Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na okreskách zpomalte: při nárazech do stromů loni zemřelo 102 lidí

aktualizováno 
Stromy lemují silnice odnepaměti, ale s prudkým nárůstem dopravy často přispívají ke smutným statistikám. Policie loni vyšetřovala 2596 nárazů do stromu. Tyto nehody usmrtily 102 lidí, což je více než 15 procent všech obětí dopravních nehod. Nejtragičtěji dopadly nehody motocyklistů.

Kolize se stromy mají pro řidiče závažné následky. Ilustrační foto | foto: Policie ČR

V loňském roce si srážky se stromy vyžádaly 102 lidských životů, 223 těžce a přes 1500 lehce zraněných. Za posledních 15 let zemřelo při nehodách tohoto typu 2 255 lidí.

Srážky se stromy

Tyto nehody patří k nejzávažnějším. Zatímco na jeden tisíc vyšetřovaných nehod loni připadlo 7,1 oběti, při kolizích se stromy to bylo 39,3 osoby. Tedy 5,5krát více.

V letech 2001-2015 zemřelo po nárazu do stromu 2 255 lidí, z toho:

  • 1944 v autě
  • 155 na motorce
  • 100 v nákladním autě
  • 17 na kole
  • 6 cestujících v autobuse

V roce 2015 zemřelo nárazem do stromu 102 lidí, z toho:

  • 81 pasažérů osobních aut
  • 11 motorkářů
  • 2 cyklisté

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Při kolizi se stromem u okraje silnice nejčastěji umírali pasažéři osobních aut, s velkým odstupem následovali řidiči motorek. „Ovšem v případě kolizí motorkářů se stromy byla extrémně vysoká pravděpodobnost, že zemřou. Celkem 55 vyšetřovaných kolizí mělo za následek 11 mrtvých. Na jeden tisíc nehod to bylo 200 obětí. Každá pátá nehoda tak s sebou nesla jednu oběť z jejich řad,“ upozornil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Dodává, že na stromy by měli dávat pozor i cyklisté, protože závažnost těchto nehod je pro ně extrémně vysoká.

Kvůli bezpečnosti se na kritických místech každoročně kácejí či upravují aleje a porosty u silnic. Nicméně řidičům nezbývá, než s tímto faktorem počítat a uvědomit si, jak tyto střety končí. Pokud totiž dojde k nárazu do stromu, ten bývá rozhodujícím faktorem o následcích nehody.

„Především při jízdě po úzkých okreskách je třeba vyvarovat se jízdy na hraně. Do zatáček raději najíždějme s potřebnou rezervou. Při míjení se s protijedoucími vozidly se určitě vyplatí zmírnit tempo jízdy a raději počítat s možnou chybou některého z ostatních řidičů. V přebujelé zeleni se může schovávat zvěř, která vběhne těsně před projíždějící vozidlo. Střídání osvětlených a tmavých úseků silnice s sebou nese riziko možného přehlédnutí chodce, cyklisty či neočekávané překážky,“ uzavírá Roman Budský.

Autor:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.