Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stříbrná Škoda Octavia TDI je u zlodějů nejžádanější

  12:15aktualizováno  12:15
Krádeží aut sice v poslední době ubývá, přesto představují vážný problém. Ukradené auto se totiž s největší pravděpodobností už nikdy nenajde, pokud ovšem nemá namontovaný vyhledávací systém. Častěji auta mizí z parkovišť supermarketů či obchodních center s velkou koncentrací lidí.

Škoda Octavia | foto: Škoda auto

V libereckém okrese jsou počty krádeží nejnižší za posledních šest let. Do října zmizelo 385 aut, loni za stejné období bylo krádeží o 100 více.

V roce 2004 zloději odjeli s 533 vozidly. Přitom ještě v roce 2000 vyšetřovali liberečtí kriminalisté 730 případů odcizených automobilů.

Minulostí je dřívější systém, kdy zloději vozili auta po krádeži za hranice. "Novým trendem je, že se auto rozřeže na náhradní díly. Přes hranice se dostávají auta, která pachatelé vozí například z Německa k nám, kde je legalizují,“ uvedla mluvčí severočeské policejní správy Jarmila Hrubešová.

popisek Jaké auto neukradnou?
 Francouzské nebo japonské

Nejčastěji poškozenými jsou tuzemští řidiči, auto cizince zloději častěji vykradou. "Cizinci často nechávají v kabině svých vozů drahé věci včetně fotoaparátů nebo notebooků. Mají ale jiný systém pojištění, takže pojišťovna jim nahradí škodu i v tomto případě,“ uvedl vedoucí oddělení obecné kriminality okresního ředitelství policie v Liberci Miroslav Kučera.

Stříbrné octavie TDI - žádané zboží
Zloděj se zmocní auta, nastartuje a odjede, v tu chvíli ale o něm ví operátor a dává zprávu majiteli.

Do akce také vyšle výjezdovou skupinu, která ujíždějící auto zaměří a vystopuje. Auto se podaří najít zhruba v 97 procentech případů.

Tak alespoň funguje vyhledávací systém, který pracuje na principu radiolokačního zaměření radiových vln.

Systémy pro vyhledávání odcizených vozidel si pořizuje stále více lidí, firmy dobře spolupracují také s policií.

Auta vybavená systémem mají přestřižené startéry, bez přihlášení se nerozjedou. Když přesto zloděj nastartuje, ví už o tom operátor.

Pak ještě prověřuje, jestli s autem neodjel někdo z rodiny. Když ne, začne stíhací akce.

"Přesnost zaměření auta je vysoká, když vyšleme pátrací jednotky, operační středisko je navádí," uvedl Michal Labský, ředitel společnosti Secar Nord, která využívá vyhledávacího systému SHERLOG.

Kvůli náskoku zloděje se vyslaným jednotkám většinou nepodaří auto dostihnout, jsou mu ale v patách a spolupracují s policií.

Zloději v osmdesáti procentech případů auto jen kousek převezou a čekají, jestli nemá vyhledávací zařízení.

Teprve pak ho odvezou na jiné místo. Většinou do pronajaté garáže nebo na parkoviště třeba před supermarketem.

Zloděje podle něj nejvíc zajímají koncernové vozy Audi, Volkswagen nebo Škoda. Nejkradenějším vozem je stříbrná Škoda Octavia TDI.

Občas se hlídky dostávají i do dramatických situací. Když zloděj před časem ujížděl s Volkswagenem Golf, asi hodinu po krádeži jej už zaměřila patrola.

Řidič se ale nechtěl vzdát a střílel. Na akci se postupně podílely asi tři desítky aut. Auto nakonec zloděj odstavil, policie jej druhý den zadržela.

Kriminalista: Spolehlivé zabezpečení auta neexistuje
Spolehlivý zabezpečovací systém auta neexistuje, může ale zloděje odradit nebo zpomalit při krádeži. Tvrdí to vedoucí oddělení obecné kriminality libereckého okresního ředitelství Miroslav Kučera.

O auto stále častěji přijde majitel ve dne před supermarketem, čím to je?
Je tam výhoda anonymity a velké koncentrace lidí, ostatní ani nevědí, že zloděj krade. Většinou tu spolupracuje více pachatelů, pohlídají majitele a jsou ve spojení.

Jaký je osud ukradených aut?
U starších aut se chce zloděj většinou jen svézt a auto pak někde odstaví. Ve většině případů ale ukradnou luxusní auto. Často poodjedou jen kousek, auto odstaví a zkoumají, jestli je nehlídá vyhledávací systém a je tedy bezpečné. Pak ho schovají. Většinou už mají zajištěný odbyt. Mít kradené auto v garáži je riskantní.

Nevozí je tedy hned po krádeži za hranice?
I když jsme příhraniční okres, auta většinou nekončí za hranicemi, vyjma případů, kdy auto ukradne třeba zloděj třeba z Polska. Okamžitý převoz je riskantní. I zloději - cizinci si raději přes prostředníka pronajmou garáž. Jejich majitelé mnohdy ani neuzavírají smlouvy o pronájmu, o nájemci nic nevědí. Auto zloději schovají v garáži na okraji města nebo ho převezou do jiného okresu. Dříve častěji měnili vin kódy, dnes se auto spíš rozebere na náhradní díly.

Existuje nějaké dokonale spolehlivé zabezpečovací zařízení do automobilu?
Spolehlivý systém, díky kterému by zloději auto neukradli, není. U vyhledávacích systémů je devadesátiprocentní jistota, že se auto najde, někdy ale ne celé. Auto stihnou rozebrat. Platí ale, čím více zabezpečovacích systémů vozidlo má, tím lépe. Když si můžou vybrat, zvolí to nechráněné. I kdyby to druhé auto mělo třeba jen falešnou diodu.


Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.