Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Studie Saabu: kombi, hatchback či SUV

  18:11aktualizováno  18:11
Vyznavačům strohé severské krásy se před stánkem Saabu na autosalonu ve Frankfurtu zatajil dech. K vidění totiž byl nejnovější koncept automobilky 9-3 Sport Hatch. Výrobce ze země trollů studií naznačil ambice vstoupit do segmentu vozů kombinujících karosářské varianty. Tentokrát jako netradiční symbioza kombíku a hatchbacku, okořeněná výrazem kategorie SUV.
Saab 9-3 Sport Hatch zezadu

Saab 9-3 Sport Hatch zezadu - Studie navazuje na designérský styl loňské studie mohutného kupé 9-3X, střízlivější vzhled pak dodal sériový sedan 9-3. | foto: Saab

Přestože má sport hatch pět dveří, v interiéru motorista nalezne pouze čtyři místa. Studie má být jakousi předzvěstí vozu, doplňujícího stávající řadu Saabů 9-3, která nyní obsahuje pouze sedan a kabriolet.

Hlavním cílem švédské automobilky bylo postavit vůz kombi, který najde uplatnění ve střední  třídě. Má být alternativou ke klasickým hatchbackům, další devizou by měl být rozměrný a "chytrý" zavazadelník.

Studie navazuje na designérský směr nastolený loňskou studií mohutného kupé 9-3X, střízlivější  ingredience pak dodal sériový sedan 9-3. Studie sport hatch však není jen obyčejným kombíkem, nebo chcete-li hatchbackem. Svému případnému majiteli by měla nabídnout více. Zajímavým doplňkem je například nosič kol na zadní hraně střechy. Designéři Saabu došli k tomu, že  nejvýhodnější pro přepravu kol je horizontální (vzpřímená) pozice. K vhodnému uložení jim překáželo jen přední kolo, pro ně jsou v kufru přichystány speciální úchyty.

Za hi-tech exteriérem nezaostává ani interiér. Při jeho navrhování si stylisté vzali to nejlepší z  klasických Saabů. Na středovém tunelu najdeme klasický startovací knoflík - prvky přístrojové desky odkazují na "letecké geny" automobilky.

Na volantu lze najít ovládání audiosoustavy, telefonu a automatické převodovky. Na vrcholu řadící páky je ovladač, pomocí kterého řidič obsluhuje v menu sterea, GPS navigace a klimatizace.

Pod kapotou čeká přeplňovaný hliníkový dvoulitr, řidič má k dispozici dávající výkon  250 koní (184 kW). Motor pohánějící kola přední nápravy vychází ze stávajících motorů, švědští inženýři  jej ale "trochu" vylepšili. Agregát dostal inovovaný systém variabilního ovládání ventilů, který by měl  až o pět procent snížit spotřebu a zároveň vylepšit průběh točivého momentu - zejména při nízkých  otáčkách.

Další inovací, která po "vyzkoušení" na konceptu sport hatch pravděpodobně půjde do sériové výroby je  "dvoukanálový" turbokompresor. Proud vzduchu, který roztáčí turbínu, je rozdělen do dvou proudů, tím má  být dosaženo lepšího využití energie. Extrémně lehká turbína je vyrobená ze slitiny hliníku a titanu. Pro zvídavé poznámka: stejně jako u sedanu je turbokompresor (pracující s tlakem 1,2 baru) umístěný za motorem, chlazení obstarává voda.
 
Automatická převodovka Sensotronic + 2 toho také neumí málo - jejích pět stupňů předává výkon dvoulitru na atraktivní dvacetipalcová kola. Řidič může zvolit buď komfortní, nebo sportovnější způsob řazení.  Druhý z nich - "pseudosekvenční", umožňuje pomocí řadicí páky, případně tlačítky na volantu řadit. Největší lahůdka se však projeví při nastaveném automatickém modu, teprve pak je totiž odhaleno  tajemství čísla +2 v pojmenováíní převodovky. Mezi 2, 3 a 4 stupeň totiž "přibudou" další dva převodové stupně. Díky nim je efektivněji nakládáno s výkonem motoru a především, díky plynulejšímu řazení je též zajištěn vyšší komfort jízdy.
 
Zadní náprava typu multi-link disponuje též jednou technickou lahůdkou v podobě konstrukce ReAxs. Ta zajišťuje nucené "natáčení" kol. Při průjezdu zatáčkou se obě díky konstrukci nápravy zadní kola sama o  několik setin stupně natočí v opačném směru než kola přední. Zavěšení Saab ReAxs dynamicky ovládá zadní nápravu v závislosti na zatížení zadní nápravy a poloměru zatáčky (její křivosti). Díky tomu je  jízda se sport hatchem jistější a bezpečnější. Konstrukce snižuje nedotáčivost vozu, "řezání" zatáček je pak se Saabem požitek.

Saab 9-3 Sport Hatch je prozatím nejnovějším vývojovým článkem ve vývojové ofenzívě švédské automobilky. Na předloňském autosalonu ve Frankfurtu mohlo publikum obdivovat studii 9X. Minulý rok přišel zmiňovaný 9-3X, na podzim pak následoval sériový sport sedan 9-3.  Posledním sériovým přírůstkem modelové řady je kabriolet "devět-trojky". Na příští léto se pak těší američtí obdivovatelé Saabů, kdy by tam měl mít premiéru Saab 9-2 s pohonem čytř kol, na kterém Švédové spolupracují se Subaru.

Saab 9-3 Sport Hatch v číslech:

Motor
Typ přeplňovaný, zážehový 
Objem (l) 2,0
Počet ventilů 16
Max. výkon (kw/k) 184/250 při 5 500 ot./min
Max. kroutící moment (Nm) 350 při 2 500 ot./min
Vstřikování Saab Tronic 8, přímé vstřikování, variabilní časování ventilů
Turbodmychadlo dvoukanálová komora turbiny (twin-scroll), max. tlak 1,2 baru
Uložení motoru vpředu
Podvozek
Hnaná náprava přední
Řízení hřebenové s posilovačem
Přední náprava typu McPherson, plynové tlumiče
Zadní náprava nezávislé 4 bodové zavěšení (4-link), plynové tlumiče, konstrukce ReAxs - nucené natáčení kol
Přední brzdy 378 mm průměr, kotoučové, 4 pístkové třmeny
Zadní brzdy 328 mm průměr, kotoučové, 2 pístkové třmeny
Disky kol 20 x 8,5 palce
Pneumatiky 245/40 R20
Hmotnost (kg) 1580
Rozměry
Délka (mm) 4 659
Šířka (mm) 1 801
Výška (mm) 1 547
Rozvor (mm) 2 700
Rozchod vpředu/vzadu (mm) 1 580 / 1 566
Zavazadelník
Základní objem (l) 410 + 120 pod pod podlahou zavazadelníku
Sklopená zadní sedadla (l) 1 350 + 120 pod pod podlahou zavazadelníku
Výkony
Maximální rychlost (km/h) 250
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,1





Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.