Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stilo: ne moc spolehlivá, ale příjemná popelka. Navíc za dobré peníze

aktualizováno 
Fiat Stilo nemá zrovna nejlepší pověst, ani jeho spolehlivost není ohromující. Je však za dobré peníze, což mnohé nevýhody smazává.

Fiat Stilo | foto: Fiat

Tři roky starý fiat nižší střední třídy je přesně tím autem, kvůli nimž se vyplatí uvažovat o pořízení ojetého místo nového vozu.

Za 229 tisíc korun totiž nekoupíte ani novou fabii v minimální výbavě; v autobazaru však za ně dostanete zánovní a prostorný vůz vyšší třídy se plnou elektrickou výbavou, šesti airbagy, klimatizací, solidně velkým kufrem - a pravda, trochu horší pověstí. My jsme však během testu byli s autem až na drobnosti spokojeni.

Vůz, který jsme si vybrali, měl najeto pouhých 48 tisíc kilometrů a díky pravidelnému servisu (doloženém knížkou) byl téměř jako nový zvenčí i uvnitř.

Stilu vytýkali kritici už od počátku výroby (2002) nudný a usedlý vzhled, což ovšem prakticky založenému člověku nebude vadit. Stejně jako kufr o velikosti 370 litrů (o malinko menší než Ford Focus, stejný jako Opel Astra); oblíbenější kombi verze s názvem Multiwagon má 510 litrů.

O výborné výbavě už byla řeč, doplnit lze ještě zabudovaný audiosystém s výtečným zvukem, bohužel jen s kazetovou mechanikou. Usedlý vzhled se ovšem netýká sympatického interiéru v kombinaci světlých a tmavých plastů a okrových sedadel, což působí velmi svěže.

Jezdí dobře, řídí se hůř
Jízdní vlastnosti stila nejsou vůbec špatné, díky trochu tvrdšímu, ale ne nepohodlnému odpružení se cítí jistě i na trati plné zatáček.

Hodně vadí jen řízení, které je kvůli elektrickému posilovači nepřesné - razantnější jízda vyžaduje trochu tréninku, abyste si byli jisti, kam vlastně přední kola jedou. Na dálnici se stilo cítí dobře, motor o objemu pouhých 1.4 litru má výkon 70 kilowattů, což poskytuje solidní dynamiku.

I při 160 kilometrech v hodině na německé dálnici proniká dovnitř hluk jen omezeně, určitě méně než třeba ve zmíněné astře. K tomu jistě přispěla i šestistupňová převodovka, která umožňovala motor na dálnici moc nevytáčet. Ocenili jsme i jemné a přesné řazení.

Pohodu uvnitř nekazilo u testovaného vozu ani nadměrné vrzání v interiéru, všude totiž byly použity měkčené plasty. Také sedadla nám přišla vcelku povedená, mají dostatečně dlouhý sedák (téměř až pod kolena) a slušnou boční oporu. Vadil však otvor mezi opěradlem a sedákem, jímž táhne na záda v oblasti ledvin, což mnoha lidem nemusí dělat dobře. Místa je uvnitř dost, nechybí ani cestujícím na zadních sedadlech.

Co vadilo? Malá zrcátka
Kromě této zvláštnosti máme k fiatu největší výhradu ohledně miniaturních zpětných zrcátek, v nichž toho moc neuvidíte, a vadil nám i příliš strmý sklon opěrné plochy pro "spojkovou" nohu řidiče.

Z praktického hlediska nám chybělo místo na plastovou láhev s pitím ve dveřích, jinak je ale odkládacích prostor ve stilu poměrně hodně, počínaje dvěma schránkami před spolujezdcem a konče přihrádkou na doklady nad vnitřním zpětným zrcátkem.

Nemůžeme ještě nezmínit pro mnohé snad drobnost, jež nám ale vadila velmi: nepřehledný tachometr, na němž se chaoticky střídají kostky a čárky, a povolené rychlosti 50, 90, 130 nejsou vůbec vyznačeny. To ovšem trápí i spoustu konkurentů, ovšem ne v tak vyhrocené podobě.

