Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německé STK: Nejspolehlivější i nejhorší je mercedes, záleží na modelu

aktualizováno 
Nejspolehlivějšími zánovními vozy jsou Mercedes SLK, Audi A6 a Mercedes GLK. Nejméně spolehlivé jsou Dacia Logan, Alfa Romeo MiTo a Fiat Panda. Škoda skončila v žebříčku nejvýše s modelem Yeti. Překvapivým propadlíkem je mezi staršími vozy Mercedes M. Vyplývá to ze statistiky TÜV Report.

Sportovní Mercedes SLK je podle statistik z německých STK nejspolehlivější mladá ojetina | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Po několika letech poprvé klesl průměrný podíl závad při technických kontrolách v Německu, a to o 1,4 procentního bodu na 23,5 procenta. Podle expertů provozovatele sítě německých stanic technické kontroly TÜV je to významný ukazatel lepšího servisu a vyšší kvality nových vozidel.

Mercedes SLK vykázal po třech letech provozu 2,4 procenta vážnějších závad, což je nejnižší výsledek dosažený ve statistikách TÜV. „To je nejnižší podíl závad, který kdy společnosti TÜV u nějakého vozidla naměřily,“ dodává Štefánia Recskyová z TÜV SÜD Czech.

Může se hodit

Chcete si pořídit spolehlivé auto? Vyberte si ze široké nabídky značek a modelů na Automodul.cz.

Audi A6 dosáhlo průměru 2,9 procenta a SUV Mercedes GLK 3,6 procenta. Loňský vítěz Opel Meriva skončil s 5,4 procenta vad nejlépe mezi velkoprostorovými vozy. Německé značky obsadily v kategorii tříletých aut v žebříčku spolehlivosti prvních deset míst.

Naproti tomu Dacia Logan vykázala 15,7 procenta vážných závad, což znamená, že každý šestý vůz musí do opravny poté, co byl poprvé na technické kontrole. Mito vykázalo 15,6 procenta závad a Panda 14,8 procenta.

Nad průměrem 8,4 procenta aut s vážnými závadami se umístily celkem čtyři modely Škody. Nejlepší yeti na 35. místě vykázal vážné závady v 6,7 procenta případů, další model Roomster (38.) vykázal 6,8 procenta závad, Fabia (49.) 7,1 procenta a Superb (70. místo) 8,2 procenta. Naopak pod průměrem skončila předchozí generace octavie s 10,7 procenta chyb a celkovým 104. místem. V Kolíně vyráběná Toyota Aygo vykázala 7,5 procenta vad a Hyundai i30 z Nošovic pak 11,2 procenta závad.

Kompletní výsledky

Statistiky TÜV report 2014 přehledně - ZDE

V kategorii čtyř až pětiletých aut měl nejméně závad model Mazda 3. V kategoriích šest až sedm a osm až devět let vede Porsche 911, které je nejspolehlivější i mezi deseti a jedenáctiletými vozy, následuje ho Subaru Forester. Naopak propadáky jsou mezi vozy v kategorii čtyři až pět let Fiat Doblo, u šesti a sedmiletých Renault Laguna a u vozů od osmi do 11 let Mercedes třídy M(W163), kdy téměř polovina vozidel musela do opravny. Podobně je na tom Fiat Stilo, VW Sharan a Ford Galaxy po jedenácti letech.

Většina vykázaných problémů se týká osvětlení vozidel. U tříletých vozů má závadu na světlech 6,9 procenta aut, u jedenáctiletých je to pak téměř 32 procent vozů.

Do TÜV Reportu se promítají výsledky technických kontrol všech společností TÜV v Německu. Celkově statistika čerpala z více než 8,5 milionu kontrol provedených od července 2013 do června 2014.

„V Německu jezdí auta poprvé na technickou kontrolu už po třech letech od uvedení do provozu a poté každé dva roky,“ doplňuje Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz.

„V tabulkách se objevuje také údaj o průměrném počtu najetých kilometrů. Z něj je patrné, že malá a sportovní auta toho najezdí mnohem méně než větší vozy, které slouží jako druhý vůz v rodině nebo se pohybují na kratších trasách, například po městě,“ dodává Buček.

Velkou bolestí aut je u německých STK osvětlení. Téměř každé třetí vozidlo v kategorii jedenáctiletých musí jít podle TÜV do dílny kvůli vadným svítilnám. „Celkově se ale i situace s osvětlením pomalu zlepšuje. Podle názorů expertů je důvodem skutečnost, že jsou moderní svítilny méně citlivé vůči kolísavému napětí a mají vyšší životnost, jak je tomu například u xenonových světel. Větší rozšíření palubní diagnostiky navíc vede k tomu, že jsou výpadky dříve rozpoznány a k opravě světel tak dojde rychleji,“ vysvětluje Štefánia Recskyová z TÜV SÜD Czech.

Statistiky spolehlivosti mají v Německu dlouhou tradici, v Česku podobný žebříček nikdo nesestavuje. V Česku se ovšem pohybuje velké množství aut dovezených z Německa, žebříčky z tamních STK tedy mohou být vodítkem při výběru vozu.

Berte je s rezervou

Jezdíte na technickou s nepojízdným autem? Když tam nedojede, nemůžou na něm ani závady najít. A to je vada celého TÜV Reportu.

Když už auta dojedou na technickou, dá se očekávat, že budou po servisu, nebo aspoň udržované a provozuschopné. O těch, kterým zkolaboval motor a museli nákladně opravovat pohonné ústrojí, se nedozvíme.

Prasklá žárovka nebo snížená funkce ruční brzdy opravdu závažnou závadou nejsou, byť to metodika technických kontrol může vidět jinak.

František Dvořák, iDNES.cz







Nejčtenější

Výrobní linka automobilky Volkswagen ve Wolfsburgu.
Korejci dál dusí VW za dieselgate. Rekordně pokutovali klamavou reklamu

Jihokorejský regulační úřad FTC se rozhodl vyměřit německé automobilce Volkswagen rekordní pokutu 37,3 miliardy wonů, v přepočtu zhruba 800 milionů korun, za...  celý článek

Alfa Romeo Giulia Veloce
Chlapská záležitost: Alfa Giulia Veloce se za diesel vůbec nemusí stydět

Jsou auta, jejichž osud dokáže předznamenat samotné jméno. Chlap řídící zjevení jménem Opel Karl musí být buď flegmatik, nebo ho dostal se slevou. Ženská z...  celý článek

Opel Insignia Grand Sport
Nový Opel Insignia přijíždí v plné parádě. Je to grandiózní krasavec

Celým jménem je to Opel Insignia Grand Sport a je to fešák. Minimálně vzhledem má šanci být jedním z nejparádnějších aut své kategorie. Oproti předchůdci zhubl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.