Stát zahájil tažení za práva dětí v televizi

Tuzemské televize ohrožují děti reklamou - na tom se minulý měsíc shodla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a tvrdě zakročila.
na tom se minulý měsíc shodla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a tvrdě zakročila. Rozdala pokuty po půl milionu korun České televizi, Nově i Primě za to, že vysílaly neetickou reklamu na fidorku. Nova má zaplatit ještě dalších milion šest set tisíc korun za to, že přerušovala dětské pohádky koncem loňského roku reklamními bloky. "Přerušovány byly hlavně dopolední programy před a během Vánoc," volně parafrázuje spisy rady její mluvčí Pavel Barák. Ty jsou totiž paradoxně jako součást správního řízení nepřístupné pro veřejnost. Nova zasahovala do takových titulů, jako jsou animovaný seriál o chobotničkách, klasické pohádky Sůl nad zlato, Šípková Růženka, Panna a netvor či Perinbaba. "Ač to bylo hlavně dopoledne, zachytili jsme v dětském vysílání i reklamu na fernet," upřesňuje Pavel Barák. Právnička Novy Markéta Havlová se pokouší televizní stanici hájit: "To nebyly dětské pořady, ale kinematografická díla." Zákon o regulaci reklamy totiž hovoří jen o dětských pořadech, a v doslovném výkladu se tedy nemusí vztahovat na filmy. Nova proto pokutu odmítá zaplatit a chce se o ni soudit.

Podle rady reklama porušuje zákon

Za ještě závažnější přestupek než reklamní přerušování dětských pořadů pokládá Rada pro rozhlasové a televizní vysílání promítání neetické reklamy na fidorku. "Podle názoru rady se jedná o porušení zákona o regulaci reklamy," říká mluvčí Pavel Barák. Televizím od postihu nepomohlo ani to, že před časem daly na doporučení nestátní Rady pro reklamu a spot vysílaly až po desáté hodině večerní.O co tedy jde? Zlatovlasá holčička zlostně praští panenkou o kapotu auta, spustí airbagy a uvězní tím řidičku a jejího spolujezdce na sedadlech. Poté oba okrade právě o fidorku. Podle státní vysílací i nezávislé Rady pro reklamu je chyba v tom, že reklama nabádá k násilí. Česká televize si zatím vybírá zákonnou lhůtu na rozmyšlenou, zda pokutu zaplatí, Prima i Nova už žalují rozhodnutí rady u soudu.

Reklamu odsuzují i čtenáři

Někteří čtenáři MF DNES však dávají za pravdu radě. "Reklama na fidorku jednoznačně a nedvojsmyslně ponouká děti k porušování zákonů," uvádí Jan Plísek ze Zlína a hned kvalifikuje trestné činy v televizním spotu: "Poškozování cizí věci, ublížení na zdraví, vloupání a krádež." Martin Skopal z Lysé nad Labem se podle svých slov snažil vysvětlit jedenáctiletému synovi, co autoři klipu chtěli divákům říci, a dospěl k jedinému: "Ukazují sprostou krádež."

Fidorka není jediná

Podobným případem neetické reklamy zaměřené na děti byl před několika lety spot propagující žvýkačky Huba-buba. Chlapec obklopený dívkami v ní vzbuzoval zdání, že ho "berou" jen s touto žvýkačkou. "Klamání a vydírání spotřebitele spočívalo v tom, že reklama spojovala žvýkání a společenský úspěch," uvedl právník Rady pro rozhlasové a televizní vysílání František Kučera. Tehdy skončilo správní řízení napomenutím a okamžitým stažením reklamy z vysílání.

jakub.turek@mfdnes.cz