Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Němečtí pošťáci si sami vyrábějí dodávku. Teď je v Česku

aktualizováno 
České veřejnosti se poprvé představuje poštovní elektromobil StreetScooter, který již využívá německá pošta. Dodávka na baterky dorazila do Česka.

Německá pošta (skupina Deutsche Post DHL Group) koupila před pár lety malou start-upovou firmu StreetScooter, která vyvinula jednoduchou dodávku na baterie. S novým majitelem se do projektu zapojili samotní pošťáci, podle jejichž připomínek a požadavků auto upravili. Elektrododávkou už jezdí a nyní se firma rozhodla auto nabízet také dalším zákazníkům. Jeden kousek právě dorazil do Česka.

StreetScooter v číslech

  • dojezd: 120 km
  • maximální rychlost: 85 km/h
  • výkon: 45 kW
  • kapacita baterie:20,4 kWh
  • hmotnost:1495 kg

Zatím je v nabídce jediný model, ovšem s různě velkým nákladním prostorem. Firma se chystá rozšířit svoji modelovou řadu o další vozy. K dodávkám, určeným hlavně pro přepravu balíků, mají přibýt další auta, například na drobnou zimní údržbu. „Máme jediný cíl. Aby dodávka na baterie nestála víc než klasická,“ uvedl loni na podzim na setkání s novináři ředitel rozvoje obchodu StreetScooteru Win Neidlinger. Osekáním výbavy, komfortních prvků a dalších zbytných prvků, které nejsou v městském provozu potřeba, výrobce maximálně snižuje cenu. Nejlevnější provedení vyjde na zhruba 32 tisíc eur (zhruba 850 tisíc korun). Je ovšem třeba dodat, že elektromobily mají obecně mnohem nižší provozní a servisní náklady v porovnání s klasickými vozy se spalovacím motorem. V klasických dodávkách se navíc dnes používají téměř výhradně naftové motory, kterým městský provoz nesvědčí.

Poštovní a zasilatelské firmy jsou přitom pro výrobce elektrododávek ideálními zákazníky. Po městech jezdí na velmi krátké vzdálenosti, často za den najezdí jen desítky kilometrů. Jízda na baterii je efektivnější, především díky častým rozjezdům a zastavování. Elektrická auta také vyhovují dnešním stále silnějším tlakům na snižování emisí, které vypouští spalovací motory. Flotilovou bilanci emisí tak dnes už neřeší jen automobilky, ale také firmy, které auta nakupují, v mnoha zemích Evropy se totiž od úrovně vypouštěných emisí odvíjí sazba silniční daně a dalších poplatků.

O elektrododávkách přemýšlí i české pobočky nadnárodních logistických firem v Česku včetně PPL, DPD nebo Geis. Některé už je dokonce testují. Česká pošta už na elektrododávky vypsala soutěž, zatím uvažuje o 35 vozidlech, výhledově by jich mělo být až 60 (čtěte více).

StreetScooter se vyrábí v německých Cáchách, chystá se ovšem ještě další továrna v Severním Porýní-Vestfálsku, aby mohla zvýšit roční produkci na dvacet tisíc dodávek. Letos jich přitom firma vyrobí dva a půl tisíce. Dlouhodobý plán ovšem počítá s výrobou až sta tisíc elektrododávek ročně.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají děla roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili do...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.