Podle rady reklama porušuje zákon
Za ještě závažnější přestupek než reklamní přerušování dětských pořadů pokládá Rada pro rozhlasové a televizní vysílání promítání neetické reklamy na fidorku. "Podle názoru rady se jedná o porušení zákona o regulaci reklamy," říká mluvčí Pavel Barák. Televizím od postihu nepomohlo ani to, že před časem daly na doporučení nestátní Rady pro reklamu a spot vysílaly až po desáté hodině večerní.O co tedy jde? Zlatovlasá holčička zlostně praští panenkou o kapotu auta, spustí airbagy a uvězní tím řidičku a jejího spolujezdce na sedadlech. Poté oba okrade právě o fidorku. Podle státní vysílací i nezávislé Rady pro reklamu je chyba v tom, že reklama nabádá k násilí. Česká televize si zatím vybírá zákonnou lhůtu na rozmyšlenou, zda pokutu zaplatí, Prima i Nova už žalují rozhodnutí rady u soudu.
Reklamu odsuzují i čtenáři
Někteří čtenáři MF DNES však dávají za pravdu radě. "Reklama na fidorku jednoznačně a nedvojsmyslně ponouká děti k porušování zákonů," uvádí Jan Plísek ze Zlína a hned kvalifikuje trestné činy v televizním spotu: "Poškozování cizí věci, ublížení na zdraví, vloupání a krádež." Martin Skopal z Lysé nad Labem se podle svých slov snažil vysvětlit jedenáctiletému synovi, co autoři klipu chtěli divákům říci, a dospěl k jedinému: "Ukazují sprostou krádež."
Fidorka není jediná
Podobným případem neetické reklamy zaměřené na děti byl před několika lety spot propagující žvýkačky Huba-buba. Chlapec obklopený dívkami v ní vzbuzoval zdání, že ho "berou" jen s touto žvýkačkou. "Klamání a vydírání spotřebitele spočívalo v tom, že reklama spojovala žvýkání a společenský úspěch," uvedl právník Rady pro rozhlasové a televizní vysílání František Kučera. Tehdy skončilo správní řízení napomenutím a okamžitým stažením reklamy z vysílání.
jakub.turek@mfdnes.cz