Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Století aut bylo krásně rozmanité. Dnešek je elektrický

aktualizováno 
Autům je už přes sto let. Právě 29. ledna 2016 je to rovných 130 let od chvíle, kdy Karl Benz podal na patentním úřadě žádost o zaregistrování svého Patent Motorwagenu. První pokusy byly plné elánu a hlavně odvahy. Automobilismus se naplno rozjel s druhou dekádou dvacátého století.

Hezká auta už tu byla

Komentář

Když se na to století aut podíváte z pohledu designu, je video skvělým dokumentem jeho evoluce. Od praktických tvarů přes zdobné, jednoduché po aktuální technicistní vzhled.

Člověk se nemůže ubránit dojmu, že moderní auta už nechtějí být hezká. Aby zaujala, musí být výrazně „jinaká“. Proto v tom výběru prius tak vyčnívá. Krásou to ale není.

František Dvořák, iDNES.cz

Jak se uplynulých sto let vyvíjela auta z pohledu Američanů, ukazuje parádní video serveru mode.com.

Století aut symbolizuje deset výrazných modelů, mezi americké koráby se dostal subtilní roadster Fiat 124 Spider, který letos slaví padesátiny a ikonické Porsche 911. Konec dvacátého století symbolizuje Toyota RAV4, která stála u zrodu dnes módní kategorie SUV. Začátek jedenadvacátého století zachycuje začátek elektrifikace aut hybridním priusem. Aktuální jedenáctá dekáda pak patří symbolicky elektrické Tesle.

100 let historie aut

První dekádu ve výběru symbolizuje ve videu vůz zaniklé značky Auburn, druhou Lincoln, léta začínající letopočtem 1930 Ford A, čtyřicátá léta Chevrolet KA Special Deluxe coupe, Dodge Wayfarer padesátá, šesté desetiletí dvacátého století patří podle autorů Chevroletu Camaro, sedmdesátky Fiatu 124 Spider a osmdesátá léta Porschi 911.

Jaká auta symbolizují jednotlivé epochy motorismu podle vás? Pište do diskuze pod článkem.





Nejčtenější

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Další z rubriky

Chateau Loučeň Concours d'Elegance
OBRAZEM: Automobilová paráda za jeden a půl miliardy korun

Již počtvrté se do zámeckého areálu na Loučeni sjely veteránské klenoty ze soukromých i muzejních sbírek. Chateau Loučeň Concours d'Elegance se inspirovala u...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Martin Havelka se svým Zetorem 25 na srazu historických traktorů v Polsku v...
Autofotka týdne: Nadšenec pojede k polskému moři na slavném zetoru

S traktorem, který vznikl před více než půl stoletím, se vydává na cestu nadšenec Martin Havelka. Stejně jako loni vyjíždí ze Škrdlovic na Vysočině do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.