První "studentský" sporťák jménem FireLine. Vzhled novinky je zatím tajný.

První "studentský" sporťák jménem FireLine. Vzhled novinky je zatím tajný. | foto: ČTK

V Ostravě staví nový český sporťák, který bude jezdit na elektřinu

  • 84
Studenti a profesoři Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava si postavili už několik sporťáků. Jejich nový elektromobil s pohonem všech kol by se měl dokonce sériově vyrábět. Vývojáři jej představí na brněnském Autosalonu v roce 2012.

Na ostravské vysoké škole funguje sedm let projekt StudentCar. Během té doby sestavily víc než dvě stovky studentů, které projektem prošly, už několik modelů funkčních automobilů.

Úplně prvním byl roadster pojmenovaný FireLine. Ten má pod kapotou přeplňovaný čtyřválec s výkonem 132 kW pohánějící zadní kola. Design červeného sporťáku vznikl ve spolupráci se studenty průmyslového designu Baťovy univerzity ve Zlíně a zaměstnanci Ústavu progresivních technologií pro automobilový průmysl z VŠB–TU Ostrava.

StudentCar FireLine - koncepční studie luxusního sportovního vozu

"StudentCar je registrovaná ochranná známka. Jde nám především o výchovu mladých lidí a jejich navázání na výzkum. Našim cílem je zapojit studenty do vývoje. Chceme, aby od nás odcházeli lidé, kteří se dokázali zašpinit u reálné práce. Ne knihomolové, kteří mají jen teoretické a vyčtené znalosti," popisuje vedoucí týmu Petr Tomčík.

Nově tým pracuje na elektromobilu s inteligentním podvozkem a pohonem na všechna čtyři kola. "Dostali jsme zakázku od technologicky vyspělé společnosti. Ta by měla vůz po homologaci prototypu i vyrábět. Nejde o žádnou automobilku jako Škoda Auto či Hyundai, bude to ale české auto," vysvětluje Tomčík. Dodává však, že podrobnosti o tom, pro koho vůz připravují a kdo jej bude vyrábět, zatím zveřejnit nechce.

StudentCar FireLine - koncepční studie luxusního sportovního vozu

StudentCar FireLine: zadní kola pohání 170koňový motor

"Cílem je, aby se model sériově vyráběl. Zadavatel má představu, že by se jednalo až o 1 000 aut ročně," řekl. "Vůz bude ojedinělý hlavně z pohledu řízení, především komunikace mezi řidičem a vozem," naznačuje Tomčík.

,

Elektromobil