Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa sjednotí STK, plánuje se i centrální registr ujetých kilometrů

  12:00aktualizováno  12:00
Od poloviny roku 2018 se v členských zemích EU včetně ČR sjednotí podmínky pro technické kontroly ojetých aut. Česko si od jednotného evropského protokolu Stanic technické kontroly slibuje omezení dovozu aut se stočeným tachometrem.

Ilustrační foto | foto: Kristýna BeránkováMetro.cz

„Situace je taková, že řada ojetých vozů je do ČR dovážena z jiných zemí EU a před vstupem do našich databází u nich nemáme přesnou kontrolu nad tím, kolik mají skutečně najeto kilometrů. S naplněním příslušné směrnice počítáme a novelu zákona směřující k její implementaci chceme odeslat do meziresortního připomínkového řízení ještě v průběhu tohoto léta,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Podle společnosti Cebia, která se zabývá zjišťováním původu vozidel, v současnosti Stanice technické kontroly nepožadují při dovozu doložení původu ani historie vozu, pouze zkontrolují technický stav a zapíšou a vyfotí stav tachometru. „Nikde neověřují, jestli je stav kilometrů reálný. Vydáním potvrzení o technické způsobilosti tak vlastně legalizuje stočené auto,“ uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák.

Někteří europoslanci přišli s iniciativou, aby vznikl celoevropský registr ujetých kilometrů, do něhož by se zaznamenávala data při každé návštěvě autobazaru. Vytvoření databáze podporuje i ministerstvo dopravy.

„Na problém stočených automobilů z dovozu upozorňujeme dlouhé roky a zároveň do jejich prověřování ročně musíme investovat miliony korun. Jsme rádi, že se snad konečně blíží celoevropské řešení, které zvýší jistotu spotřebitelů a pomůže kultivaci trhu ojetin,“ řekla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

Podle Cebie je nyní 42 procent ojetých aut v ČR se stočeným tachometrem (čtěte více). S tím ovšem nesouhlasí Asociace autobazarů APPAA, podle které množství stočených vozidel na českém trhu osciluje kolem 25 %.

U dovezeného auta je riziko, že má podvodně snížený počet ujetých kilometrů, o polovinu vyšší než u vozu původem z Česka.

Autoři: ,




Nejčtenější

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Cestovatel Pavel Suchý hostem pořadu Rozstřel (21. března 2017)
Nejnebezpečnější šelma je úředník, říká Čech, který objel svět na jawě

Padesát stupňů ve stínu, nad hlavou žhnoucí slunce a pod koly rozpálený písek, taková byla tříměsíční expedice Pavla Suchého na Jawě 350. Dobrodruh se začátkem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.