Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stromy u cest zabíjí desítky lidí, policie je chce kácet

  9:28aktualizováno  9:28
Stromy u cest zabíjí desítky lidí. Policie chystá seznam nebezpečných silnic. Bude chtít kácet nebo stavět svodidla.

Ilustrační foto | foto: HZS Moravskoslezského kraje

Každý pátý člověk, který letos přišel o život na silnicích střední a severní Moravy, zahynul poté, co s autem narazil do stromu u cesty.

Kvůli této alarmující statistice teď dopravní policisté rozjíždějí rozsáhlou akci, na jejímž konci chtějí mít seznam silnic, u kterých stromy řidiče nejvíc ohrožují. Nebezpečné aleje pak chtějí nechat vykácet nebo podél cest alespoň postavit ochranná svodidla.

Tragické údaje včera zveřejnilo vedení severomoravské policie, pod kterou patří Olomoucký a Moravskoslezský kraj.

Ze statistiky vyplývá, že během sedmi letošních měsíců v obou regionech zahynulo při nehodách přes sto lidí. "Třiadvacet obětí, tedy pětina, přitom zemřelo při nárazu vozidla do stromu,“ uvedla mluvčí severomoravské policie Dagmar Bednarčíková.

"Kdyby se podařilo eliminovat tento druh nehod, výrazně by se snížily počty smrtelných havárií i nehod s těžkými zraněními,“ podotkla Bednarčíková.

Vedení policie proto má pro dopravní inženýry ve svých službách pro příští týdny jediný úkol – sestavit seznam silnic, na kterých se podobné nehody stávají nejčastěji.

"Zároveň musejí zpracovat podrobný rozbor dopravních nehod od roku 2005 do současnosti – kdy a kde k nim došlo, jaké byly jejich příčiny a následky,“ řekla mluvčí policie.

Výsledky chtějí mít policejní šéfové na stole už na konci srpna a slibují, že začnou okamžitě jednat. "S příslušnými úřady a organizacemi, pod které kritická místa spadají, budeme chtít dohodnout účinná opatření. Budeme jednat například o možnosti stromy vykácet nebo podél cest nainstalovat pevná či lanová svodidla,“ dodala Bednarčíková.

Nejnovější statistika dokazuje to, co už dopravní policisté tvrdí řadu let. Že české silnice jsou kvůli alejím, které je běžně lemují, zbytečně nebezpečné.

"Jakákoliv překážka podél cesty je pro řidiče obrovské riziko. Místo toho, aby měl v případě nehody volnou únikovou zónu, v našem případě nejčastěji pole, hned vedle silnice stojí pevná překážka. Ze stejného důvodu jsme se v minulých letech vypořádali například s načerno postavenými billboardy. Stromů je přitom v bezprostřední blízkosti cest nesrovnatelně víc,“ poznamenal jeden z oslovených dopravních policistů.

Právě nárazy do stromu přitom policisté označují za jedny z nejnebezpečnějších nehod. "Nejhorší následky mívají čelní srážky dvou protijedoucích automobilů. Nárazy do stromu nebo jiné pevné překážky jsou hned na druhém místě,“ shodli se oslovení policisté z regionu.

Zpravidla totiž auto do stromu vletí ve vysoké rychlosti, když například motorista nezvládne řízení nebo dostane smyk v zatáčce.

"Když je strom hned v příkopu, vozidlo do něj narazí prakticky ve stejné rychlosti, jakou předtím jelo. Takový náraz ve stokilometrové rychlosti dokáže auto o strom doslova rozpůlit,“ dodal jeden z policistů.

V Olomouckém kraji přišlo letos při podobných haváriích o život nebo se těžce zranilo několik desítek lidí. V dubnu například nepřežil náraz do stromu nedaleko Vilémova padesátiletý muž.

O týden později se mezi Bochoří a Vlkoší zranilo pět mladých lidí, jejichž auto o strom naštěstí jen zavadilo a skončilo převrácené na poli o sto padesát metrů dál.

Další čtyři lidé se vážně zranili v květnu u Dřevohostic, když jejich auto (řídil ho opilý mladík) dostalo smyk na mokré silnici a v příkopu trefilo strom.

V polovině června zahynuli dva lidé a třetí se vážně zranil mezi Štíty a Horními Studénkami poté, co auto dostalo na krajnici smyk a postupně narazilo do dvou stromů. O pár dní později u Hněvotína za podobných okolností zemřel další řidič, spolujezdec skončil s těžkým zraněním v nemocnici.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.