Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stotisícová ojetina: skromný sluha, nebo past na peníze?

  16:58aktualizováno  16:58
Člověk, který kupuje jetý osobní automobil, by se ze zásady neměl vydat z peněz do poslední koruny, nebo se dokonce zadlužit. Dobře udělá, bude-li mít finanční rezervu na předvídané či nepředvídané výdaje, které s koupí, převodem a uvedením staršího vozidla do nové služby takřka s jistotou vyvstanou. To je první ze zkušeností, které plynou už ze zahájení dalšího dlouhodobého testu, jemuž se tentokrát v MF DNES podrobí devět roků starý Opel Vectra 1.6i GL.

Má během příštích měsíců absolvovat 40 tisíc kilometrů a prokázat, kolik bude stát na celkových provozních nákladech. Na rozdíl od jeho pěti předchůdců, kteří se dlouhodobým redakčním testům podrobily v roli nových či zánovních aut, ovšem zmíněný opel reprezentuje hodně použitou ojetinu v ceně zhruba sta tisíc korun. Tedy vůz, s jakým se na tuzemském trhu jetých automobilů obchoduje nejčastěji, z osmdesáti procent. Představí se starý Opel Vectra - jeden z nejrozšířenějších automobilů v zemi - jako skromný a výhodný sluha, nebo bude pastí na peníze?

Může se hodit

Širokou nabídku
ojetých automobilů
můžete najít na serveru www.automodul.cz


Když MF DNES zmíněný Opel Vectra 1.6i GL ročníku výroby 1991 začátkem září kupovala, měl podle údajů předchozího majitele a potvrzení v servisní knížce na kontě 95 240 kilometrů. Do Česka se dostal - jako většina ojetin podobného ražení - po havárii v Německu, kde - jak také konstatovala servisní knížka - do roku 1996 sloužil v půjčovně.

Na prodej se nabízel za 105 tisíc korun v bazaru Auto Volf - Lorenc v Klatovech. Po dvoutýdenním shánění stotisícové ojetiny u obchodníků v různých místech republiky ho redaktoři MF DNES upřednostnili před jinými typy proto, že se v převaze obvykle dost oš umělých, málo udržovaných, nepřehlédnutelně amatérsky opravovaných či upravovaných, hodně jetých nebo celkově nevábných automobilů jevil zachovalejší a perspektivnější.

Redaktoři se při výběru tedy chovali jako většina zákazníků. Příjemným překvapením byla věrohodně vedená servisní knížka. Zaskočil o naopak zjištění, že najít kvalitní stotisícovou ojetinu renomované a rozšířené zahraniční značky a přijatelné velikosti není vůbec jednoduché. Lépe by se vybíralo mezi většími a silnějšími auty, dokonce i Opel Vectra s dvoulitrovým motorem - vůz po všech stránkách provozně náročnější - by se hledal snáz.

Bazar nic netajil

Klatovský bazar nepatří k největším zařízením svého druhu, ale nechybí mu nic, co by měl mít: je na frekventovaném místě, dobře zabezpečený, má rampu k prohlídce nabízených aut, zkušený personál, místo k jednání se zákazníky i cestu k mechanikovi, který je schopen rychle odstranit případné bolesti nabízeného vozu. "Litujeme, ale opla vám hned neprodáme.

Zjistili jsme, že má prasklé manžety předních poloos. Necháme je vyměnit a až potom je vůz k mání," reagoval prodavač na první zájem. A když se u mechanika navíc ukázalo, že zanedlouho skončí služba předních brzdových destiček, přibalil bazar do kufru sadu destiček nových. Sice z druhovýroby a v třetinové ceně značkových originálů, ovšem dal je zdarma, v rámci kupní ceny - za to, že na ni zákazník přistoupil bez smlouvání.

V tu dobu nikdo z bazaru nevěděl, že vůz je určen k dlouhodobému redakčnímu testu. Zápis o technickém stavu vectry byl sice ve firmě Auto Volf - Lorenc stručný, ale jak se zanedlouho při důkladných prohlídkách ve značkovém servisu Opel a ve zkušebnách Ústavu silniční a městské dopravy v Praze ukázalo - poctivý a úplný. Nic nezatajil, nic nenadsadil. Stav vozu hodnotil většinou jako úměrný provoznímu stáří, doporučil výměny brzdových čelistí, upozornil na netěsnost motoru, korozi zadního nadkolí i na to, že opel má po opravě havarované přední části nové blatníky, kapotu, nárazník, světlomety, blikače, chladič a čelní sklo, opravený je nosník chladiče...

