Land Rover Range Stormer

Land Rover Range Stormer | foto: iDNES.cz

Stormer - bouřlivý vichr od Land Roveru

  • 3
Z ošuntělého a především praktického tuláka, který zdolal každou překážku a dostal svého řidiče z každé svízele, se v průběhu let stalo luxusní "nářadí" pro horních 10 tisíc. Čistokrevného off-roada si však dnes zákazníci nežádají, chtějí spíše nadupané "SUVéčka", která už s "vagabundy do terénu" sdílejí jen jméno.

Land Rover Range Stormer přesně splňuje to, co si od něj publikum žádá. Je nebezpečně silný, pořádně rychlý a ke všemu ještě dobře vypadá. Čiší  z něj síla a už na první pohled říká: "jsem luxusní zboží".

Britská studie před dvěma měsíci ohromovala za Atlantikem na detroitském autosalonu. Nyní parkuje na ženevském stánku Ford - Land Rover.

Výkon 375 koní (276 kW) přeplňovaného osmiválce má být výzvou pro ostrá SUV typu Porsche Cayenne a Mercedes M. Motor vypůjčený z Jauaru XJ je spřažen se šetistupňovou automatickou převodovkou ZF s redukcí.

Stormer je prozatím sice jen konceptem, automobilka ale prohlašuje že mnoho z

storm = anglicky bouře, vichr
technických "vychytávek" najdeme i na sériovém modelu, na který se můžeme těšit v roce 2005. 

Obzvláště natěšení by měli potenciální zájemci být na systém "Terrain Response", který pomůže řidiči dokonale využít všechny přednosti čtyřkolky na všech myslitelných površích, ve všech terénech.

Jak funguje? "Terrain Response" neboli reakce na terén je soubor technických řešení, které umí přizpůsobit chování a ovladatelnost auta jak na silnici, tak v terénu - podle potřeby mění nastavení podvozku a pohonného ústrojí. Řidič pouze zvolí ze šesti nabízených režimů ten pravý a nastavení motoru, reakce na plyn, záběr řízení a pneumatické odpružení se přizpůsobí.

Stormer je něco mezi supersportem a "Dune-buggy". Široký záběr schopností vystihují i pojmenování jednotlivých módů: Dynamic (silniční sprinter) - Normal (i majitel Stromeru potřebuje občas zajet na nákup) - Grass/Gravel/Snow (pro povrchy s nízkou přilnavostí) - Sand (hurá do písečných dun) - Deep Ruts (zálesák) - Rocks (horolezec).

Zákazníci žádají maximum pohodlí. Pro zhýčkanou posádku je připravena panoramatická skleněná střecha. Interiér osvětluje světlo z optických vláken, najdeme v něm čtyři křesla vyvedená, stejně jako celý interiér, v "čokoládové" kůži. Obytný prostor prosvětluje ještě světlá kůže na spodní části přístrojovky. Třešničkou na dortu jsou detaily z hliníku a ušlechtilého dřeva. Nechybí ani "LCDčkové" displeje, na kterých může posádka sledovat kupříkladu filmy z DVD. samozřejmostí je satelitní navigace.

Stormer, díky své vysoké linii boků a naopak nízké střeše vypadá jako přikrčená šelma připravená zaútočit. Svůj kus práce na agresivním vzezření auta odvádějí i obrovská 22 palcová kola.

Oči bixenonových světel se koukají kam řidič právě potřebuje - natáčejí se v závislosti na natočení volantu

Další z šokujících zážitků si stormer připravil pro chvíli nástupu do vozu. Boční dveře jsou dvoudílné, větší vrchní díl se otvírá směrem vzhůru - "racčí křídla". Spodní panel dveří se pak vyklopí dolů a vytvoří schůdek usnadňující nastupování. Všechno samozřejmě ovládají elektromotorky. Špinit ruce si řidič nemusí ani s dvoudílným víkem kufru. Elektromotorky zvednou horní část. Co se spodním dílem dveří? Zasune se do nárazníku. Nakládání bagáže je ještě ke všemu usnadňováno elektricky polohovatelnou podlahou zavazadelníku.

Range Stormer se podle plánů automobilky má stát základem všech budoucích landroverů. Jedním z nich by měl být právě stormer. Šušká se cosi o ceně okolo 80 tisíc euro (2,6 milionu korun).

,