Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Najeto do 160 tisíc km: za stočené tachometry si mohou Češi sami

  16:13aktualizováno  16:13
Ojetá auta se mají v Česku dobře. Jakmile dosáhnou deseti let věku a najedou 160 tisíc kilometrů, jejich majitelé je odstaví a nechají je odpočívat. Tak by to alespoň vypadalo, kdyby kupující věřili počtu kilometrů natočených na tachometrech prodávaných ojetin.

Kilometry se dnes bohužel stáčejní nejen u aut, ale i u motorek. | foto: Matěj Olivapro iDNES.cz

Upozornila na to společnost Cebia, která se zabývá ověřováním původu a historie vozidel a za první čtvrtletí tohoto roku analyzovala 1 000 starších vozidel určených k prodeji.

Ze závěrů analýzy vyplývá, že do deseti let stáří auta najeté kilometry zhruba odpovídají stavu tachometru a stáčejí se tak méně. Pak ovšem přijde zlom a kilometry ojetin se "zastropují" na zhruba 160 tisíc. Jedno, zda je autu jedenáct nebo nebo patnáct let.

Cebia při výpočtech vychází z toho, že průměrně vůz najede 20 tisíc kilometrů za rok. "Vozidla, jejichž stáří odpovídá vyššímu kilometrovému nájezdu než 200 tisíc km, jsou stočena na hodnotu tachometru kolem 160 tisíc km," uvedla firma ve své čtvrtletní zprávě.

Předpoklady o průměrném ročním nájezdu potvrzuje také jeden z největších autobazarů v Česku Auto ESA. "Průměrné stáří aut u nás prodávaných je šest až sedm let s průměrným nájezdem 120 až 150 tisíc kilometrů," uvedl mluvčí Auto ESA Martin Doležal. Zároveň dodává, že vykupovaná auta firma nakupuje přes certifikované procesy a pokud má podezření, že je s tachometrem manipulováno, vůz nekoupí.

Menší prodejci pod podmínkou anonymity upozorňují na to, že hranice dělící dobře a hůře prodejná auta leží zhruba na 100 tisících kilometrech a že si za stáčení tachometrů mohou Češi také sami.

Nejsou prý ochotni přijmout realitu o průměrném nájezdu aut a raději uvěří horšímu autu se stočeným tachometrem, než by koupili prověřený vůz, jenž má najeto třeba dvě stě tisíc kilometrů. Na moderních autech přitom taková porce kilometrů nemusí být vůbec znát, obzvlášť pokud byla dosažena na kvalitních dálnicích a podvozek netrpěl v městském provozu.

"Kilometry jsou u nás posvátné. Lidi si raději koupí stočenou plechovku, než by sáhli po pětiletém autě se 150 tisíci najetých kilometrů, což je takové normální ježdění," říká jeden z pražských prodejců.

Podle něj leží posvátná hranice na 100 tisících kilometrech, nejvíce se proto stáčí někam k 97 tisícům. Takové hodnoty lze potom v extrémních případech najít třeba i na osmi či desetiletých autech. Zde pak nastupují ke slovu známé pohádky o "paních, které jezdily s vozem jen na nákupy".

Bazaristé naznačují, že pokud hranici neudrží, tak vůz v záplavě dalších aut se stočeným tachometrem neprodají. Respektive by museli podstatně zlevnit. Podle firmy Cebia je v Česku zhruba 40 procent nabízených aut" stočených" a téměř žádný prodávající se nepřizná k tomu, že byl vůz v minulosti bouraný.





Nejčtenější

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Další z rubriky

Příbramská Svatá hora zažila šok. Sjely se k ní desítky vozů Porsche
VIDEO: Svatá Hora u Příbrami zažila burácení motorů Porsche

Svatá Hora u Příbrami patřila poslední sobotu v dubnu autům. Sraz si tu dali příznivci legendární značky Porsche. V Porsche klubu 108 jsou majitelé hlavně...  celý článek

Setinová rallye 7 Castles Trial 2017
OBRAZEM: Autoveteráni šplhali na hrady a zámky, závodili o setiny

Pohodové setkání v ospalém sobotním ránu, po kterém následuje uvolněná projížďka malebnou krajinou, je to jen na pohled. V setinové rallye se skutečně bojuje o...  celý článek

Porsche GT3 modelové řady 996
Porsche před 25 lety zachránili Japonci, učili ho vyrábět auta

Byť bylo porsche vždy značkou se zvukem přepychu, na začátku 90. let slavná německá automobilka stála před krachem. Spasilo ji to, že najela na japonské metody...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.