Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dnes je den bez aut. Vynálezu, bez kterého se neobejdeme

  20:00aktualizováno  20:00
Auta táhnou Evropskou unii. Více než 12 milionů lidí nachází práci v automobilovém sektoru. Automobilový průmysl je unijním rekordmanem v investicích do výzkumu a vývoje. Nakolik důležitou roli vlastně sehrává automobilový sektor v ekonomice Evropské unie i celého světa?

Jedním ze stěžejních vozů, který otevřel cestu k masovému automobilismu, byl VW Brouk Ferdinanda Porscheho, ve kterém měl prsty také konstruktér Tatry Hans Ledwinka. | foto: Lukáš Hron, Mobil

Mezinárodní den bez aut konaný 22. září má přimět veřejnost k zamyšlení nad zodpovědnějším využíváním osobních automobilů při přepravě po městech.

„Automobilový průmysl je významnou součástí ekonomiky Evropské unie. Zdejší výrobci trvale patří k nejinovativnějším na světě. I díky tomu jsou osobní automobily vyrobené v Evropské unii považovány za nejčistší, nejbezpečnější a nejtišší na světě,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

“Evropské značky jsou pro celý svět důležitým měřítkem kvality. Sektor výroby automobilů si tak v rámci celé EU zaslouží náležitou ekonomickou i politickou podporu,” uzavírá Budský. „Průměrný osobní automobil vyrobený v EU vypouští do ovzduší 28krát méně CO2 než před dvaceti lety, za posledních deset let se o 15 procent snížila i jeho průměrná spotřeba, hlučnost nových osobních automobilů se od roku 1970 snížila o 90 procent.“

Automobily jsou v Evropské unii dopravním prostředkem číslo jedna. „Obyvatelé EU v nich absolvují více než 70 % svých cest. Klíčovou roli v pozemní dopravě sehrávají i kamiony a dodávková vozidla. Každoročně přepraví 18 miliard tun nákladu, což představuje 75 procent výkonů všech prostředků pozemní dopravy,“ cituje Budský ze statistik evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).

Velký zaměstnavatel, rekordman investic

Automobilový sektor v EU zaměstnává 12,2 milionu lidí, to je 5,6 procenta veškeré pracovní síly. V Evropské unii je celkově zaměstnáno na 217,7 milionů lidí, automobilový sektor dává práci 12,2 milionům z nich. Z uvedeného počtu pracuje 2,3 milionu lidí přímo ve výrobních závodech a 800 tisíc v dodavatelských firmách. Další 4,2 milionu osob nalézá práci v prodejnách vozidel a jejich příslušenství, rovněž tak v autoservisech či půjčovnách a leasingových společnostech. Automobilová doprava zaměstnává 4,3 milionu lidí. Konečně pak výstavbu silnic zajišťuje 600 tisíc osob. Automobily se vyrábějí v 19 státech EU, a to celkově ve 225 závodech. Nejvíce jich najdeme v Německu (42), Velké Británii a Francii (shodně po 33) a Itálii (25). Následují Polsko (15) a Česká republika spolu s Belgií (po 8).

Automobilový průmysl je také rekordmanem v investicích do výzkumu a vývoje v EU. V roce 2014 to bylo přes 44,7 miliardy eur. S velkým odstupem následují farmakologický a biotechnologický průmysl se 31,4 miliardami a vývoj hardwaru a příslušenství výpočetní techniky s 15 miliardami investovaných eur. Celosvětově bylo během roku 2015 v automobilovém průmyslu uděleno 5 996 patentů. Nejvíce v Německu (2 058), Japonsku (1 291), USA (657), Francii (609), Itálii (268), Švédsku (221) a Velké Británii (146). S velkým odstupem následují Čína (90) a Jižní Korea (46).

Z celkového počtu 73,5 milionu osobních automobilů vyrobených v loňském roce vzniklo 26 procent v Číně společně s Tchaj-wanem a Hongkongem, 22 procent v EU28 (16 milionů aut), 19 procent v Severní Americe, 16 procent v Japonsku a Jižní Koreji, 8 procent v jižní Asii, 4 procenta v Jižní Americe, 3 procenta v dalších evropských státech společně s Tureckem a 2 procenta v Africe a na Středním východě. Největšími výrobci osobních aut v rámci států EU28 byly Německo (5,6 milionu), Španělsko (2,2 milionu), Velká Británie (1,6 milionu), Francie (1,5 milionu) a pátá příčka patřila České republice (s cca 1,25 miliony).

