Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když se na vás řítí auto, nestihnete zareagovat. Dobrá rada neexistuje

  14:00aktualizováno  14:00
Nad ránem se v Praze stala tragická dopravní nehoda, když osobní auto srazilo a zabilo dívku, která stála na autobusové zastávce. Když se na vás řítí auto, nestihnete pravděpodobně vůbec zareagovat, shodují se odborníci.

V případě střetu s chodcem dochází nejčastěji k poranění hlavy o kapotu nebo čelní sklo. | foto: Jaguar

Jediná rada s absolutní platností je postavit se za překážku na přechodech a v místech, kde je provoz, nebo kde se jezdí vyššími rychlostmi. Na rušné křižovatce je tedy lepší si stoupnout třeba za sloup semaforu.

Fotogalerie

"Jinak je velmi těžké radit," přemýšlí Robert Šťastný z týmu výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto. "Možná by pomohlo lehce nadskočit, ale to je spíš instinktivní reakce, hlavně je důležité se nedostat pod auto."  Přední části aut jsou dnes tvarovány tak, aby se pod ně tělo nedostalo. Nákladní auta na to mají speciální ochranné prvky.

"Zabývali jsme se tím, analyzovali jsme videa různých nehod. Ale potvrdilo se, že obecnou radu opravdu dát nelze," dodává Šťastného kolega Petr Krásný pro iDNES.cz. Problémem je podle něj nevyzpytatelný pohyb auta. Z úhlu, ze kterého vidí člověk, totiž nelze odhadnout, kam auto míří. "Vidíte, že se na vás něco řítí, ale dráhu nevyčtete," vysvětluje.

Stejně tak se nedá odhadnout pohyb těla. Nasimulovat, jak tělo poletí, nelze, navíc se u toho nekoordinovaně pohybují končetiny, které ovlivňují směr.

Zajímavost

Štestí opilců

Odborníci zkoumající nehody došli k zajímavému zjištění: hodně opilý člověk má při nehodách větší šanci na přežití. "Říká se tomu štěstí opilců, ale má to vysvětlení," popisuje pro iDNES.cz expert, který nechce být jmenován. První důvod je v biomechanice: Opilci jsou, jak se říká, vláční, mají uvolněné svaly a střet jim tolik neublíží.

A přidává ještě jeden důvod: "Opilci mají opožděnější reakce. Nestihnou zareagovat na nebezpečí." Špatnými reakcemi si totiž lidé mnohdy přihorší. Jako příklad lze uvést opilého na sedadle spolujezdce: Střízlivý člověk často zareaguje při hrozícím střetu špatně, protože se zapře rukama o přístrojovou desku. Když pak vybuchne airbag, poláme propnuté ruce a ještě si jimi poraní obličej. Člověk utlumený alkoholem reagovat nezvládne a airbag zafunguje, jak má.

Hodně záleží na tom, kam tělo dopadne, právě to je nejkritičtější fáze střetu. Kapota auta bývá měkká, velmi tvrdý je rám čelního okna, který musí unést hmotnost celého vozu při převrácení. Nebezpečné jsou hlavně přední (A) sloupky, oblast kolem stěračů, výztuha mezi oknem a motorovou stěnou a oknem a střechou. Střecha už je zase měkčí.

Ani nápad otáčet se zády není dobrý, nejohroženější totiž při střetech bývá hlava a dopad na obličejovou část je méně kritický, než náraz na spodinu lebeční při úderu zezadu.

Opatření na ochranu chodců, různé zakrytování, vnější deformační zóny v podobě měkkých kapot vysunutých vysoko nad agregáty a další jsou podle expertů účinné do městských rychlostí, přibližně kolem 30 km/h.

Nebezpečný bývá také následný dopad. Sražení člověka v nízké rychlosti může mít závažné následky, když dopadne například hlavou na obrubník. Pokud stihne chodec (nebo například cyklista) zareagovat, měl by si krýt rukama hlavu.

Podívejte se, jak probíhají crashtesty simulující střet s chodcem:





Nejčtenější

Jak na rallye připravit Škodu Fabia R5
VIDEO: Jak se chystá rallyový speciál. Vše rozhodne šotolina

O nadcházejícím víkendu vystartují rallyové speciály na trať slavné „Bohemky“. První etapa pátého podniku Mistrovství ČR začíná v sobotu 1. července ve 14...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...
Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. ...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Další z rubriky

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.