Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Avanti je krásné mizerné auto, kterým skončil Studebaker

aktualizováno 
Jsou tvary, které poznáte poslepu. Po ženském těle je to třeba lahev od coca-coly, jejímž autorem je Raymond Loewy. Z jeho hlavy je taky toto krásné auto s nádherným designem a mizernou technikou, jmenuje se Studebaker Avanti a byl to propadák. Tento k dokonalosti vyšperkovaný kousek je teď na prodej.

Legendární americký designér (ovšem narozený a pohřbený ve Francii) vlastně stál na počátku průmyslového designu jako samostatného oboru. Z jeho hlavy je taky třeba typická bílá bachratá lednice, která se stala symbolem kuchyní bohatnoucí Ameriky.

Loewy byl revolucionář designu a superstar své doby, navrhoval všechno, od známek po letadla, obchodní domy a orbitální stanice. Jeho dílem je logo cigaret Lucky Strike, ikonické autobusy Greyhound, design čerpacích stanic Shell, které se nám líbí ve starých amerických bijácích a taky Studebaker Avanti.

Studebaker Avanti

Svými tvary má k té lahvi coca-coly daleko, je to ale úžasný příklad skvělého designu. Hranaté kupé ze začátku šedesátých let vzniklo v pouhých pěti tisících exemplářích pro jednu z nejstarších (dnes už neexistujících) automobilek Ameriky.

Zrenovovaný kus v prvotřídním stavu s odvážnou barevnou kombinací smetanově bílé karoserie (vyrobené z laminátu) a pomerančového interiéru je teď na prodej za 73 500 dolarů, to jsou necelé dva miliony korun. Pod kapotou má osmiválcový small-block 4737 ccm osazený kompresorem Paxton, spojený se čtyřstupňovým manuálem.

Loewy si tehdy usmyslel, že příď kompletně zakryje, jenže žíznivé americké motory, které hltají vzduch a benzin po galonech, potřebují také dýchat, technici se s tím vyrovnali tak, že pod nárazník a pak i do něj vpasovali vstupy vzduchu.

Studebaker Avanti
Studebaker Avanti

Myšlenka postavit Avanti pochází od Sherwooda Egberta, který na začátku šedesátých let, hned po svém nástupu na post prezidenta značky snažící se osamoceně bojovat s giganty GM a Ford, začal přemýšlet o voze, jež by automobilku symbolizoval (podobně jako Chevrolet Corvette zviditelnil General Motors).

První koncept načrtnutý prý v letadle z Chicaga prý předal svým podřízeným už 37 dní po nástupu do funkce. Loewyho tým dostal na práci 40 dní. Loewy, Tom Kellogg, Bob Andrews a John Ebstein prý makali šestnáct hodin denně.

Fotogalerie

Pod nádhernou karoserií a parádně nadčasovým minimalistickým interiérem auta, které mělo konkurovat tehdy rodící se ikoně Fordu Mustang, je ovšem prašivé železo.

Technickým základem byl tehdy už desetiletý model Studebaker Lark Daytona z roku 1953. Tabulka s technickými údaji sice slibovala zrychlení na stovku za 8 sekund a maximální rychlost 240 km/h, jenže když se silnice zakroutila, bylo Avanti v úzkých. Na silnici prý plavalo jak bárka, takže mělo ke sportovním výkonům, které sliboval úchvatný design, daleko.

Studebaker Avanti
Studebaker Avanti
Studebaker Avanti

Výroba tedy trvala jen dva roky (1962-63) a byla vlastně labutí písní automobilky, která skončila s produkcí aut v roce 1967. Loewyho Avanti se tak do snů milovníků aut nedostalo. Ti, kdo se na auta rádi také dívají, z něj ale dodnes mají zástavu srdce.

Na druhou stranu, na základech nedokončených kupé vzniklo několik dalších variací pod značkou Avanti Motor Company, kterou založili bývalí dealeři Studebakeru. Automobilka šla z ruky do ruky a vyráběla v jednotkách kusů různě upravovaná avanti až do roku 2006, kdy ze za ní zavřela voda v mexickém Cancúnu, když jejího majitele Michaela E. Kellyho sebrala pollicie kvůli podvodům podle Ponziho schématu (pyramidové schéma).





Nejčtenější

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Fabia rekordmanka: test škodovky s milionem a čtvrt kilometrů

Slyšeli jsme zkazky o taxikářských mercedesech a volvech s natočeným milionem na tachometru, měli jsme v rukou Škodu Octavia 1.9 TDI s půlmilionem. Ale malou...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.