Start-stop systém dnes dostává většina nových aut. Bývá označený touto ikonkou. Když svítí, systém je vypnutý.

Start-stop systém dnes dostává většina nových aut. Bývá označený touto ikonkou. Když svítí, systém je vypnutý. | foto: BMW

Statistiky poruchovosti: systém start-stop dělá potíže

  • 139
Německý autoklub ADAC má své žluté anděly, kteří pomáhají motoristům v nouzi. Ze svých zásahů si andělská letka sestavuje statistiky. Z nich se dá vyčíst, která auta musí mít žlutého anděla strážného v pohotovosti.

Statistiky spolehlivosti ADAC mají za loňský rok 21 vítězů a 12 poražených. Autoklub už tradičně vyhodnocuje statistiky výjezdů podle jednotlivých tříd za uplynulý rok. Letos sestavovali tabulky z 2,6 milionu výjezdů.

Technici v tradičně žlutě lakovaných autech dokáží motoristům v nouzi opravdu pomoci. U 85 procent poruch byli úspěšní a vozidlo mohlo pokračovat v jízdě.

Za málo spolehlivé označil německý autoklub: Fiat Punto, Chevrolet Matiz, Ford Mondeo, Ford S-Max, Hyundai i20, Honda Jazz, Hyundai i30, Opel Zafira, Peugeot 308, Seat Ibiza/Cordoba, Smart ForTwo a Volkswagen Eos.

Mezi 21 spolehlivých zařadil vozy Audi A1, A5, Q5 a A6 a u BMW pochválil modely řady 1, 3, 5, X3 a X1, Mercedesy třídy A, B, C a GLK.

U malých aut je podle ADACu spolehnutí na Nissan Micra, VW Fox, Renault Twingo, Ford Ka a Peugeot 206. Málo se také porouchávají Citroëny C1 a C4 Picasso. Milým překvapením je třeba páté místo Dacie Sandero ve své kategorii, předhonila třeba i Mazdu 2 nebo VW Polo.

Které auto vás nezradí

Kompletní statistiky ZDE

O dvě kategorie výš je Škoda Octavia přesně v půlce tabulky (desátá z dvaceti), yeti je třináctý.

V kategorii vyšší střední třída je i superb. Je v ní však jen pět aut a zrovna největší škodovka je pátá.

Škodovky fabia s roomsterem se ve stejné kategorii malých aut neumístily zrovna slavně, drží 17 a 18. místo z 23 hodnocených.

"Nejčastěji vyrážejí žlutí andělé vysvobodit auto s vybitým akumulátorem. Každá třetí závada připadla na vybitou nebo porouchanou baterii," tlumočí z výsledků Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

"ADAC upozorňuje, že problémy s akumulátorem postihují také nová nebo pár let stará auta. Často zůstávají stát auta se start/stop systémem motoru," dodává.

Ve statistikách ADAC se objeví jen model, kterého se v Německu prodalo během posledních pěti let v jednom roce alespoň 10 tisíc kusů.

Start-stop

Systém má šetřit palivo tím, že vypíná motor, když není třeba, aby běžel. Třeba při čekání na zelenou nebo postávání v koloně. Systém pracuje automaticky, zohledňuje mnoho věcí (úroveň nabití akumulátoru, okolní teplotu, zapnuté spotřebiče atd.), vždy se dá vypnout. Ve většině aut se vždy po odemčení a nástupu do vozu znovu zapne.

Dnes ho dostává většina nových aut. Do menších a levnějších obvykle za příplatek.

Výrobci systém kombinují s manuální i automatickou převodovkou. U automatu se motor vypne po zastavení v případě, že řidič stojí na brzdě; když pak nohu uvolní, motor startuje. U aut s manuální převodovkou je to podobné: když řidič zabrzdí a vyřadí, motor se vypne po uvolnění spojky. Pro opětovné nastartování je třeba sešlápnout spojkový pedál. Motor se obvykle vypíná při zastavení, ale například propracovaný systém Peugeotu vypíná motor už při dobržďování, při malých rychlostech pod 20 km/h.

Při cestách městem start-stop systém opravdu palivo ušetří. Při půlhodinové cestě napříč Prahou byl při postávání na semaforech motor u testovaného Peugeotu 208, který má v palubním počítači stopky měřící čas, kdy je motor vypnutý, to bylo deset minut.

Ve speciálním testu v ulicích Vídně start-stop systém ušetřil až dva litry benzinu, ČTĚTE ZDE

Vypínání motoru na dobu, kdy jeho výkon není potřeba, šetří energii. Startování ji však zase spotřebovává. Extrémně krátké vypnutí tedy nemusí být vůbec k užitku. Například Toyota uvádí, že u 1,33litrového motoru se vypnutí z energetického hlediska vyplatí už po 3,5 sekundách.

Motoráři však u neustále vypínaných a startujících motorů musí bojovat s větším namáháním. V těchto okamžicích je problém s nedostatečným mazáním motoru. Navíc se projevují závady pramenící z většího namáhání a opotřebení klikového hřídele. Je také víc namáhaná elektrická soustava vozu a startér.