Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když se na vás řítí auto, nestihnete zareagovat. Dobrá rada neexistuje

  14:00aktualizováno  14:00
Nad ránem se v Praze stala tragická dopravní nehoda, když osobní auto srazilo a zabilo dívku, která stála na autobusové zastávce. Když se na vás řítí auto, nestihnete pravděpodobně vůbec zareagovat, shodují se odborníci.

V případě střetu s chodcem dochází nejčastěji k poranění hlavy o kapotu nebo čelní sklo. | foto: Jaguar

Jediná rada s absolutní platností je postavit se za překážku na přechodech a v místech, kde je provoz, nebo kde se jezdí vyššími rychlostmi. Na rušné křižovatce je tedy lepší si stoupnout třeba za sloup semaforu.

Fotogalerie

"Jinak je velmi těžké radit," přemýšlí Robert Šťastný z týmu výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto. "Možná by pomohlo lehce nadskočit, ale to je spíš instinktivní reakce, hlavně je důležité se nedostat pod auto."  Přední části aut jsou dnes tvarovány tak, aby se pod ně tělo nedostalo. Nákladní auta na to mají speciální ochranné prvky.

"Zabývali jsme se tím, analyzovali jsme videa různých nehod. Ale potvrdilo se, že obecnou radu opravdu dát nelze," dodává Šťastného kolega Petr Krásný pro iDNES.cz. Problémem je podle něj nevyzpytatelný pohyb auta. Z úhlu, ze kterého vidí člověk, totiž nelze odhadnout, kam auto míří. "Vidíte, že se na vás něco řítí, ale dráhu nevyčtete," vysvětluje.

Stejně tak se nedá odhadnout pohyb těla. Nasimulovat, jak tělo poletí, nelze, navíc se u toho nekoordinovaně pohybují končetiny, které ovlivňují směr.

Zajímavost

Štestí opilců

Odborníci zkoumající nehody došli k zajímavému zjištění: hodně opilý člověk má při nehodách větší šanci na přežití. "Říká se tomu štěstí opilců, ale má to vysvětlení," popisuje pro iDNES.cz expert, který nechce být jmenován. První důvod je v biomechanice: Opilci jsou, jak se říká, vláční, mají uvolněné svaly a střet jim tolik neublíží.

A přidává ještě jeden důvod: "Opilci mají opožděnější reakce. Nestihnou zareagovat na nebezpečí." Špatnými reakcemi si totiž lidé mnohdy přihorší. Jako příklad lze uvést opilého na sedadle spolujezdce: Střízlivý člověk často zareaguje při hrozícím střetu špatně, protože se zapře rukama o přístrojovou desku. Když pak vybuchne airbag, poláme propnuté ruce a ještě si jimi poraní obličej. Člověk utlumený alkoholem reagovat nezvládne a airbag zafunguje, jak má.

Hodně záleží na tom, kam tělo dopadne, právě to je nejkritičtější fáze střetu. Kapota auta bývá měkká, velmi tvrdý je rám čelního okna, který musí unést hmotnost celého vozu při převrácení. Nebezpečné jsou hlavně přední (A) sloupky, oblast kolem stěračů, výztuha mezi oknem a motorovou stěnou a oknem a střechou. Střecha už je zase měkčí.

Ani nápad otáčet se zády není dobrý, nejohroženější totiž při střetech bývá hlava a dopad na obličejovou část je méně kritický, než náraz na spodinu lebeční při úderu zezadu.

Opatření na ochranu chodců, různé zakrytování, vnější deformační zóny v podobě měkkých kapot vysunutých vysoko nad agregáty a další jsou podle expertů účinné do městských rychlostí, přibližně kolem 30 km/h.

Nebezpečný bývá také následný dopad. Sražení člověka v nízké rychlosti může mít závažné následky, když dopadne například hlavou na obrubník. Pokud stihne chodec (nebo například cyklista) zareagovat, měl by si krýt rukama hlavu.

Podívejte se, jak probíhají crashtesty simulující střet s chodcem:





Nejčtenější

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Další z rubriky

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.