Přestože má sport hatch pět dveří, v interiéru motorista nalezne pouze čtyři místa. Studie má být jakousi předzvěstí vozu, doplňujícího stávající řadu Saabů 9-3, která nyní obsahuje pouze sedan a kabriolet.
Hlavním cílem švédské automobilky bylo postavit vůz kombi, který najde uplatnění ve střední třídě. Má být alternativou ke klasickým hatchbackům, další devizou by měl být rozměrný a "chytrý" zavazadelník.
Studie navazuje na designérský směr nastolený loňskou studií mohutného kupé 9-3X, střízlivější ingredience pak dodal sériový sedan 9-3. Studie sport hatch však není jen obyčejným kombíkem, nebo chcete-li hatchbackem. Svému případnému majiteli by měla nabídnout více. Zajímavým doplňkem je například nosič kol na zadní hraně střechy. Designéři Saabu došli k tomu, že nejvýhodnější pro přepravu kol je horizontální (vzpřímená) pozice. K vhodnému uložení jim překáželo jen přední kolo, pro ně jsou v kufru přichystány speciální úchyty.
Za hi-tech exteriérem nezaostává ani interiér. Při jeho navrhování si stylisté vzali to nejlepší z klasických Saabů. Na středovém tunelu najdeme klasický startovací knoflík - prvky přístrojové desky odkazují na "letecké geny" automobilky.
Na volantu lze najít ovládání audiosoustavy, telefonu a automatické převodovky. Na vrcholu řadící páky je ovladač, pomocí kterého řidič obsluhuje v menu sterea, GPS navigace a klimatizace.
Pod kapotou čeká přeplňovaný hliníkový dvoulitr, řidič má k dispozici dávající výkon 250 koní (184 kW). Motor pohánějící kola přední nápravy vychází ze stávajících motorů, švědští inženýři jej ale "trochu" vylepšili. Agregát dostal inovovaný systém variabilního ovládání ventilů, který by měl až o pět procent snížit spotřebu a zároveň vylepšit průběh točivého momentu - zejména při nízkých otáčkách.
Další inovací, která po "vyzkoušení" na konceptu sport hatch pravděpodobně půjde do sériové výroby je "dvoukanálový" turbokompresor. Proud vzduchu, který roztáčí turbínu, je rozdělen do dvou proudů, tím má být dosaženo lepšího využití energie. Extrémně lehká turbína je vyrobená ze slitiny hliníku a titanu. Pro zvídavé poznámka: stejně jako u sedanu je turbokompresor (pracující s tlakem 1,2 baru) umístěný za motorem, chlazení obstarává voda.
Automatická převodovka Sensotronic + 2 toho také neumí málo - jejích pět stupňů předává výkon dvoulitru na atraktivní dvacetipalcová kola. Řidič může zvolit buď komfortní, nebo sportovnější způsob řazení. Druhý z nich - "pseudosekvenční", umožňuje pomocí řadicí páky, případně tlačítky na volantu řadit. Největší lahůdka se však projeví při nastaveném automatickém modu, teprve pak je totiž odhaleno tajemství čísla +2 v pojmenováíní převodovky. Mezi 2, 3 a 4 stupeň totiž "přibudou" další dva převodové stupně. Díky nim je efektivněji nakládáno s výkonem motoru a především, díky plynulejšímu řazení je též zajištěn vyšší komfort jízdy.
Zadní náprava typu multi-link disponuje též jednou technickou lahůdkou v podobě konstrukce ReAxs. Ta zajišťuje nucené "natáčení" kol. Při průjezdu zatáčkou se obě díky konstrukci nápravy zadní kola sama o několik setin stupně natočí v opačném směru než kola přední. Zavěšení Saab ReAxs dynamicky ovládá zadní nápravu v závislosti na zatížení zadní nápravy a poloměru zatáčky (její křivosti). Díky tomu je jízda se sport hatchem jistější a bezpečnější. Konstrukce snižuje nedotáčivost vozu, "řezání" zatáček je pak se Saabem požitek.
Saab 9-3 Sport Hatch je prozatím nejnovějším vývojovým článkem ve vývojové ofenzívě švédské automobilky. Na předloňském autosalonu ve Frankfurtu mohlo publikum obdivovat studii 9X. Minulý rok přišel zmiňovaný 9-3X, na podzim pak následoval sériový sport sedan 9-3. Posledním sériovým přírůstkem modelové řady je kabriolet "devět-trojky". Na příští léto se pak těší američtí obdivovatelé Saabů, kdy by tam měl mít premiéru Saab 9-2 s pohonem čytř kol, na kterém Švédové spolupracují se Subaru.
Saab 9-3 Sport Hatch v číslech:
Motor | |
Typ | přeplňovaný, zážehový |
Objem (l) | 2,0 |
Počet ventilů | 16 |
Max. výkon (kw/k) | 184/250 při 5 500 ot./min |
Max. kroutící moment (Nm) | 350 při 2 500 ot./min |
Vstřikování | Saab Tronic 8, přímé vstřikování, variabilní časování ventilů |
Turbodmychadlo | dvoukanálová komora turbiny (twin-scroll), max. tlak 1,2 baru |
Uložení motoru | vpředu |
Podvozek | |
Hnaná náprava | přední |
Řízení | hřebenové s posilovačem |
Přední náprava | typu McPherson, plynové tlumiče |
Zadní náprava | nezávislé 4 bodové zavěšení (4-link), plynové tlumiče, konstrukce ReAxs - nucené natáčení kol |
Přední brzdy | 378 mm průměr, kotoučové, 4 pístkové třmeny |
Zadní brzdy | 328 mm průměr, kotoučové, 2 pístkové třmeny |
Disky kol | 20 x 8,5 palce |
Pneumatiky | 245/40 R20 |
Hmotnost (kg) | 1580 |
Rozměry | |
Délka (mm) | 4 659 |
Šířka (mm) | 1 801 |
Výška (mm) | 1 547 |
Rozvor (mm) | 2 700 |
Rozchod vpředu/vzadu (mm) | 1 580 / 1 566 |
Zavazadelník | |
Základní objem (l) | 410 + 120 pod pod podlahou zavazadelníku |
Sklopená zadní sedadla (l) | 1 350 + 120 pod pod podlahou zavazadelníku |
Výkony | |
Maximální rychlost (km/h) | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 7,1 |