Starý opel zatím udivuje nízkou spotřebou

Devět roků starý Opel Vectra 1.6i, který se podrobuje dlouhodobému redakčnímu testu spolehlivosti, už během prvních pěti tisíc kilometrů překvapil: jezdil s průměrnou spotřebou 7,3 litru na 100 kilometrů, což představuje zatím nejlepší výsledek z dosavadních šesti dlouhodobých testů čtyř nových a dvou starších automobilů.

Příznivou spotřebu měl starý opel i v úvodní části testu, kdy se podrobil sérii náročných měření výkonu, akcelerace a brzdění ve zkušebnách nezávislého Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) v Praze a dál jezdil převážně na dálnicích a v hustém městském provozu. Dosud nejnižší spotřeba vozu klesla pod sedmilitrovou hranici, vůbec nejvíc vzal 7,6 litru na 100 kilometrů.

Opel Vectra 1.6i z roku 1991 je od letošního října v testu MF DNES jako reprezentant automobilů v ceně zhruba 100 tisíc korun, s nimiž se na trhu ojetin obchoduje nejčastěji. Byl náhodně vybraný v bazaru, kde stál 105 tisíc korun. Během 40 tisíc kilometrů má svým dílem přispět k hledání odpovědi na otázku, zda stotisícové starší auto je pro motoristu relativně levným a skromným služebníkem, nebo pastí na peníze.

Stáří hlásí pazvuky

Po preventivních výměnách oleje, rozvodového řemene a jeho napínací kladky spolu s nezbytnou opravou brzd a přetěsněním vodní pumpy, což bezprostředně po koupi vozu stálo ve značkovém Srba-servisu Opel v Praze-Řeporyjích přes 12 tisíc korun (viz MFD 11. října 2000), zatím slouží starý vůz nejen s nízkou spotřebou, ale také bez nejmenších potíží. Jen pazvuky v interiéru, lehké chvění předních brzd při brzdění ve vyšších rychlostech a nepříjemné ozvy při přejíždění příčných nerovností nebo na rozbitých cestách připomínají, že vůz má za sebou 100 tisíc kilometrů. V běžném provozu se potvrzují výsledky, kterých starší opel dosáhl při srovnávacích měřeních s podobně výkonnými novými vozy v pražském ÚSMD: není významně pozadu za srovnatelnými vozidly a v některých parametrech - například v brzdění - je dokonce lepší. V praxi to znamená, že je schopen dlouhodobě držet krok s mladšími auty v levých dálničních pruzích, na dálnici v Německu se ochotně vytáčel k rychlosti až 180 kilometrů v hodině. Snad jen lehkostí ovládání jsou nová srovnatelně výkonná auta významně příjemnější, mají sympatičtější interiér...

Zatím ani kapka oleje

Nepotvrzují se naopak slabosti, na které upozorňoval značkový Opel servis. Poslední díl výfuku (3300 korun bez práce ve specializované firmě), který se měl brzy rozpadnout, slouží bez potíží, pod vozem parkovaným na čisté dlažbě se zatím neukázala ani kapka oleje, byť servis za výměny hodné označil těsnění víka ventilů a olejové vany (860 korun). Vadný silentblok levého předního ramene, které je údajně nejlepší vyměnit celé (6800 korun), se po pěti tisících kilometrech na dezénu pneumatiky nepodepsal ani v nejmenším a nijak na sebe při jízdě klepáním neupozorňuje, údajně přidřené lanovody ruční brzdy (1280 korun) do funkce brzdy rovněž doposud nezasáhly, ložiska zadních kol (3200 korun) nezačala hlučet... "Z toho plyne poučení, že není nejlepší jezdit se starým autem do drahého značkového servisu," říká Václav Štengl, který se na Plzeňsku věnuje opravám starších vozidel. "I na stará auta tam uplatňují nejpřísnější měřítka, srovnávají je s novými vozy a zákazník, který kupuje levný starý vůz kvůli tomu, že na nový nemá, pak žasne nad výší účtů. Levným ojetinám podle mého názoru postačí - když nejde zrovna o poruchu, k jejímuž odstranění je nutná drahá diagnostická elektronika - péče levných neznačkových dílen."

Brzdy zatím s otazníkem

Další zkušenost, která by měla vyplynout z opravy předních brzd, se na starém oplu teprve tvoří. Ačkoliv vůz před opravou brzdil klidně a bez nepříznivých vedlejších účinků, po výměně neoddiskutovatelně opotřebovaných předních brzdových destiček za nové z levné druhovýroby v ceně 650 korun nyní přední brzdy při prudkém brzdění kmitají. Značkový Opel servis původně vůbec nechtěl zmíněné laciné destičky do vectry montovat a nabízel díl v ceně trojnásobně vyšší. Na výslovné přání zákazníka je nakonec při opravě použil, ale s výhradou, že za práci nepřebírá záruku. Konkrétně to znamená, že kmitání předních brzd nyní nelze v Srba-servisu Opel v Praze-Řeporyjích reklamovat. Až následující kilometry testu proto rozhodnou: brzdy se buď usadí, anebo se ukáže, že šetření na koupi dražšího originálního dílu nebylo v daném případě na místě.

Spotřeba testovaných vozů 1)

Vůz          l/100 km      

Škoda Octavia 1.8 20V SLX  2)

10,5

Škoda Octavia 1,8 Turbo kombi  3)

9,5

Škoda Felicia 1.3 LXi  4)

7,6

Ford Mondeo 1.8 16V GLX  5)

       8,6   4)

Škoda Fabia 1.4 16V Elegance  4)

7,6

Opel Vectra 1.6i  6)

7,3

Poznámky: 1) v průměru dlouhodobých testů MF DNES, 2) testována jako nová na 30 000 km, 3) testována jako nová na 15 000 km, 4) testována jako nová na 40 000 km, 5) testován jako ojetina na 40 000 km, 6) testován jako ojetina, v průměru prvních 5000 km nynějšího testu
Pramen: MF DNES

Opel Vectra ročníku výroby 1991 má za sebou 100 tisíc kilometrů.

Zadní díl výfuku vectry zatím slouží, byť jsou jeho dny pravděpodobně sečetny.