Z EU byla do celého světa exportována motorová vozidla o celkové hodnotě 139,5 miliardy eur, naopak jejich import dosáhl významně nižší hodnoty - 39 miliard. Každoročně se tak z EU vyveze na 6,2 milionu automobilů (z toho 5,7 milionu osobních), opačným směrem míří polovina (3,1 milionu, z toho 2,5 milionu osobních). Nejvíce vozidel se dováží z Turecka (840 tisíc), Japonska (481 tisíc), Jižní Koreje (376 tisíc), USA (250 tisíc) a Číny (242 tisíc). Naopak nejvíce vyrobených automobilů míří na trhy USA (1,27 milionu), Turecka (592 tisíc) a Číny (473 tisíc).

Na tisíc Čechů 22 nových aut

Po propadu prodejů v letech 2008-2013 loni druhým rokem pokračoval růst. V evropské osmadvacítce se loni prodalo 13,7 milionu osobních vozů. Nejvíce to bylo v Německu (3,2 milionu), Velké Británii (2,6 milionu), Francii (1,9 milionu) a Itálii (1,6 milionu). V České republice to bylo téměř 231 tisíc automobilů. Na jeden tisíc obyvatel tak bylo v Evropské unii registrováno průměrně 27 nových osobních automobilů. Rekordmanem bylo Lucembursko (83), s velkým odstupem následují Belgie (45), Velká Británie (41), Německo (39) a Dánsko (37). V České republice i ve Španělsku se prodalo na jeden tisíc obyvatel 22 nových aut, oba státy se proto dělí o 13. - 14. příčku. Naopak nejméně registrací bylo v Bulharsku (3), Rumunsku (4), Litvě (6) a Lotyšsku či Řecku (shodně po 7).

Nejvíce se loni v Evropské unii prodávala malá vozidla, také dominovaly naftové motory. Z celkového počtu osobních automobilů bylo 31 procent z kategorie minivozů a malých vozů. Následovala SUV (23 %), nižší střední třída (22 %), MPV (11 %), střední třída (10 %) a luxusní vozidla (3 %). Zhruba 52 procent aut mělo pod kapotou dieselový motor, 45 procent poháněl benzin a 3 procenta alternativní pohon.

Na tisícovku pozemšťanů připadá 180 aut

“Během poslední dekády se o celou čtvrtinu zvýšil počet automobilů připadajících na jeden tisíc obyvatel naší planety. Dnes se tak každá tisícovka pozemšťanů pomyslně dělí o 180 aut,” říká Roman Budský. Nejvíce jich připadá na obyvatele USA (808), Nového Zélandu (778), Austrálie (714), Kanady (644), EU28 (574) a Japonska s Jižní Koreou (551). Nemalý stupeň motorizace je i v Rusku (354 osobních aut na tisíc obyvatel) či Argentině (320). Naopak v Brazílii se jedná o 207, Číně o 102 a v Indii o 22 vozidel.

Na území EU se pohybuje 291 milionů automobilů, z toho 253 milionů osobních. Na jeden tisíc obyvatel připadá v průměru 574 vozů, z toho 498 osobních. Nejvíce je to v Lucembursku (757), na Maltě (741) a trochu překvapivě i v Litvě (710). V České republice stejně jako ve Švédsku je to 537 vozů. Nejnižší stupeň motorizace je naopak v Rumunsku (286), Maďarsku (366) a Lotyšsku (373). Průměrné stáří osobních vozů se v Evropské unii zvyšuje. Zatímco v roce 2007 to bylo 8,4 roku, v roce 2011 se jednalo o 9,1 roku, v roce 2014 o 9,6 roku a loni již o 9,7 roku. V ČR bylo k poslednímu prosinci 2015 průměrné stáří 14,3 roku.





Nejčtenější

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Další z rubriky

Unikátní vozítko PodRide
Auto, nebo kolo? Šlapací elektromobil je obojí

Má čtyři kola a elektromotor, ale šlape se na něm. Vozítko PodRide se pohybuje někde mezi autem a kolem. Vynalezl jej Švéd Mikael Kjellman a do světa by jej...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.