Fiat

Fiat | foto: Fiat

Statistiky poruchovosti TÜV: staré fiaty jsou poukázkou do servisu

  • 115
Podle statistik německých stanic technické kontroly (TÜV) zažívají majitelé fiatů při povinných prohlídkách aut chmurné okamžiky. Všechny sledované vozy italské značky dopadají v TÜV Reportu v podprůměru. Na vině jsou časté závady.

Co naplat, že se řada fiatů těší z ocenění Evropské auto roku. V roce 1995 nenašli zástupci médií z celé Evropy mezi tehdejšími novinkami žádnou lepší než Fiat Punto. O rok později získala titul dvojice Brava/Bravo. A v roce 2004 ocenili žurnalisté malého Fiata Pandu cenou pro nejlepší auto. 

TÜV Report však 13 let po úspěchu punta uvádí: "Ve všech sledovaných oblastech padá první generace punta do podprůměru." Následovník vyráběný od roku 1999 dodnes už vykazuje lepší kondici. Nejnovější, třetí generaci malých fiatů zatím německé statistiky nezahrnují.

Dobrou zprávou je, že koroze míjí Fiaty Punto prvních dvou generací obloukem. Až na náchylné výfukové potrubí. Naopak úniky oleje patří ke všem ročníkům. První a kulatější generace punta má málo odolnou zadní nápravu. A velmi problematické osvětlení.

Fiat Punto

Také kontrola brzd staršího punta odhaluje víc závad, než je průměr všech aut. Nejstarší Fiaty Punto se v českých bazarech prodávají za 25 tisíc korun a nabízí se jich nepřeberné množství.

Není divu, na své rozměry představovalo punto vždy docela prostorné auto s rozměrným kufrem. Zajímavý design a slušný prostor katapultovaly v 90. letech punto k první příčce v evropských prodejích. Dnes patří největší zájem malým peugeotům, dříve 206, nyní 207. Z toho je patrné, jak důležitý je design malých aut. Vždyť ani Fiaty Punto v době své největší slávy a ani peugeoty dnes nepatří k technickým zázrakům. Spíše naopak.

V roce 1999 došlo ke generační výměně, kdy punto opustilo kulaté tvary a nabralo hranatější šaty. Punta tohoto stáří jsou k mání za 90 tisíc korun.

Fiat Punto

Punto druhé generace opět patří mezi malá auta s nadprůměrným prostorem, kufr nevyjímaje. Zajímavostí je posilovač řízení s tlačítkem City, který usnadňuje parkování díky velmi, opravdu velmi lehkému chodu volantu. Kdo si do fiatu přesedne třeba ze Škody Fabia, všimne si horšího zpracování. TÜV Report jej označuje za akceptovatelné.

Punto sice patří mezi malá auta, ale italský výrobce nabízí ještě menší a přitom výhradně pětidveřovou Pandu – auto roku 2004. Mezi 116 sledovanými auty na technických kontrolách sousedního Německa patří tomuto ne nezajímavému autu 98. příčka mezi vozy do tří let stáří.

V bazarech stojí pandy od 110 až 120 tisíc korun, nová se dá pořídit za méně než 200 tisíc.

TÜV Report hodnotí malého fiata slovy: "Zanechává (při prohlídkách) solidní dojem, ale patří k němu také příliš časté závady na brzdách a předních nápravách, na výfucích a z motorů uniká olej." Problémy činí velmi často elektronika.

Na 3,5 metru dlouhé auto je uvnitř panda k neuvěření velká. Čtyři dospělí se v italském miniautě vyloženě nemačkají. A ani kufr není na tak malý – pojme až 208 litrů.

Fiat Seicento

Nejmenší z fiatů představuje model Seicento a jeho předchůdce Cinquecento. Hrátky s italskými číslovkami v názvech obou aut však majitele baví jen do chvíle, kdy zavítá na technickou kontrolu. K oběma totiž patří řada slabin. Přehlédnout není možné velké úniky oleje, neúčinné brzdy nebo trable se světly. A je přitom jedno, o jaký ročník se jedná.

Podle stáří stojí v českých bazarech Fiat Seicento 45 až 90 tisíc korun, starší Cinquecento je k mání od 20 do 60 tisíc.

Fiat Cinquecento

Nepříliš lichotivé hodnocení dostávají od německých stanic technické kontroly také fiaty nižší střední třídy. Jedná se o donedávna vyráběné stilo a jeho předchůdce se jmény Bravo/Brava. K názvu Bravo se italská automobilka loni vrátila, nový model zatím TÜV Report nehodnotí.

Každý čtvrtý Fiat Bravo nebo Brava starý 11 let nedostane po prohlídce známku, která ho opravňuje k dalšímu provozu. Mladší Stilo se zatím představuje v lepším světle, ale s přibývajícími roky jako by mířilo stejným směrem.

Fiat Brava

Až na brzdy, které se s příchodem Stila velmi zlepšily. Jinak k oběma modelům patří úniky oleje, defektní nápravy, vůle v řízení, problémy se světly a výfukovým potrubím.

Nejstarší Fiaty Bravo jsou v českých bazarech na prodej už od 30 tisíc korun, nejzachovalejší kusy stojí okolo 100 tisíc. Na této hranici začínají ceny nejstarších Fiatů Stilo z roku 2001.

Fiat Stilo

Posledním fiatem, na který se letošní TÜV Report zaměřuje, je praktické dobló. V žebříčku nachází své nelichotivé místo v jeho poslední třetině, opět jej trápí úniky oleje, výfuk, osvětlení a zadní náprava.

Fiat Dobló

Nezbývá než doufat, že nové fiaty, které v posledních letech automobilka přivedla do prodeje a které si zákazníky získávají stejně jako dříve atraktivními tvary, potrápí majitele méně než jejich předchůdci. Jedna tradice pokračuje, Fiat 500 získal titul Evropské auto roku 2008.