Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statisíce majitelů ojetin v tuzemsku netuší, že jezdí v kradeném autě

  17:17aktualizováno  17:17
Majitelé osobních automobilů koupených jako ojetiny by se měli bát: v České republice jezdí zhruba 400 tisíc vozů, které byly odcizeny a před dalším prodejem dostaly novou identitu. Tak zní odhady Martina Pajera, ředitele pražské firmy, která jako první v zemi už před desetiletím začala s prověrkami původu motorových vozidel a nyní jich měsíčně lustruje kolem tří tisícovek.

Pětadvacet až třicet procent v tuzemsku ukradených aut se dostává do zahraničí, dvacet až pětadvacet procent gangy rozeberou na náhradní díly. Nejvíc z odcizených vozidel - padesát procent - se v Česku dočká nové legalizace k provozu," upřesňuje Martin Pajer.

Informuje také o jednom z nejrozšířenějších způsobů, jak podvodníci dostávají nové doklady pro odcizené vozidlo: Vyberou si typ a v cizině koupí to samé, pokud možno totálně havarované auto. Ještě tam z vraku nechají vyříznout identifikační štítky a vezmou si poznávací značky. Zbytek pro jistotu nechají sešrotovat," říká Martin Pajer. V Česku pak konkrétní vůz nechají ukrást.

Když auto získají, vymění na něm značky a identifikační štítky a vyjedou za hranice. Při zpáteční cestě předloží doklady o tom, že automobil v cizině koupili, zahájí běžné celní řízení, zaplatí clo a legální cestou obdrží doklady k vozidlu." Motoristé, kteří potom automobil koupí jako ojetinu, nemají o podvodu tušení. Právě takový očišťovací koloběh se často děje se Škodami Octavia," doplňuje Martin Pajer. Při poměrně úspěšném exportu zmíněných vozů nebývá problém najít odpovídající vrak někde v Rakousku, Německu nebo Holandsku.

 

ROZHOVOR: Škodovka zlodějské testy nedělá

Na problémy skrádežemi octavií výrobce průběžně reagoval a výsledkem bylo kromě jiného několik úprav zámků. Mluvčímu Škody Auto  Evženu Krauskopfovi jsme položili několik otázek.
Má automobilka tým lidí, kteří zkušebně překonávají zabezpečení vozů, jako některé banky platí počítačové hackery, již mají za úkol snažit se proniknout zvenčí do bankovního systému?
Ne.
Jaké chystáte nejbližší novinky v zajištění automobilů?
Technický vývoj vede k řadě opatření, která neustále ztěžují přístup do vozidla. Je samozřejmé, že podrobnosti tohoto charakteru nebudeme zveřejňovat.
Jaké je současné postavení mladoboleslavských vozů v zabezpečení proti zlodějům ve srovnání s konkurencí?
Naše auta jsou vybavena systémy, které jsou plně konkurenceschopné. Podle zahraničních srovnání patří modely Octavia stejně jako ostatní vozy z produkce Škody Auto  mezi velmi dobře chráněné automobily. Do základní výbavy octavie patří například imobilizér, v rámci mimořádných výbav si může zákazník vybrat například alarm s hlídáním vnitřního prostoru.
Co říkáte tomu, že škodovky jsou nejkradenější auta v zemi?
Plně to odpovídá faktu, že Škoda má nadpoloviční podíl na zdejším trhu. Statistický údaj jen odpovídá reálnému stavu.

PŘÍBĚH: Tramvají jeli nakonec oba

Nad vozem jednoho podnikatele měla policie pochyby: vůz je dost možná kradený, ale jistí si policisté nebyli. Proto kriminalisté požádali o pomoc znalce a toho spolu s majitelem podezřelého auta pozvali na stejnou hodinu k expertize. Jako morální podpora přijel s podnikatelem jeho nejbližší kamarád. Stejným typem vozu.Výsledek experta byl jednoznačný: auto pochází ze zlodějny. Policie vůz zajistila, podnikatel se zhroutil, kamarád se snažil intervenovat: Expertiza na počkání?Blbost! Je to nesmysl. Vraťte mu auto, on ho přece neukradl, a nepojede proto domů tramvají! Není možné takhle rychle zjistit, jestli ten vůz je kradený, nebo není. A jestli to umíte jako na běžícím pásu, tak tady máte klíče od mého auta a poslužte si!" A jeli domů tramvají oba. Také kamarád totiž nevědomky užíval kradený automobil.

Sportovní verze Škoda Octavia RS.

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.