Spolehlivost a bezpečnost
Vážných výhrad jsme tedy ke stilu neměli, naopak, docela se nám líbilo. Důvod ke stížnostem nemůže mít nikdo ani po zjištění, že Stilo získalo v roce 2005 čtyři hvězdičky z pěti v bariérových testech EuroNCAP - mimochodem se stejným počtem bodů jako Škoda Octavia II.

Horší je to už se spolehlivostí: v letošním žebříčku TÜV má Stilo neslavnou 98. příčku ze 113 zkoumaných automobilů, čímž se ocitá ve společnosti Peugeotu 307 či Renaultu Kangoo (konkurenční Citroen Xsara 31., Opel Astra 41., Škoda Octavia 52., Renault Mégane 56.).

Nedobré vysvědčení dali italskému vozu i technici německého autoklubu ADAC, kteří ho na základě počtu výjezdů "žlutých andělů" označili za nejhorší stroj mezi 16 konkurenty v nižší střední třídě. Na vině byla především stávkující elektronika.

FIAT STILO
motor: 1.4i, 71 kW
rok výroby: 2003
najeto: 48 000 km
cena: 229 000 Kč
Klady
jízdní komfort, prostornost, příznivá cena ojetin, výběr provedení a výbava
Zápory
rychlý pokles ceny v čase, nedotažené dílenské zpracování, poruchový automat Selespeed, vyšší spotřeba paliva u motoru 1.8i a nedostatečný výkon u 1.2i
Servisní rady

Motor 1.4i má rozvody poháněné ozubeným řemenem, jehož výměna je výrobcem předepsána po 120 000 km nebo 3 letech; technici Fiatu však doporučují 100 000 km nebo 3 roky. Výměna včetně materiálu a práce stojí 6700 Kč.

Výměna oleje je předepsána po 20 000 km nebo 1 roce, malá prohlídka s výměnou oleje stojí 3 500 Kč. Hodina práce ve značkovém servisu: 700 Kč vč. DPH

Náhradní díly
přední nárazník 6508
přední blatník 3500
př. světlomet 4261
brzd. destičky 2684
brzd. kotouče 3165
zad. díl výfuku 4570
zadní blatník (celý bok) 8080
Ceny v Kč s DPH

Pohled experta

Fiat Stilo se netěší takovému zájmu jako většina jeho konkurentů. Proto vykupujeme jen mimořádně zachovalé exempláře s málo najetými kilometry. Nejlépe se prodává provedení Multiwagon, tedy kombi, ve spojení s úsporným turbodieselem. Ke kladům Stila patří komfortní odpružení, kvalitní materiály použité v interiéru a u kombi také objemný zavazadelník. Menší zájem o ojetá stila ovlivňuje jejich cenu, která klesá rychleji, což bude příznivá zpráva pro zájemce o koupi, nikoliv však pro majitele. Průměrná cena pro ročník 2004 v našich autocentrech je 219 tisíc Kč.

K častým závadám patří například vrzání palubní desky, hlučnost přední nápravy nebo netěsnící čerpadla turbodieselů. Vyskytuje se i vůle v řízení, respektive v čepech jeho spojovacích tyčí. Setkat se můžete také s automobily, jimž se mlží světlomety kvůli zatékání vody. Často také zlobí nastavení ovládání sklonu světlometů, centrální zamykání a imobilizéry.

Petr Suchánek, manažer prodeje AAA Auto


Autoři:




Nejčtenější

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Peugeoty Type 5
Autofotka týdne: Kočár bez koní pamatuje počátky automobilismu

Peugeot typ 5 pamatuje úplné počátky automobilismu. Kočár, který vyměnil koně za motor, je na prodej v Londýně. Originální a pečlivě zrestaurovaný stroj se...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.