Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Studenti si ohmatají motor, který sami navrhli. Je to jako v kině

  14:42aktualizováno  14:42
Je to podobné jako ve 3D kině. Nasadíte si brýle a sledujete plátno. Až na ten rozdíl, že před vámi neběží film, ale můžete si detailně a trojrozměrně prohlédnout nový motor nebo součástku automobilu, kterou jste si sami navrhli v počítači.

Virtuální vývojová laboratoř | foto: Nissan, Petr Lundák,  MF DNES

S pomocí speciálního ukazovátka můžete s předmětem libovolně otáčet anebo se podívat na podvozek chystaného prototypu. 

Českobudějovická Vyšší odborná a střední průmyslová škola automobilní a průmyslová má jako jedna ze tří škol v republice jednu z nejmodernějších 3D laboratoří. S podobnou technikou pracují vývojáři automobilek.

"Studenti, kteří umějí s CAD programy, pak v laboratoři vidí v trojrozměrné podobě, jak jejich předmět vypadá. Slibujeme si od naší učebny, že přilákáme víc lidí na technické a matematické obory,“ říká ředitel školy Jan Šindelář.

Celá technologie stála přes 18 milionů korun a jen samotná učebna s výkonným počítačem a plátnem vyšla na 6 milionů. Peníze na projekt šly z evropských dotací.

Virtuální vývojová laboratoř

"Studenti si sami mohou navrhnout součástku a pak ji třeba pomocí laboratoře odprezentovat a ukázat při závěrečných zkouškách. V prvních ročnících se však musí naučit s CAD programy,“ podotýká Šindelář s tím, že kantoři už cvičně zkoušeli v trojrozměrné laboratoři počítačově vymodelovat zámek na dveře auta.

"S touto technologií pracují při vývoji nových modelů vozů automobilky, jako je Škoda nebo Hyundai, ale také světoví architekti či vývojáři,“ naznačil při představování 3D laboratoře Jan Buriánek ze společnosti AV Media, která technologii do školy dodala. 

Českobudějovická průmyslovka právě se Škodou Auto spolupracuje a její absolventi často pokračují ve studiu na vysoké škole provozované automobilkou.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Další z rubriky

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.