Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stříbrným autům odzvonilo, budou jako zrcadlo nebo matné

  11:30aktualizováno  11:30
Debata okolo změny klimatu a stoupající zájem o ochranu životního prostředí by se mohly projevit také na barvách aut. Kromě nových odstínů se také dočkáme matného lakování.

Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Stříbrná, bílá, černá, modrá nebo zelená bude patřit k autům nadále. Ale jejich provedení se od současnosti hodně odliší. Barvy totiž napříště mají odrážet symbiózu techniky a přírody. Myslí si to designéři chemické společnosti BASF Coatings.

Stříbrné lakování aut, jak je známe dnes, označují odborníci na barvy z BASF za příliš technické. Nová stříbrná má více připomínat přírodní mráz, jiný odstín moderní stříbrné připomene tekoucí kov a bude své okolí odrážet skoro jako zrcadlo.

Pro současnost typický návrat k bílým karoseriím jen tak neskončí. Ve vzorkovnicích automobilek zůstane také modrá se zelenou jako symboly přírody.

Černá napříště nebude jen záplavou tmy. Nejtmavší lakování do sebe vstřebá různé efekty, a černá tak podle společnosti BASF Coatings bude mnohem emotivnější, než jak ji známe dnes.

Nejen černá, ale všechny barvy mají v budoucnu více lahodit očím, laky se pokusí být podle chemického koncernu zábavnější. Zásluhou přidávání drobných hliníkových částeček nebo šupinek či třpytek. Auto se tak bude víc blýskat, sluneční paprsky rozehrají velkou hru.

O něco odlišněji vidí ve společnosti BASF Coatings barvy pro auta z Asie či Severní Ameriky. Spojené státy budou nadále kromě obvyklých barev sázet na červená auta.

Barevné trendy ovlivňuje mimo jiné také Hollywood a jeho obdivovaný luxus. Například matná zlatá, která se zhlédne ve špercích, často zavítá na plechy aut.
V Asii bude pokračovat záliba v bílých autech. Tato barva je v tomto regionu hodně kupovaná, protože je synonymem čistoty a nevinnosti.

Lesk bude na obtíž
Právě matné barvy se mají stát už brzy celosvětovým hitem. Nejnovější trend by se prý měl objevovat na karoseriích aut stále častěji, protože řidiči hledají způsob, jak se co nejvíce odlišovat od ostatních.
 
Automobilky jako General Motors, Lamborghini a Audi předvedly minulý měsíc na autosalonu v Detroitu nejméně osm vozů v matové barvě. I když se matná barva objevuje na přehlídkách již delší dobu, většinou měla jen zvýraznit důležitý detail automobilu, jako jsou například blatníky. Matné barvy by se ale měly během příštích dvou tří let stát hlavním trendem v automobilovém průmyslu.

Podle šéfdesignera Eda Welburna z koncernu GM experimentují téměř všichni výrobci automobilů s matnými barvami, protože nejlépe zvýrazňují vzhled auta. "Na karoserii se tak neodráží stromy, budovy či mraky. Vidíte jen ryzí tvar auta a nic jiného," dodal Welburn na detroitském autosalonu, kde GM představil v matné barvě Hummer HX.

Výrobci automobilů se doposud matným odstínům spíše bránili. Na vině byl fakt, že matné odstíny získávají při mytí aut nechtěný lesklý vzhled a při opravách je prý pod nimi mnohem těžší skrýt poškození karoserie.

"Nevěřili byste, jak těžké je vyrobit kvalitní matný odstín," vysvětlil Welburn. "Kdykoliv projedou auta mycí linkou, lešticí kotouče je vyleští a automobily se začínají blýskat. Je lehké matnou barvu na auto nastříkat, ale je těžké ji udržet matnou."

Trend matných odstínů překvapuje dlouholeté manažery automobilek, jako je Ed Welburn, který to komentoval slovy: "Automobilový průmysl se po desetiletí snažil vylepšovat lesk aut, aby teď toto úsilí naprosto odvrhl."

Autoři: ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.