Nechyběly přesné údaje - opět seriózní, jak se později ukázalo - o poslední výměně a značce oleje, chladicí kapaliny, rozvodového řemene a středního dílu výfuku. Pneumatiky měly vpředu dva a půl a vzadu čtyři milimetry vzorku. Zvláštní výbava je skromná - zahrnuje jen staré autorádio s přehrávačem Blaupunkt, centrální zamykání, otvírací střechu a koberce. Jestli něco vozu nejlevnější verze GL opravdu chybí, tak je to posilovač řízení.

Značková práce stojí tisíce

Petr Svoboda, který v Plzni obchoduje s novými i jetými automobily a vede Bosch diesel-servis, razí zásadu, že kupec ojetiny by měl mít na první údržbu a případné opravy finanční rezervu zhruba ve výši 20 procent kupní ceny auta. A čím je vůz levnější, tím by měla být záloha větší. U stotisícového vozu by tedy rezerva měla činit asi 20 tisíc korun.

Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího zdejšího bazaru AAA Auto Praha, míní, že finanční záloha novopečeného majitele staršího auta by měla být minimálně desetitisícová. Co ukázala zkušenost s testovaným oplem? Odborná prohlídka, kterou MF DNES objednala ve značkovém Srba-servisu Opel v Praze-Řeporyjích, byla vskutku důkladná a přísná.

A objednat vše, na čem mechanik našel chybu, tisíce korun by se jen sypaly: "Je vadný silentblok levého předního ramene, které je ale nejlepší měnit celé (stojí 6800 Kč - pozn. red.), brzy se rozpadne poslední díl výfuku (3300 Kč), vůli mají ložiska zadních kol (3200 Kč), potřebná jsou nová těsnění víka ventilů a olejové vany (celkem 860 Kč), přidřené jsou lanovody ruční brzdy (1280 Kč)," vypočítával mechanik Jakub Šumný.

Dalších více než 6000 korun by ve značkovém oplu stála sama prohlídka a kontrola vozu s výměnami svíček a filtrů, předepsaná pro vectru v 90 tisících kilometrech, pokud by z ní samozřejmě nevyplynula nutnost dalších opravářských zásahů. Na to všechno však průměrný majitel stotisícové ojetiny sotva má, takže jen to nejnutnější: "Nešetřil bych na nejzákladnějším - na motorovém oleji, brzdách a rozvodovém řemeni.

Kdyby praskl, je na motoru rázem minimálně dvacetitisícová škoda," vyjádřil se už ne z pozice obchodníka, nýbrž jako rádce Jakub Šumný. Ocenil, že vůz je po havárii dobře opravený. "Kvalitou je to ojetina spíš nadprůměrná než průměrná." A byť nic nenapovídalo, že původní majitel a potažmo i klatovský bazar lžou, když tvrdí, že vůz má devět tisíc kilometrů po výměně motorového oleje a 24 tisíc kilometrů po výměně rozvodového řemene, svíček a vzduchového filtru, objednala redakce přesně to, co mechanik značkového servisu Opel doporučil jako nejpotřebnější.

Brzdy skutečně byly už za hranicí bezpečnosti. Uplatnily se tedy destičky (z druhovýroby za 650 Kč, originál stojí kolem 1800 Kč), které k vozu věnoval klatovský bazar. Nové zadní brzdové čelisti (2717 Kč bez práce) jsou originál Opel. Rozvodový řemen sice byl zánovní, ovšem při jeho demontáži a preventivní výměně (831 Kč bez práce) se ukázalo, že je hlučné - a tudíž rizikové - ložisko napínací kladky. Takže výměna celého kusu (2877 Kč bez práce). Náprava těchto problémů spolu s výměnou motorového oleje a filtru a s přetěsněním vodní pumpy, což se rovněž ukázalo jako nezbytné, stála včetně práce, těsnění, šroubů, podložek, lepidla a podobně přesně 12 301 korunu.

