Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Statistiky poruchovosti TÜV: staré fiaty jsou poukázkou do servisu

aktualizováno 
Podle statistik německých stanic technické kontroly (TÜV) zažívají majitelé fiatů při povinných prohlídkách aut chmurné okamžiky. Všechny sledované vozy italské značky dopadají v TÜV Reportu v podprůměru. Na vině jsou časté závady.

Fiat | foto: Fiat

Co naplat, že se řada fiatů těší z ocenění Evropské auto roku. V roce 1995 nenašli zástupci médií z celé Evropy mezi tehdejšími novinkami žádnou lepší než Fiat Punto. O rok později získala titul dvojice Brava/Bravo. A v roce 2004 ocenili žurnalisté malého Fiata Pandu cenou pro nejlepší auto. 

TÜV Report však 13 let po úspěchu punta uvádí: "Ve všech sledovaných oblastech padá první generace punta do podprůměru." Následovník vyráběný od roku 1999 dodnes už vykazuje lepší kondici. Nejnovější, třetí generaci malých fiatů zatím německé statistiky nezahrnují.

Dobrou zprávou je, že koroze míjí Fiaty Punto prvních dvou generací obloukem. Až na náchylné výfukové potrubí. Naopak úniky oleje patří ke všem ročníkům. První a kulatější generace punta má málo odolnou zadní nápravu. A velmi problematické osvětlení.

Fiat Punto

Také kontrola brzd staršího punta odhaluje víc závad, než je průměr všech aut. Nejstarší Fiaty Punto se v českých bazarech prodávají za 25 tisíc korun a nabízí se jich nepřeberné množství.

Není divu, na své rozměry představovalo punto vždy docela prostorné auto s rozměrným kufrem. Zajímavý design a slušný prostor katapultovaly v 90. letech punto k první příčce v evropských prodejích. Dnes patří největší zájem malým peugeotům, dříve 206, nyní 207. Z toho je patrné, jak důležitý je design malých aut. Vždyť ani Fiaty Punto v době své největší slávy a ani peugeoty dnes nepatří k technickým zázrakům. Spíše naopak.

V roce 1999 došlo ke generační výměně, kdy punto opustilo kulaté tvary a nabralo hranatější šaty. Punta tohoto stáří jsou k mání za 90 tisíc korun.

Fiat Punto

Punto druhé generace opět patří mezi malá auta s nadprůměrným prostorem, kufr nevyjímaje. Zajímavostí je posilovač řízení s tlačítkem City, který usnadňuje parkování díky velmi, opravdu velmi lehkému chodu volantu. Kdo si do fiatu přesedne třeba ze Škody Fabia, všimne si horšího zpracování. TÜV Report jej označuje za akceptovatelné.

Punto sice patří mezi malá auta, ale italský výrobce nabízí ještě menší a přitom výhradně pětidveřovou Pandu – auto roku 2004. Mezi 116 sledovanými auty na technických kontrolách sousedního Německa patří tomuto ne nezajímavému autu 98. příčka mezi vozy do tří let stáří.

V bazarech stojí pandy od 110 až 120 tisíc korun, nová se dá pořídit za méně než 200 tisíc.

TÜV Report hodnotí malého fiata slovy: "Zanechává (při prohlídkách) solidní dojem, ale patří k němu také příliš časté závady na brzdách a předních nápravách, na výfucích a z motorů uniká olej." Problémy činí velmi často elektronika.

Na 3,5 metru dlouhé auto je uvnitř panda k neuvěření velká. Čtyři dospělí se v italském miniautě vyloženě nemačkají. A ani kufr není na tak malý – pojme až 208 litrů.

Fiat Seicento

Nejmenší z fiatů představuje model Seicento a jeho předchůdce Cinquecento. Hrátky s italskými číslovkami v názvech obou aut však majitele baví jen do chvíle, kdy zavítá na technickou kontrolu. K oběma totiž patří řada slabin. Přehlédnout není možné velké úniky oleje, neúčinné brzdy nebo trable se světly. A je přitom jedno, o jaký ročník se jedná.

Podle stáří stojí v českých bazarech Fiat Seicento 45 až 90 tisíc korun, starší Cinquecento je k mání od 20 do 60 tisíc.

Fiat Cinquecento

Nepříliš lichotivé hodnocení dostávají od německých stanic technické kontroly také fiaty nižší střední třídy. Jedná se o donedávna vyráběné stilo a jeho předchůdce se jmény Bravo/Brava. K názvu Bravo se italská automobilka loni vrátila, nový model zatím TÜV Report nehodnotí.

Každý čtvrtý Fiat Bravo nebo Brava starý 11 let nedostane po prohlídce známku, která ho opravňuje k dalšímu provozu. Mladší Stilo se zatím představuje v lepším světle, ale s přibývajícími roky jako by mířilo stejným směrem.

Fiat Brava

Až na brzdy, které se s příchodem Stila velmi zlepšily. Jinak k oběma modelům patří úniky oleje, defektní nápravy, vůle v řízení, problémy se světly a výfukovým potrubím.

Nejstarší Fiaty Bravo jsou v českých bazarech na prodej už od 30 tisíc korun, nejzachovalejší kusy stojí okolo 100 tisíc. Na této hranici začínají ceny nejstarších Fiatů Stilo z roku 2001.

Fiat Stilo

Posledním fiatem, na který se letošní TÜV Report zaměřuje, je praktické dobló. V žebříčku nachází své nelichotivé místo v jeho poslední třetině, opět jej trápí úniky oleje, výfuk, osvětlení a zadní náprava.

Fiat Dobló

Nezbývá než doufat, že nové fiaty, které v posledních letech automobilka přivedla do prodeje a které si zákazníky získávají stejně jako dříve atraktivními tvary, potrápí majitele méně než jejich předchůdci. Jedna tradice pokračuje, Fiat 500 získal titul Evropské auto roku 2008.

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.