Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když se na vás řítí auto, nestihnete zareagovat. Dobrá rada neexistuje

  14:00aktualizováno  14:00
Nad ránem se v Praze stala tragická dopravní nehoda, když osobní auto srazilo a zabilo dívku, která stála na autobusové zastávce. Když se na vás řítí auto, nestihnete pravděpodobně vůbec zareagovat, shodují se odborníci.

V případě střetu s chodcem dochází nejčastěji k poranění hlavy o kapotu nebo čelní sklo. | foto: Jaguar

Jediná rada s absolutní platností je postavit se za překážku na přechodech a v místech, kde je provoz, nebo kde se jezdí vyššími rychlostmi. Na rušné křižovatce je tedy lepší si stoupnout třeba za sloup semaforu.

Fotogalerie

"Jinak je velmi těžké radit," přemýšlí Robert Šťastný z týmu výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto. "Možná by pomohlo lehce nadskočit, ale to je spíš instinktivní reakce, hlavně je důležité se nedostat pod auto."  Přední části aut jsou dnes tvarovány tak, aby se pod ně tělo nedostalo. Nákladní auta na to mají speciální ochranné prvky.

"Zabývali jsme se tím, analyzovali jsme videa různých nehod. Ale potvrdilo se, že obecnou radu opravdu dát nelze," dodává Šťastného kolega Petr Krásný pro iDNES.cz. Problémem je podle něj nevyzpytatelný pohyb auta. Z úhlu, ze kterého vidí člověk, totiž nelze odhadnout, kam auto míří. "Vidíte, že se na vás něco řítí, ale dráhu nevyčtete," vysvětluje.

Stejně tak se nedá odhadnout pohyb těla. Nasimulovat, jak tělo poletí, nelze, navíc se u toho nekoordinovaně pohybují končetiny, které ovlivňují směr.

Zajímavost

Štestí opilců

Odborníci zkoumající nehody došli k zajímavému zjištění: hodně opilý člověk má při nehodách větší šanci na přežití. "Říká se tomu štěstí opilců, ale má to vysvětlení," popisuje pro iDNES.cz expert, který nechce být jmenován. První důvod je v biomechanice: Opilci jsou, jak se říká, vláční, mají uvolněné svaly a střet jim tolik neublíží.

A přidává ještě jeden důvod: "Opilci mají opožděnější reakce. Nestihnou zareagovat na nebezpečí." Špatnými reakcemi si totiž lidé mnohdy přihorší. Jako příklad lze uvést opilého na sedadle spolujezdce: Střízlivý člověk často zareaguje při hrozícím střetu špatně, protože se zapře rukama o přístrojovou desku. Když pak vybuchne airbag, poláme propnuté ruce a ještě si jimi poraní obličej. Člověk utlumený alkoholem reagovat nezvládne a airbag zafunguje, jak má.

Hodně záleží na tom, kam tělo dopadne, právě to je nejkritičtější fáze střetu. Kapota auta bývá měkká, velmi tvrdý je rám čelního okna, který musí unést hmotnost celého vozu při převrácení. Nebezpečné jsou hlavně přední (A) sloupky, oblast kolem stěračů, výztuha mezi oknem a motorovou stěnou a oknem a střechou. Střecha už je zase měkčí.

Ani nápad otáčet se zády není dobrý, nejohroženější totiž při střetech bývá hlava a dopad na obličejovou část je méně kritický, než náraz na spodinu lebeční při úderu zezadu.

Opatření na ochranu chodců, různé zakrytování, vnější deformační zóny v podobě měkkých kapot vysunutých vysoko nad agregáty a další jsou podle expertů účinné do městských rychlostí, přibližně kolem 30 km/h.

Nebezpečný bývá také následný dopad. Sražení člověka v nízké rychlosti může mít závažné následky, když dopadne například hlavou na obrubník. Pokud stihne chodec (nebo například cyklista) zareagovat, měl by si krýt rukama hlavu.

Podívejte se, jak probíhají crashtesty simulující střet s chodcem:





Nejčtenější

Škoda Rapid facelift
VIDEO: Škoda Rapid dostane s faceliftem nová světla s bixenony

Představení faceliftovaného provedení Škody Rapid je otázkou dnů. Světovou premiéru bude mít třetí nejprodávanější model značky na českém trhu druhý březnový...  celý článek

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior
Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou...  celý článek

Jawa 350 OHC
Nová Jawa 350 v plné parádě. Retro pod sto tisíc

Týnecká Jawa oficiálně představila dva nové retro modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage s čtyřdobými jednoválci a řadou moderních prvků jako ABS. Na...  celý článek

Trabanty se do Československa oficiálně přestaly dovážet v polovině osmdesátých...
Otec trabantu: Co jsme měli dělat, když jsme neměli plech?

Winfried Sonntag začínal před válkou u Horchu, nakonec skončil jako zastupující šéf celého východoněmeckého autoprůmyslu. Pro německý Zeit vzpomínal nejen na...  celý článek

Falešné Ferrari
VIDEO: Španělé odhalili dílnu na falešná ferrari

Španělská policie odhalila dílnu, která vyráběla padělky italských supersportů. Na pohled vcelku povedené kopie karoserií ferrari a lamborghini měly v útrobách...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.