Zatím jenom dobré dojmy

První dvě tisícovky kilometrů absolvoval Opel Vectra 1.6 v testu s překvapivě nízkou spotřebou - byť jezdil převážně na dálnicích a ve městech, bral něco málo nad sedm litrů naturalu na sto kilometrů. Zatím ani náznakem nezazlobil. I ve vyšších rychlostech je tichý a drží stopu, jen na městské dlažbě nebo třeba při přejezdu kolejí dává pazvuky v interiéru znát, že má za sebou skoro sto tisíc kilometrů. V garáži dosud nepustil ani kapku oleje.

Potíže nebyly při pojišťování, a co je důležité - na rozdíl od ještě nedávné minulosti ani při řízení na dopravním inspektorátu. V Klatovech vůz odhlásil bazar, přihlášení do evidence v Praze se obešlo bez dříve obvyklých pořadníků a front, dokonce bez jakéhokoliv čekání. "U starších, levnějších a víc jetých vozů není důležitý rok výroby ani to, zda skutečně mají za sebou kilometry, které prodávající deklaruje, nýbrž skutečný technický stav," shoduje se s dalšími odborníky mechanik pražského značkového servisu Opel Jakub Šumný.

"Ani přístup k opravám a údržbě není vždy stejný: jinak k výběru, provozu a servisu auta přistoupí člověk, který jezdí jednou týdně na chatu a ročně neudělá třeba ani pět tisíc kilometrů, a jinak řidič, který totéž jezdí za měsíc a na vůz se potřebuje bezvýhradně spolehnout." Pro koho je tedy vhodná stotisícová ojetina? I na tuto otázku v příštích měsících bude hledat odpověď právě zahájený test.

Nejprodávanější starší auta

Pořadí

Model

Ročník

Cena (v Kč)

1.

Škoda Felicia

1994-1998

115 000-230 000

2.

Škoda Favorit

1988-1992

40 000-60 000

3.

Škoda Favorit

1993-1994

85 000-95 000

4.

Škoda Forman

1993-1994

95 000-115 000

5.

Ford Sierra

1987-1992

50 000-120 000

6.

Škoda Octavia

1996-2000

250 000-500 000

7.

Škoda Forman

1990-1992

60 000-75 000

8.

Opel Vectra

1988-1995

80 000-180 000

9.

Opel Astra

1994-1997

150 000-230 000

10.

Ford Fiesta

1988-1996

60 000-150 000

Poznámka: Údaje jsou z posledních dvou měsíců z AAA Auto Praha
Pramen: AAA Auto Praha, MF DNES

Ojetiny v ceně kolem 100 000 korun

Model

Ročník

Cena (v Kč)

Citroën ZX 1.4

1993

100 000

Daewoo Tico 0.8

1997

100 000

Fiat Tempra 1.6

1993

105 000

Fiat Tipo 1.9 TD

1991

100 000

Ford Escort 1.6

1992

105 000

Ford Fiesta 1.3 3dv.

1995

95 000

Ford Sierra 1.8 TD

1991

100 000

Hyundai Lantra 1.5

1993

105 000

Nissan Sunny 1.4

1991

105 000

Opel Astra 1.4 3dv.

1991

100 000

Opel Omega 2.0

1992

100 000

Opel Vectra 2.0

1991

105 000

Peugeot 405 1.9

1991

100 000

Peugeot 1.9 D

1989

95 000

Renault 19 1.7

1992

105 000

Renault Twingo

1994

105 000

Seat Toledo

1991

105 000

Škoda Favorit 1.3

1994

95 000

Škoda Forman 1.3

1994

105 000

VAZ 2104 kombi

1998

95 000

Volkswagen Golf II 1.9 TD

1991

95 000

Pramen: AAA Auto Praha, MF DNES

První náklady pro Opel Vectra
koupě automobilu 105 000 Kč
povinné ručení do konce roku 1159 Kč
dálniční známka 800 Kč
základní výbava 1143 Kč 1)
prohlídka a oprava v servisu 12 301 Kč
vyvážení předních kol 150 Kč
celkem 120 553 Kč
Poznámka: 1) Do základní výbavy patří: trojúhelník, tažné lano, žárovky, pojistky apod.


Moderní auta z druhé ruky jsou ve zdejších bazarech obvykle levnější než v západní Evropě

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.