Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová značka má v Česku premiéru na zúžené D1. Radí, jak jet bezpečně

  17:09aktualizováno  17:09
Na nejdůležitější dálnici, která prochází celkovou rekonstrukcí, má českou premiéru značka střídavé jízdy. Ta doporučuje způsob řazení v jízdních pruzích. Za předjetí v takto označeném místě pokutu dostat nemůžete.

Značka střídavé jízdy v seznamu v Česku používaných značek nefiguruje, tvůrci dopravního značení na D1 se tedy inspirovali v ze zahraničí. Čeští motoristé ji mohou znát například z Německa.

Na dálnici je nová značka vždy použita jako dodatková tabulka společně s výstražnou značkou "zúžená vozovka". V daném místě by tedy řidič neměl předjíždět, auta mají jet v pruzích "na střídačku", jako zuby zipu."V místě, kde bude tato značka osazena, bude nutné dodržovat střídavou jízdu tak, aby se minimalizovala situace, kdy pojedou dvě vozidla vedle sebe," uvádí Ředitelství silnic a dálnic.

"Jde o informaci pro řidiče, jak daným místem nejbezpečněji projet. Policisté za porušení doporučení střídavé jízdy nemohou nikoho pokutovat," upozorňuje pro iDNES.cz právník Michal Dlabola, specialista na dopravní právo. Podle něj taková značka nemá právní závaznost, je to spíše doporučení, jak se v daném místě chovat bezpečně.  "Určitě je dobré to v rámci obezřetnosti dodržovat, už proto, že pokud se v takovém zúženém místě vozidla bočně střetnou, obávám se, že určit, které z nich v momentě střetu přesahovalo do vedlejšího jízdního pruhu, a tím nehodu zapříčinilo, může být často nadlidský úkol. Takže i získat náhradu škody může být více než problematické," varuje Dlabola.

Dodatková tabulka

Technické podmínky říkají: "Dodatková tabulka č. E 13 omezuje nebo doplňuje platnost značky, pod kterou je umístěna, vhodným nápisem, případě symbolem. Při volbě nápisů na tabulce č. E 13 je nutno sledovat především hledisko srozumitelnosti při maximální stručnosti, atd.

Při volbě symbolu na tabulce č. E13 je nutno sledovat především hledisko výstižnosti, žádoucí je užívat všeobecně známých symbolů. Pokud je symbol obsažen v pravidlech provozu, využívá se provedení vycházející z příslušného vyobrazení."

"Jde o dopravní značku E13, tedy doplňkovou tabulku. Na ní může být uveden text a grafické znázornění," říká pro iDNES.cz jeden z inženýrů, který se na tvorbě dopravního značení na zúžené D1 podílí.

"V Německu většinou značku střídavé jízdy (versetzt fahren) doplňují naší variantou značky B21a - Zákaz předjíždění," popisuje dopravní odborník.

U České varianty značky - tabulky zůstali také jen u nápisu v jazyce domovské země, cizinci ji tedy budou muset pochopit, ale počítá se asi také s tím, že už ji znají.

Ředitelství silnic a dálnic uvádí, že sestava těchto dvou značek (zúžená silnice + střídavá jízda) bude na každém z úseků využita pouze jednou, a to na kilometrech 45, 72 a 112 v obou směrech.

Platí jen několik set metrů, ne na celém úseku

Na úsecích, kde se D1 opravuje, je každý pruh výrazně užší než obvykle (3,75 m). Levý má 2,5 metru a pravý 3,15 metru.

Nová značka ovšem neplatí v celém zúženém úseku, je použita jen v kritických místech, kde je pravý pruh ještě užší než 3,15 metru. Například u mostních pilířů nebo mýtných bran. Značka je doplněna údajem, pro jak dlouhý úsek platí.

Jednou je to kvůli zmenšení průjezdného profilu na mostě přes Blanici (km 45) na délce asi 300 m, to je nejdelší místo "cikcak" jízdy. Na dalších dvou úsecích jsou to omezení do 150 metrů délky, jedno z toho je kvůli mýtné bráně.

Na úsek pro "cikcak" jízdu upozorní nejprve značka ve čtyřsetmetrovém předstihu, pak po dvou stech metrech a nakonec se začátkem rizikového úseku.

Právě tato místa znamenají pro provoz na dálnici největší rïziko. Reálná propustnost takového úseku je blízká situaci, jako by se jezdilo jedním pruhem. 





Nejčtenější

Pavel Kadaš, předseda spolku, který muzeum provozuje, pózuje mezi vozy v...
V muzeu ve Velkých Hamrech odpočívají moskviče i prototypy škodovek

Běžné automobily, kterých byly za socialismu plné silnice, i vzácné prototypy, jež se dochovaly do dnešních dnů jen zázrakem. To vše je k vidění v Muzeu...  celý článek

Škoda Yeti.
Soud nařídil VW koupit od zákazníka škodovku s podvodným softwarem

Zemský soud v německém Hildesheimu v úterý nařídil německé automobilce Volkswagen, aby od jednoho německého zákazníka za plnou cenu odkoupila naftový vůz Škoda...  celý článek

Autobus sjel na Kolínsku do příkopu, hasiči evakuovali 28 osob (13.1.2017).
Silnice jsou úzké a auta široká. Ke sjetí na krajnici je čím dál blíže

Redakce iDNES.cz dlouhodobě sleduje frekventovanou silnici třetí třídy na východním okraji Prahy. Komunikace 0126a je velmi úzká, s okrajem vozovky začíná...  celý článek

Opel Crossland X
Crossland X je další opel do městského terénu

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahradí v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Volkswagen Golf TGI
Rok s pronajatým autem: golf za pět tisíc měsíčně, vrácení bez problémů

Před pár lety ho u nás nikdo neznal, ale dnes je to oblíbený způsob pořízení automobilu na kratší dobu. Operativní leasing je vlastně dlouhodobý pronájem. Má...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.