Stříbrná Škoda Octavia TDI je u zlodějů nejžádanější

  12:15
Krádeží aut sice v poslední době ubývá, přesto představují vážný problém. Ukradené auto se totiž s největší pravděpodobností už nikdy nenajde, pokud ovšem nemá namontovaný vyhledávací systém. Častěji auta mizí z parkovišť supermarketů či obchodních center s velkou koncentrací lidí.

Škoda Octavia | foto: Škoda auto

V libereckém okrese jsou počty krádeží nejnižší za posledních šest let. Do října zmizelo 385 aut, loni za stejné období bylo krádeží o 100 více.

V roce 2004 zloději odjeli s 533 vozidly. Přitom ještě v roce 2000 vyšetřovali liberečtí kriminalisté 730 případů odcizených automobilů.

Minulostí je dřívější systém, kdy zloději vozili auta po krádeži za hranice. "Novým trendem je, že se auto rozřeže na náhradní díly. Přes hranice se dostávají auta, která pachatelé vozí například z Německa k nám, kde je legalizují,“ uvedla mluvčí severočeské policejní správy Jarmila Hrubešová.

popisek Jaké auto neukradnou?
 Francouzské nebo japonské

Nejčastěji poškozenými jsou tuzemští řidiči, auto cizince zloději častěji vykradou. "Cizinci často nechávají v kabině svých vozů drahé věci včetně fotoaparátů nebo notebooků. Mají ale jiný systém pojištění, takže pojišťovna jim nahradí škodu i v tomto případě,“ uvedl vedoucí oddělení obecné kriminality okresního ředitelství policie v Liberci Miroslav Kučera.

Stříbrné octavie TDI - žádané zboží
Zloděj se zmocní auta, nastartuje a odjede, v tu chvíli ale o něm ví operátor a dává zprávu majiteli.

Do akce také vyšle výjezdovou skupinu, která ujíždějící auto zaměří a vystopuje. Auto se podaří najít zhruba v 97 procentech případů.

Tak alespoň funguje vyhledávací systém, který pracuje na principu radiolokačního zaměření radiových vln.

Systémy pro vyhledávání odcizených vozidel si pořizuje stále více lidí, firmy dobře spolupracují také s policií.

Auta vybavená systémem mají přestřižené startéry, bez přihlášení se nerozjedou. Když přesto zloděj nastartuje, ví už o tom operátor.

Pak ještě prověřuje, jestli s autem neodjel někdo z rodiny. Když ne, začne stíhací akce.

"Přesnost zaměření auta je vysoká, když vyšleme pátrací jednotky, operační středisko je navádí," uvedl Michal Labský, ředitel společnosti Secar Nord, která využívá vyhledávacího systému SHERLOG.

Kvůli náskoku zloděje se vyslaným jednotkám většinou nepodaří auto dostihnout, jsou mu ale v patách a spolupracují s policií.

Zloději v osmdesáti procentech případů auto jen kousek převezou a čekají, jestli nemá vyhledávací zařízení.

Teprve pak ho odvezou na jiné místo. Většinou do pronajaté garáže nebo na parkoviště třeba před supermarketem.

Zloděje podle něj nejvíc zajímají koncernové vozy Audi, Volkswagen nebo Škoda. Nejkradenějším vozem je stříbrná Škoda Octavia TDI.

Občas se hlídky dostávají i do dramatických situací. Když zloděj před časem ujížděl s Volkswagenem Golf, asi hodinu po krádeži jej už zaměřila patrola.

Řidič se ale nechtěl vzdát a střílel. Na akci se postupně podílely asi tři desítky aut. Auto nakonec zloděj odstavil, policie jej druhý den zadržela.

Kriminalista: Spolehlivé zabezpečení auta neexistuje
Spolehlivý zabezpečovací systém auta neexistuje, může ale zloděje odradit nebo zpomalit při krádeži. Tvrdí to vedoucí oddělení obecné kriminality libereckého okresního ředitelství Miroslav Kučera.

O auto stále častěji přijde majitel ve dne před supermarketem, čím to je?
Je tam výhoda anonymity a velké koncentrace lidí, ostatní ani nevědí, že zloděj krade. Většinou tu spolupracuje více pachatelů, pohlídají majitele a jsou ve spojení.

Jaký je osud ukradených aut?
U starších aut se chce zloděj většinou jen svézt a auto pak někde odstaví. Ve většině případů ale ukradnou luxusní auto. Často poodjedou jen kousek, auto odstaví a zkoumají, jestli je nehlídá vyhledávací systém a je tedy bezpečné. Pak ho schovají. Většinou už mají zajištěný odbyt. Mít kradené auto v garáži je riskantní.

Nevozí je tedy hned po krádeži za hranice?
I když jsme příhraniční okres, auta většinou nekončí za hranicemi, vyjma případů, kdy auto ukradne třeba zloděj třeba z Polska. Okamžitý převoz je riskantní. I zloději - cizinci si raději přes prostředníka pronajmou garáž. Jejich majitelé mnohdy ani neuzavírají smlouvy o pronájmu, o nájemci nic nevědí. Auto zloději schovají v garáži na okraji města nebo ho převezou do jiného okresu. Dříve častěji měnili vin kódy, dnes se auto spíš rozebere na náhradní díly.

Existuje nějaké dokonale spolehlivé zabezpečovací zařízení do automobilu?
Spolehlivý systém, díky kterému by zloději auto neukradli, není. U vyhledávacích systémů je devadesátiprocentní jistota, že se auto najde, někdy ale ne celé. Auto stihnou rozebrat. Platí ale, čím více zabezpečovacích systémů vozidlo má, tím lépe. Když si můžou vybrat, zvolí to nechráněné. I kdyby to druhé auto mělo třeba jen falešnou diodu.


Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...