Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Starý vlk v rouše beránčím - Bugatti 55 1932

  23:01aktualizováno  23:01
- Koncem 20. let pan Bugatti vyměnil své tři auta typu 43 za dva americké Millery, které závodily na okruhu v Monze. Měl k tomu důvod. Pečlivě prostudoval řešení polokulového spalovacího prostoru amerických vozů a vzápětí jej aplikoval na své stávající motory. Zdaleka však nedosáhl výkonů svého vzoru. Nevzdával se. Modifikací proslulého závodního typu 35 vznikl typ 51 (lze si ho prohlédnout i v Národním technickém muzeu v Praze), kterým vyvrcholila Bugattiho éra úspěchů v závodech Grand Prix. Alternativou k "jedenapadesátce" byl sportovní model 55 s datem narození 1932.
Příznačné jsou postřehy o pasivní bezpečnosti typu 55, které uvádí dobový článek. Prvním příspěvkem jsou "závodní pneumatiky Dunlop", druhým pak to, že "nápravy, spojovací tyče, tyče řízení a podobné spoje jsou všechny vyleštěny, takže mohou být snadno objeveny případné drobné prasklinky, které se mohou vyskytnout při závodním provozu na špatných cestách". Vysoká kvalita povrchových úprav všech součástí byla ovšem pro Bugattiho typická.
Standardně dodávanou dvousedadlovou karoserii s velkým zavazadlovým prostorem a více než stolitrovou nádrží v zádi navrhl kompletně Jean Bugatti, syn proslulého konstruktéra. Dlouhá kapota, nízké sklopné přední sklo, splývavé linie předních blatníků zdůrazněné oválnými, barevně odlišenými prolisy (nejpůsobivější v červené či žluté) spolu s hluboce vykrojenými boky bez dvířek a rezervním kolem na zádi zdůrazňují sportovní charakter vozu. Ten byl ostatně často označován za nejkrásnější sportovní auto všech dob. O kvalitách typu 55 svědčí osmadvacet dochovaných a náležitě ceněných exemplářů z celkového počtu třiceti osmi vyrobených kusů.
Za zaznamenání stojí výkony vozu: maximální rychlost 180 km/h, zrychlení z klidu na 96 km/h za 13 sekund; stošedesátikilometrová rychlost na konci trasy dlouhé 400 metrů s pevným startem. To jsou hodnoty, které ještě dnes vzbuzují respekt. Na spotřebu paliva pochopitelně nelze brát ohled.
Závodní motor "pětapadestáky" je řadový osmiválec s vrtáním a zdvihem 60 respektive 100 mm, objemem 2262 cm3 a klikovým hřídelem uloženým na valivých ložiskách. Dává úctyhodných 135 koní při 5500 otáčkách za minutu. Pro snazší starty je sací potrubí osazeno nastřikovací pumpičkou ovládanou z palubní desky, kde se nalézá také páka předstihu ovládající přerušovač magnetam, dvě páky otevírající ventilaci v karoserii a knoflíky seřiditelných tlumičů pérování. Podvozek tvoří žebřinový rám s typickým zavěšením tuhých náprav. Přední nápravu, Bugattiho "majstrštyk", tvoří dutá trubka, v koncích plná a vykovaná vcelku s otvory, kterými prochází poloeliptická pera. Typická jsou také Bugattiho kola z lehkých slitin s osmi loukotěmi a zalisovanými brzdovými bubny. Kroutící moment se přenáší přes Bugattiho patentovanou lamelovou spojku a čtyřstupňovou převodovku s řazením pákou uprostřed kokpitu.
Autor:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Škoda Kodiaq DSG 4x4 2,0 / 140 kW...
Škoda Kodiaq DSG 4x4 2,0 / 140 kW...

r.v. 2016, naj. 460 km, diesel, 1. majitel
999 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.