Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pojišťovny: nejhorší řidič je mladý muž

  10:03aktualizováno  10:03
Největší škody způsobují v autopojištění mladí řidiči, kteří nemají zkušenosti, jezdí rychle a riskantně, takže jejich nehody často končí tragicky. Velké rozdíly mezi nehodovostí mužů a žen se pomalu stírají, vyplývá to ze statistik pojišťoven Allianz a UNIQA.

Na nehodách mladých řidičů nehodách se nejčastěji podepisují vysoká rychlost, ignorace pravidel silničního provozu, nedostatek zkušeností, podcenění nebezpečí a naopak přecenění vlastních schopností. Ilustrační foto | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Ženy ovšem způsobují spíše jen nepatrné škody při parkování, zatímco muži větší škody ve vysoké rychlosti.

Mladí řidiči s krátkou praxí mají u Allianz na svědomí jen pět procent dopravních nehod, které ale bývají nejtragičtější. „Nejhorší situace je u mužů do 24 let,“ uvedl Tomáš Klofát, šéf likvidace Allianz, která analyzovala přes 60 000 loňských pojistných událostí z autopojištění. V této věkové skupině se na nehodách nejčastěji podepisují vysoká rychlost, ignorace pravidel silničního provozu, nedostatek zkušeností, podcenění nebezpečí a naopak přecenění vlastních schopností. Často se přidávají také alkohol a další návykové látky, dodal.

U pojišťovny UNIQA relativně nejčastěji hlásí nehodu lidé ve věku do 28 let. „Vysoké zastoupení v mladší věkové skupině mají muži, majitelé dražších vozidel s extrémně výkonnými motory. Tyto škody jsou tradičně nejnákladnějšími,“ řekla mluvčí pojišťovny Eva Svobodová.

Fenoménem posledních let jsou podle ní tzv. diskotékové nehody na silnicích nižších tříd mezi menšími obcemi. Zde je nejvyšší výskyt smrtelných nehod a nehod s vážnými zdravotními následky u nejmladších řidičů. Důvodem je nepřiměřená rychlost, nepřipoutání se posádky, nedostatečná koncentrace na řízení, požití alkoholu nebo návykových látek, přeplněná auta a nezřídka i stav použitých vozidel, která bývají stará a v žalostném technickém stavu. Za poslední tři roky vzrostl počet takových nehod o více než 60 procent, dodala.

Podle statistik UNIQA je četnost škod z hlediska pohlaví neutrální. V mladším věku bourají více muži, ženy je v některých obdobích života (hlavně 30 až 40 let) v počtu karambolů předhoní. Řidičky ale způsobují menší škody než muži (asi o čtvrtinu). Typičtější jsou pro ženy parkovací škody nebo škody způsobené nedobrzděním v koloně, zatímco muži častěji bourají ve vyšších rychlostech, zejména při předjíždění nebo nezvládnutím rychlosti vozidla.

U Allianz řidiči muži zavinili nehody 2,5krát častěji než ženy. To se ale promítlo ve věkových kategoriích různě. Zatímco ženy od 20 do 30 let způsobily každou čtvrtou nehodu, v kategorii 40 až 50 téměř každou druhou. Jen ve věku nad 70 let přetrvává velký rozdíl, muži bourali skoro pětkrát častěji než ženy. „To je dáno tím, že ženy seniorky za volant tolik nesedají,“ vysvětlil Klofát.

Senioři podle statistik Allianz zaviní více havárií při změně směru jízdy a při vjezdu na silnici, kde mají dát přednost, na křižovatkách nebo při parkování. Častěji jim selhává prostorové vnímání a rychlá reakce. Naopak ale dodržují předpisy, nepůsobí nehody kvůli rychlosti, nejezdí pod vlivem alkoholu a návykových látek a ani v nepříznivých situacích, tedy v noci, na náledí či v dopravních špičkách.

Autoři: ,




Nejčtenější

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Fabia rekordmanka: test škodovky s milionem a čtvrt kilometrů

Slyšeli jsme zkazky o taxikářských mercedesech a volvech s natočeným milionem na tachometru, měli jsme v rukou Škodu Octavia 1.9 TDI s půlmilionem. Ale malou...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.