Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na vlastní strach: když Stig Blomqvist krotí Audi Quattro

Exkluzivně aktualizováno 
Audi Quattro je legenda rallyových tratí a nikdo neuměl tenhle úžasný stroj krotit líp než mistr volantu Stig Blomqvist. Legenda mě svezla v legendě. Samozřejmě, že na ledu.

Řítíme se mezi sněhovými mantinely sto padesátkou, to zjistím ale až úplně na závěr, když konečně najdu rychloměr. Jsem přišpendlený pásy v závodní sedačce a stejně si připadám jak v mixeru. Pro šoféra je nejdůležitější otáčkoměr, tři a půl tisíce otáček je minimum pro vyhlídkové tempo. Stig ale jezdí podle ucha, v tom lomozu náprav a kanonádě kamínku v podbězích zhluboka hučí pětiválec a mocně táhne. Ve čtyřech tisících otáčkách se otevře peklo: obrovité turbodmychadlo zabere, auto mě kopne do zad, nemít záda v sedačce, ujelo by mi pod zadkem.

Audi Quattro Stig Blomqvist

Může se hodit

Také byste chtěli krotit vůz značky Audi? Vyberte si ho na Automodul.cz.

Stig s profesorským klidem krotí tu přes čtyřsetkoňovou bestii. Ohřebíkované pneumatiky nás drží ve stopě i na omrzlé sněhové "bramboračce", sem tam plotna. Chodit se po tom nedá, ale Stig šlape na plyn nebojácně. Skok, pak další nerovnost, v táhlém oblouku se chytí vnitřními koly do hluboké vyježděné brázdy, která vede Audi jak po koleji. To auto snad nemůže mít nikdy nedostatek sil. Turbo si odfrkne, pilot řadí a s cvaknutím - spíš bouchnutím - tam zapadne rychlost. 

Zrychlení z nuly na stovku udává Audi u tohoto speciálu, který závodil ve slavné skupině B mistrovství světa rally, 3,8 sekundy. A spotřebu měl mezi 50 a 70 litry.

Audi Quattro Stig Blomqvist

Stig Blomqvist je původem učitel autoškoly. Moc toho nenamluví, dodnes ale řídí famózně.

Letos je to třicet let, co málomluvný Švéd vybojoval s quattrem titul mistra světa pro Audi, bylo to přesně 4. října 1984 na Rallye Pobřeží Slonoviny (pro ilustraci: v první rychlostní zkoušce měl rychlostní průměr 180 km/h). Dnes osmašedesátník to s volantem stále umí. Šlape na plyn tam, kde už já dávno brzdím očima.

Legrační supersport

Legendární Audi Quattro vás pořádně nakopne - čtěte zde

Audi Quattro Sport Coupé
Audi Quattro Sport Coupé
Audi Quattro Sport Coupé

Prskání a řev si užívají i diváci. O losy strach nemám, ty snad zná Stig všechny jménem, a hlavně ho musí slyšet i hluchý. Děsí me spíš ten padák dolů. Ve sněhu plotna za plotnou a dole ostrá levá. A Stig ne a ne brzdit. Když už brzdím oběma nohama na opěrce pro nohy navigátora, on přeřadí ještě nahoru! 

Vzpomínám na všechny co říkali, že největší rozdíl mezi závoďáky tehdy a dnes je v brzdách a gumách. A Stig ani moc nebrzdí. Nevím jak, a jsme za zatáčkou. Žádný smyk, čistý průjezd, neztratili jsme rychlost a to byla fakt prudká.

Audi Quattro Stig Blomqvist

Všímám si jak drží volant. Dnes vás ve všech školách jízdy - pomocné i závodnické - učí sedět za volantem a jeho úchop ve „třičtvrtě na tři“. Stig ho ale drží postaru "za deset dvě". Bleskurychle "vychytává" malé smyky, v kterých auto povlává na ukouzaném povrchu a jako všichni Skandinávci (i pošťák s dodávkou) ví o pikosekundu dopředu, že se mu auto zrovna sklouzne pod zadkem. Že na to mají nějaký speciální gen vím už od Rauno Aaltonena. Ten řádil v rally ještě když byl Blomquist závodnický učeň. Jak učí jezdit na sněhu létající Fin Aaltonen čtěte zde

Hranatá legenda

Audi Sport Quattro závodilo v mistrovství světa rally v letech 1984 a 1985. Vzniklo celkem 22 rallyových speciálů, uvádí se, že dodnes jich přežilo pět. Přímo s kouskem s trojkou na boku závodila jiná rallyová legenda, Walter Röhrl (v roce 1985 na portugalské rallye). Dnes patří ingolstadtskému muzeu značky, Audi ho ale neváhá vytáhnout na projížďku, loni bylo k vidění v Německu na veteránské rally.

Fotogalerie

Audi Quattro byl první rallyový speciál, který bezezbytku využil tehdy čerstvě změněné předpisy, a přijel s pohonem všech kol. Jeho vývoj probíhal pod dohledem dnešního šéfa dozorčí rady koncernu VW Ferdinanda Piecha. Ten už měl tehdy za sebou hvězdnou kariéru u Porsche jako šéf vývoje závodních speciálů.

Řadový podélně uložený pětiválec 2,142 litru s hliníkovým blokem (to je rozdíl oproti sériovým motorům, které měly litinový) má přímo v tomto kousku výkon kolem 420 koní (při 7500 ot./min) a 460 Nm. Motoráři ale uměli motor vyladit až na 600 koní. To byla verze, která šplhala na slavný americký kopec Pikes Peak.

Obě poháněné nápravy mají mcphersonovské zavěšení. Pětistupňová manuální převodovka přenáší sílu na obě nápravy.

Původní karoserii z Audi Coupé patřící do osmdesátkové řady zkrátili o 32 centimetrů na 416 cm auto tak má nezvykle krátký rozvor (vzdálenost mezi nápravami) 2224 mm a v poměru k tomu dlouhé převisy. Ocelová karoserie vyztuženou ochrannou klecí dostala panely z plechu a kevlaru. Závoďák váží asi 1050 kg.





Nejčtenější

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.