Kilometry se dnes bohužel stáčejní nejen u aut, ale i u motorek.

Kilometry se dnes bohužel stáčejní nejen u aut, ale i u motorek. | foto: Matěj Olivapro iDNES.cz

Najeto do 160 tisíc km: za stočené tachometry si mohou Češi sami

  • 156
Ojetá auta se mají v Česku dobře. Jakmile dosáhnou deseti let věku a najedou 160 tisíc kilometrů, jejich majitelé je odstaví a nechají je odpočívat. Tak by to alespoň vypadalo, kdyby kupující věřili počtu kilometrů natočených na tachometrech prodávaných ojetin.

Upozornila na to společnost Cebia, která se zabývá ověřováním původu a historie vozidel a za první čtvrtletí tohoto roku analyzovala 1 000 starších vozidel určených k prodeji.

Ze závěrů analýzy vyplývá, že do deseti let stáří auta najeté kilometry zhruba odpovídají stavu tachometru a stáčejí se tak méně. Pak ovšem přijde zlom a kilometry ojetin se "zastropují" na zhruba 160 tisíc. Jedno, zda je autu jedenáct nebo nebo patnáct let.

Cebia při výpočtech vychází z toho, že průměrně vůz najede 20 tisíc kilometrů za rok. "Vozidla, jejichž stáří odpovídá vyššímu kilometrovému nájezdu než 200 tisíc km, jsou stočena na hodnotu tachometru kolem 160 tisíc km," uvedla firma ve své čtvrtletní zprávě.

Předpoklady o průměrném ročním nájezdu potvrzuje také jeden z největších autobazarů v Česku Auto ESA. "Průměrné stáří aut u nás prodávaných je šest až sedm let s průměrným nájezdem 120 až 150 tisíc kilometrů," uvedl mluvčí Auto ESA Martin Doležal. Zároveň dodává, že vykupovaná auta firma nakupuje přes certifikované procesy a pokud má podezření, že je s tachometrem manipulováno, vůz nekoupí.

Menší prodejci pod podmínkou anonymity upozorňují na to, že hranice dělící dobře a hůře prodejná auta leží zhruba na 100 tisících kilometrech a že si za stáčení tachometrů mohou Češi také sami.

Nejsou prý ochotni přijmout realitu o průměrném nájezdu aut a raději uvěří horšímu autu se stočeným tachometrem, než by koupili prověřený vůz, jenž má najeto třeba dvě stě tisíc kilometrů. Na moderních autech přitom taková porce kilometrů nemusí být vůbec znát, obzvlášť pokud byla dosažena na kvalitních dálnicích a podvozek netrpěl v městském provozu.

"Kilometry jsou u nás posvátné. Lidi si raději koupí stočenou plechovku, než by sáhli po pětiletém autě se 150 tisíci najetých kilometrů, což je takové normální ježdění," říká jeden z pražských prodejců.

Podle něj leží posvátná hranice na 100 tisících kilometrech, nejvíce se proto stáčí někam k 97 tisícům. Takové hodnoty lze potom v extrémních případech najít třeba i na osmi či desetiletých autech. Zde pak nastupují ke slovu známé pohádky o "paních, které jezdily s vozem jen na nákupy".

Bazaristé naznačují, že pokud hranici neudrží, tak vůz v záplavě dalších aut se stočeným tachometrem neprodají. Respektive by museli podstatně zlevnit. Podle firmy Cebia je v Česku zhruba 40 procent nabízených aut" stočených" a téměř žádný prodávající se nepřizná k tomu, že byl vůz v minulosti bouraný.