Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Designéra ferrari, zetoru i lahve mattonky koupili Indové

aktualizováno 
Po měsících vyjednávání je rozhodnuto: slavné italské designstudio Pininfarina kupuje indický kolos Mahindra & Mahindra.

Pininfarina Modulo | foto: Pininfarina

Indové koupili společnost Pincar, která drží 76,06 % akcií slavného studia. Každá akcie stála 1,10 eura. Celkem zaplatí přes 25 milionů eur, což je necelých 700 milionů korun. Mahindra v nejbližší době podá nabídku na odkup zbývajícího podílu firmy sídlící v Cambianu nedaleko Turína.

Součástí dohody jsou také nové investice, které budou financovány navýšením kapitálu Pininfariny o dalších 20 milionů eur do konce roku 2016.

Podle neoficiálních informací celé převzetí studia a projekční kanceláře vyjde indickou společnost na 150 milionů eur, kromě pokrytí investic a nákupu akcií padnou velké peníze na splacení dluhů, které Pininfarinu tíží. Celé převzetí má být dokončeno do léta příštího roku. I s výkupem zbytku akcií by celková suma za operaci měla v přepočtu dosáhnout přibližně 4,5 miliardy korun.

Koncept traktoru Zetor s designem od slavného studia Pininfarina
Museo Enzo Ferrari Modena
Muzeum studia Pininfarina v sídle firmy v Cambianu

Jedno z nejslavnějších designérských studií světa už bylo s Mahindrou v kontaktu delší dobu. Kromě vyjednávání o převzetí firmy, které prý začalo už v roce 2013, také Pininfarina v minulosti vytvořil několik projektů pro tento průmyslový kolos. V roce 2014 se například představil koncept elektromobilu Halo, který Mahindra ukázala na autosalonu v Novém Dílí.

Mahindra tvrdí, že studiu ponechá plnou samostatnost a může i nadále pracovat pro další firmy. V oficiálním prohlášení nový vlastník uvádí, že chce posilovat pozici značky Pininfarina v sektoru automobilového průmyslu, ale i v dalších oborech (architektura, design dopravních prostředků, spotřebního zboží atd.). Paolo Pininfarina, vnuk zakladatele karosárny Battisty „Pinin“ Fariny zůstává předsedou správní rady.

Studio, které je mimo jiné dvorním designérem Ferrari, patří k nejslavnějším na světě. Nově patří k jeho klientům brněnský výrobce traktorů Zetor.

Pininfarina se proslavil hlavně auty. Ale jako všichni ostatní designéři bere i zakázky z jiných oborů. Studio tak kromě aut navrhuje také jachty, interiéry, vlaky, doplňky, ale jeho designéři navrhli už i lyžáky nebo dron.

Muzeum studia Pininfarina v sídle firmy v Cambianu

Sochy na kolech

Studio letos v květnu oslavilo 85. výročí, má pobočky v Itálii, Německu, Číně a USA. Mezi klienty má Ferrari, Alfu Romeo, BMW, Toyotu a další automobilky. Mezi další důležité klienty z jiných oborů patří Eurostar, Iveco nebo Prinoth.

Karosárnu skolily stejné problémy jako ostatní slavná italská studia. Automobilky, které byly jejich tradičními zákazníky, si totiž založily vlastní designérská studia, a ubylo tak zakázek. Navíc je v globalizovaném světě autoprůmyslu více konkurentů. Další slavné, ale dnes už neexistující studio Bertone a stejně tak Pininfarina se snažily bojovat s problémy tím, že postavily továrny a pro automobilky vyráběly specifické modely (Pininfarina tak zajišťoval výrobu například Volva C70 nebo Alfy Romeo Brera). Pininfarina s výrobou aut skončil v roce 2011, protože nebyla dostatečně rentabilní a bylo málo zakázek.

Fotogalerie

Od italského studia také před lety odešel jeho dlouholetý zákazník, francouzský Peugeot, který si otevřel vlastní obří designstudio v rámci koncernu PSA. Jedno z nejelegantnějších aut posledních dekád a také jeden z nejkrásnějších peugeotů všech dob, kupé patřící do řady 406, je právě dílem studia Pininfarina, které ho také vyrábělo.

Poslední ranou byla v roce 2012 tragická smrt Sergia Pininfariny, který byl klíčovou osobností firmy.

Podpis Pininfariny nesou z dnešních aut mimo jiné Ferrari FF, F12berlinetta, Maserati GranTurismo a Grancabrio (jeho design je dílem slovenského designéra Branislava Maukše, který dnes už u Pininfariny nepůsobí). Ke slavným historickým modelům patří Alfa Romeo Spider, Ferrari Testarossa nebo Lancia Flaminia.

Muzeum studia Pininfarina v sídle firmy v Cambianu

K nejslavnějším konceptům studia patří futuristické Ferrari Modulo. Dnešní šéfdesignér studia Fabio Filippini má z historických modelů velmi rád Cisitalii 202 Berlinetta.

Nákup know-how

Indové se tak dostali ke kultovní značce, je to další krok k ovládnutí tradičních evropských hráčů v autoprůmyslu dravými společnosti z Asie. Churavějící evropský autoprůmysl dnes zachraňují Indové (vlastní třeba Jaguar, Land Rover, Pininfarinu) a Číňané (Volvo, podíl v PSA atd.).

Vincenzo Borgomeo z italského deníku La Repubblica vzpomíná na slova vládce indického koncernu Ananda Mahindry, který byl v roce 2012 na lovu v Itálii. Přiznal, že mu nejde o značky a továrny, ale o know-how, které je největším bohatstvím evropských výrobců. „Máme spoustu továren, jedna více nebo méně už nedělá rozdíl. Když máte peníze, všichni se vám snaží prodat prázdné schránky. Ale ty my nechceme. Značka nebo továrna nejsou nic bez lidí uvnitř.“ Je to možná popíchnutí automobilce Fiat a jejímu šéfovi Sergiu Marchionnemu. Studio Pininfarina, které má celý svět za součást italského národního dědictví, by do italsko-amerického koncernu zapadlo asi lépe než do indického.

Muzeum studia Pininfarina v sídle firmy v Cambianu

Navíc by se Fiat dostal k tradiční značce, se kterou má zkušenost a pasuje k jeho nátuře. Stejný čistě imageový krok udělal před lety německý koncern Volkswagen, když koupil třetí ze slavných studií jménem Italdesign, který založil velikán autodesignu Giorgetto Giugiaro. Ale Mahindra možná byla pro Fiat moc silný soupeř.





Nejčtenější

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...
Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. ...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.