Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pojišťovny: nejhorší řidič je mladý muž

  10:03aktualizováno  10:03
Největší škody způsobují v autopojištění mladí řidiči, kteří nemají zkušenosti, jezdí rychle a riskantně, takže jejich nehody často končí tragicky. Velké rozdíly mezi nehodovostí mužů a žen se pomalu stírají, vyplývá to ze statistik pojišťoven Allianz a UNIQA.

Na nehodách mladých řidičů nehodách se nejčastěji podepisují vysoká rychlost, ignorace pravidel silničního provozu, nedostatek zkušeností, podcenění nebezpečí a naopak přecenění vlastních schopností. Ilustrační foto | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Ženy ovšem způsobují spíše jen nepatrné škody při parkování, zatímco muži větší škody ve vysoké rychlosti.

Mladí řidiči s krátkou praxí mají u Allianz na svědomí jen pět procent dopravních nehod, které ale bývají nejtragičtější. „Nejhorší situace je u mužů do 24 let,“ uvedl Tomáš Klofát, šéf likvidace Allianz, která analyzovala přes 60 000 loňských pojistných událostí z autopojištění. V této věkové skupině se na nehodách nejčastěji podepisují vysoká rychlost, ignorace pravidel silničního provozu, nedostatek zkušeností, podcenění nebezpečí a naopak přecenění vlastních schopností. Často se přidávají také alkohol a další návykové látky, dodal.

U pojišťovny UNIQA relativně nejčastěji hlásí nehodu lidé ve věku do 28 let. „Vysoké zastoupení v mladší věkové skupině mají muži, majitelé dražších vozidel s extrémně výkonnými motory. Tyto škody jsou tradičně nejnákladnějšími,“ řekla mluvčí pojišťovny Eva Svobodová.

Fenoménem posledních let jsou podle ní tzv. diskotékové nehody na silnicích nižších tříd mezi menšími obcemi. Zde je nejvyšší výskyt smrtelných nehod a nehod s vážnými zdravotními následky u nejmladších řidičů. Důvodem je nepřiměřená rychlost, nepřipoutání se posádky, nedostatečná koncentrace na řízení, požití alkoholu nebo návykových látek, přeplněná auta a nezřídka i stav použitých vozidel, která bývají stará a v žalostném technickém stavu. Za poslední tři roky vzrostl počet takových nehod o více než 60 procent, dodala.

Podle statistik UNIQA je četnost škod z hlediska pohlaví neutrální. V mladším věku bourají více muži, ženy je v některých obdobích života (hlavně 30 až 40 let) v počtu karambolů předhoní. Řidičky ale způsobují menší škody než muži (asi o čtvrtinu). Typičtější jsou pro ženy parkovací škody nebo škody způsobené nedobrzděním v koloně, zatímco muži častěji bourají ve vyšších rychlostech, zejména při předjíždění nebo nezvládnutím rychlosti vozidla.

U Allianz řidiči muži zavinili nehody 2,5krát častěji než ženy. To se ale promítlo ve věkových kategoriích různě. Zatímco ženy od 20 do 30 let způsobily každou čtvrtou nehodu, v kategorii 40 až 50 téměř každou druhou. Jen ve věku nad 70 let přetrvává velký rozdíl, muži bourali skoro pětkrát častěji než ženy. „To je dáno tím, že ženy seniorky za volant tolik nesedají,“ vysvětlil Klofát.

Senioři podle statistik Allianz zaviní více havárií při změně směru jízdy a při vjezdu na silnici, kde mají dát přednost, na křižovatkách nebo při parkování. Častěji jim selhává prostorové vnímání a rychlá reakce. Naopak ale dodržují předpisy, nepůsobí nehody kvůli rychlosti, nejezdí pod vlivem alkoholu a návykových látek a ani v nepříznivých situacích, tedy v noci, na náledí či v dopravních špičkách.

Autoři: ,


Témata: Allianz, Škoda


Nejčtenější

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Další z rubriky

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

(ilustrační snímek)
Bazarníci stále podvádějí, situace se zhoršuje

Počty podvodů s ojetinami neklesají. Česká obchodní inspekce loni zjistila porušení předpisů v 60 procentech kontrol autobazarů. Je to téměř o čtyři procentní...  celý článek

Ferrari
Italská šlechta se naparuje v technickém muzeu. Ferrari slaví 70 let

Národní technické muzeum v Praze zahájilo výstavu vozů značky Ferrari. Tři historické automobily a jeden model z roku 2008 si návštěvníci mohou prohlédnout od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.