Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Avanti je krásné mizerné auto, kterým skončil Studebaker

aktualizováno 
Jsou tvary, které poznáte poslepu. Po ženském těle je to třeba lahev od coca-coly, jejímž autorem je Raymond Loewy. Z jeho hlavy je taky toto krásné auto s nádherným designem a mizernou technikou, jmenuje se Studebaker Avanti a byl to propadák. Tento k dokonalosti vyšperkovaný kousek je teď na prodej.

Legendární americký designér (ovšem narozený a pohřbený ve Francii) vlastně stál na počátku průmyslového designu jako samostatného oboru. Z jeho hlavy je taky třeba typická bílá bachratá lednice, která se stala symbolem kuchyní bohatnoucí Ameriky.

Loewy byl revolucionář designu a superstar své doby, navrhoval všechno, od známek po letadla, obchodní domy a orbitální stanice. Jeho dílem je logo cigaret Lucky Strike, ikonické autobusy Greyhound, design čerpacích stanic Shell, které se nám líbí ve starých amerických bijácích a taky Studebaker Avanti.

Studebaker Avanti

Svými tvary má k té lahvi coca-coly daleko, je to ale úžasný příklad skvělého designu. Hranaté kupé ze začátku šedesátých let vzniklo v pouhých pěti tisících exemplářích pro jednu z nejstarších (dnes už neexistujících) automobilek Ameriky.

Zrenovovaný kus v prvotřídním stavu s odvážnou barevnou kombinací smetanově bílé karoserie (vyrobené z laminátu) a pomerančového interiéru je teď na prodej za 73 500 dolarů, to jsou necelé dva miliony korun. Pod kapotou má osmiválcový small-block 4737 ccm osazený kompresorem Paxton, spojený se čtyřstupňovým manuálem.

Loewy si tehdy usmyslel, že příď kompletně zakryje, jenže žíznivé americké motory, které hltají vzduch a benzin po galonech, potřebují také dýchat, technici se s tím vyrovnali tak, že pod nárazník a pak i do něj vpasovali vstupy vzduchu.

Studebaker Avanti
Studebaker Avanti

Myšlenka postavit Avanti pochází od Sherwooda Egberta, který na začátku šedesátých let, hned po svém nástupu na post prezidenta značky snažící se osamoceně bojovat s giganty GM a Ford, začal přemýšlet o voze, jež by automobilku symbolizoval (podobně jako Chevrolet Corvette zviditelnil General Motors).

První koncept načrtnutý prý v letadle z Chicaga prý předal svým podřízeným už 37 dní po nástupu do funkce. Loewyho tým dostal na práci 40 dní. Loewy, Tom Kellogg, Bob Andrews a John Ebstein prý makali šestnáct hodin denně.

Fotogalerie

Pod nádhernou karoserií a parádně nadčasovým minimalistickým interiérem auta, které mělo konkurovat tehdy rodící se ikoně Fordu Mustang, je ovšem prašivé železo.

Technickým základem byl tehdy už desetiletý model Studebaker Lark Daytona z roku 1953. Tabulka s technickými údaji sice slibovala zrychlení na stovku za 8 sekund a maximální rychlost 240 km/h, jenže když se silnice zakroutila, bylo Avanti v úzkých. Na silnici prý plavalo jak bárka, takže mělo ke sportovním výkonům, které sliboval úchvatný design, daleko.

Studebaker Avanti
Studebaker Avanti
Studebaker Avanti

Výroba tedy trvala jen dva roky (1962-63) a byla vlastně labutí písní automobilky, která skončila s produkcí aut v roce 1967. Loewyho Avanti se tak do snů milovníků aut nedostalo. Ti, kdo se na auta rádi také dívají, z něj ale dodnes mají zástavu srdce.

Na druhou stranu, na základech nedokončených kupé vzniklo několik dalších variací pod značkou Avanti Motor Company, kterou založili bývalí dealeři Studebakeru. Automobilka šla z ruky do ruky a vyráběla v jednotkách kusů různě upravovaná avanti až do roku 2006, kdy ze za ní zavřela voda v mexickém Cancúnu, když jejího majitele Michaela E. Kellyho sebrala pollicie kvůli podvodům podle Ponziho schématu (pyramidové schéma).





Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.