produkce prakticky nepřijížděla.

Z toho plyne, že Fiat je zastoupen modely, z nichž některé z nejrozšířenějších už hodně zestárly, nebo se naopak cenou ještě nesklonily ke stotisícové hranici, případně v absolutních číslech nedosahují počtu konkurentů jiných značek. To je třeba případ Fiatu Tipo, který by sice stářím i cenou odpovídal požadavkům současného testu MF DNES, ovšem v Česku je rozšířen méně než některé nejobvyklejší typy jiných firem.

Následuje značka Ford, jejíž ojetina - model Mondeo - však už v testu MF DNES také byla. Nepočítáme-li trabanty a wartburgy, zbylo tedy volit mezi volkswagenem a oplem, případně renaultem a peugeotem. Při zohlednění toho, jaký model je na současném trhu ojetin nejžádanější a má také určitou perspektivu, se okruh zúžil na trojici Volkswagen Golf II - Opel Vectra A - Peugeot 405.

Z hledání nejmladšího a přitom relativně nejlevnějšího auta v pokud možno solidním stavu nakonec padlo rozhodnutí na Opel Vectra 1.6i. Jeho provoz, zkoušky, měření a vůbec veškeré náklady s prověrkou souvisící hradí - stejně jako v minulých testech - vydavatel MF DNES, společnost MAFRA.


Z testu již plynou první zkušenosti

* Není jednoduché najít na zdejším trhu ojetin kvalitní starší vůz menšího objemu a nižších provozních nákladů v ceně kolem sta tisíc korun. * U vozu zmíněné cenové kategorie je důležitější skutečný technický stav než rok výroby. * Osvědčuje se nákup v bazaru s jistou tradicí a technickým zázemím. * Je vhodné mít finanční rezervu do výše zhruba 20 procent kupní ceny ojetiny. * Za prozíravé považují odborníci přinejmenším výměnu motorového oleje s filtrem a rozvodového řemene spolu s kontrolou brzd bezprostředně po koupi levnějšího staršího automobilu.* Služby značkových servisů jsou sice důkladné a kvalifikované, ale vzhledem k pořizovací ceně nejčastěji kupovaných ojetin také poměrně drahé. Většina motoristů zřejmě bude u ojetin v ceně do sta tisíc korun využívat neznačkové firmy a lacinější díly z druhovýroby. Značkový servis je ovšem nezbytný v případě potřeby speciální techniky, třeba diagnostického počítače a podobně. * Minulostí už zřejmě jsou fronty na policejních dopravních inspektorátech při vyřizování formalit kolem automobilů.


 

Starší Opel Vectra 1.6 má v testu MF DNES za sebou 17 tisíc kilometrů.