Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stíhačka země-země: Saab 9-X BioHybrid

  10:33aktualizováno  10:33
Když jste mladý, toužíte prý po sportovním hatchbacku se třemi dveřmi, chcete komunikovat se světem − tak nějak si to aspoň představují u Saabu. V Ženevě se taková dvousetkoňová silniční stíhačka představuje. Vůz 9-X BioHybrid prý má docela blízko do výroby. Připoutejte se, startujeme!

Saab 9-X BioHybrid | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

S konceptem Aero X se Saab dlouho předváděl po světových autosalonech (od Ženevy 2006). Do Ženevy dorazil jeho přímý potomek, který má do výroby možná o kus blíž.

Z prototypu 9-X by totiž časem mohla vzniknout nová modelová řada 9-1, kterou by švédský výrobce rád zatopil BMW 1, Audi 3, nebo třeba i nástupci Alfy 147.

Perleťově bílý koncept ale ukrývá něco zajímavějšího. Hybridní systém poslední generace pocházející od mateřského GM totiž dostal k elektromotoru dvousetkoňového parťáka.

Samo o sobě by to tak zajímavé nebylo, kdyby nešlo o benzinovou jedna čtyřku. 147 kilowattů vydobývá z přímovstřikového agregátu − jak jinak u Saabu − turbodmychadlo. Motor schopný spalovat i koktejl benzinu a etanolu zvaný E85 produkuje pouze 105 gramů CO2 na kilometr.

Lepší je jezdit na etanol, to se 9-X rozjede až na 216 km/h a zrychlí z nuly na stovku za 7,9 sekundy, když pojede jenom na čistý benzin, klesne maximálka na 192 km/h a na stovce bude až za 8,3 sekundy. Opačné je to u spotřeby, benzinu postačí na stokilometrovou vyjížďku 4,9 litru, E85 je potřeba 6,4 litru.

Elektromotor živí lithium-iontové články schované pod podlahou kufru, dobíjejí se rekuperací při brzdění, něco přidají solární články vetknuté do prosklené střechy. Elektřinu šetří systém start-stop, který na semaforech vypíná motor.

Šestistupňová automatická převodovka přenáší 280 kroutících newtonmetrů na přední kola rozměru 245/35 R21

Podle slov zástupců Saabu můžeme původ ženevského konceptu vystopovat až k experimentálnímu Saabu 9X, který se představil v roce 2001 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Velkou péči věnovali vývojáři aerodynamcice. Při rychlostech nad 70 km/h se na zádi automaticky vysune střešní spojler, který prodlouží linii střechy, a dole z nárazníku difuzor. Oba prvky mají za úkol zlepšovat proplouvání auta vzduchem. Naopak při brzdění z více než stokilometrových rychlostí se spojler zvedá a zvyšuje tak přítlak na zadní kola.

Chybí zpětná zrcátka, místo nich se vzad dívají kamery. Na bezpečnostní notu hraje kamera umístěná na přídi, která v případě, že zahlédne v protisměru jedoucí auto, řekne řídící jednotce, aby přenastavila světla a zabránilo se tak oslnění ostatních.

Také uvnitř čtyřmístného saabu najdeme odkazy na Aero X, třeba trojrozměrnou grafiku displejů. Ztvárnění přístrojovky vychází ze saabovské tradice.

Kufr má elektricky posuvnou podlahu, elektromotorky také ovládají jeho víko. Aby sportovní náčiní a sobotní nákup po zavazadlovém prostoru "necestovaly", je kufr pogumovaný.

Aby mladá generace, která bude nejmenšího saaba prohánět, netrpěla nedostatky v komunikaci se svými vrstevníky, vyvinula automobilka společně se Sony-Ericsson systém, díky kterému si auto rozumí se všemi jejími výrobky.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.