VIDEO: Němečtí pošťáci si sami vyrábějí dodávku. Teď je v Česku

  • 34
České veřejnosti se poprvé představuje poštovní elektromobil StreetScooter, který již využívá německá pošta. Dodávka na baterky dorazila do Česka.

Německá pošta (skupina Deutsche Post DHL Group) koupila před pár lety malou start-upovou firmu StreetScooter, která vyvinula jednoduchou dodávku na baterie. S novým majitelem se do projektu zapojili samotní pošťáci, podle jejichž připomínek a požadavků auto upravili. Elektrododávkou už jezdí a nyní se firma rozhodla auto nabízet také dalším zákazníkům. Jeden kousek právě dorazil do Česka.

StreetScooter v číslech

  • dojezd: 120 km
  • maximální rychlost: 85 km/h
  • výkon: 45 kW
  • kapacita baterie:20,4 kWh
  • hmotnost:1495 kg

Zatím je v nabídce jediný model, ovšem s různě velkým nákladním prostorem. Firma se chystá rozšířit svoji modelovou řadu o další vozy. K dodávkám, určeným hlavně pro přepravu balíků, mají přibýt další auta, například na drobnou zimní údržbu. „Máme jediný cíl. Aby dodávka na baterie nestála víc než klasická,“ uvedl loni na podzim na setkání s novináři ředitel rozvoje obchodu StreetScooteru Win Neidlinger. Osekáním výbavy, komfortních prvků a dalších zbytných prvků, které nejsou v městském provozu potřeba, výrobce maximálně snižuje cenu. Nejlevnější provedení vyjde na zhruba 32 tisíc eur (zhruba 850 tisíc korun). Je ovšem třeba dodat, že elektromobily mají obecně mnohem nižší provozní a servisní náklady v porovnání s klasickými vozy se spalovacím motorem. V klasických dodávkách se navíc dnes používají téměř výhradně naftové motory, kterým městský provoz nesvědčí.

Poštovní a zasilatelské firmy jsou přitom pro výrobce elektrododávek ideálními zákazníky. Po městech jezdí na velmi krátké vzdálenosti, často za den najezdí jen desítky kilometrů. Jízda na baterii je efektivnější, především díky častým rozjezdům a zastavování. Elektrická auta také vyhovují dnešním stále silnějším tlakům na snižování emisí, které vypouští spalovací motory. Flotilovou bilanci emisí tak dnes už neřeší jen automobilky, ale také firmy, které auta nakupují, v mnoha zemích Evropy se totiž od úrovně vypouštěných emisí odvíjí sazba silniční daně a dalších poplatků.

O elektrododávkách přemýšlí i české pobočky nadnárodních logistických firem v Česku včetně PPL, DPD nebo Geis. Některé už je dokonce testují. Česká pošta už na elektrododávky vypsala soutěž, zatím uvažuje o 35 vozidlech, výhledově by jich mělo být až 60 (čtěte více).

StreetScooter se vyrábí v německých Cáchách, chystá se ovšem ještě další továrna v Severním Porýní-Vestfálsku, aby mohla zvýšit roční produkci na dvacet tisíc dodávek. Letos jich přitom firma vyrobí dva a půl tisíce. Dlouhodobý plán ovšem počítá s výrobou až sta tisíc elektrododávek ročně.


Elektromobil