Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stupačková kuchařka: když je asfalt blízko, varuje motorkáře policajt

aktualizováno 
Na každé motorce je to jedna z nejzákladnějších součástek. Není ani tak obyčejná, jako samozřejmá. Při nasedání na motorku si její přítomnost ani neuvědomujeme, její zrada však znamená téměř jistou zkázu. Buď motocyklu, nebo přímo na vašem těle.

Různých stylů motorek existuje hodně. Stupaček ale ještě stokrát víc. Stejně jako stroje, na kterých jsou instalovány, mají různý výraz a svými tvary posílají svému okolí jasný vzkaz o svém poslání na tomto světě.

Samostatnou kapitolou a opravdovou šlechtou mezi zařízeními sloužícími pro spočinutí nohou pilota motocyklu jsou stupačky závodní. Ve valné většině se jedná o technické unikáty snoubící v sobě střídmost, maximální odolnost, lehkost a především stoprocentní spolehlivost.

Fotogalerie

U turistického stroje znamená selhání odřené plasty a maximálně nějaký ten šrám na jezdci. Při zradě stupačky u závodního biku jde o život.

Stupačkové sety na sportovní i závodní motocykly si jejich piloti pořizují hlavně z toho důvodu, že sériové nenabízí žádné možnosti nastavení a vůbec nezohledňují například velikost nohy nebo vzrůst jezdce.

Zakázkově vyráběné stupačky například nabízejí od třech do dvanácti poloh různého umístění nohy a tím i změnu posazu na motocyklu. Pomineme-li estetickou odlišnost takovéhoto precizně frézovaného produktu od originálu, tak v neposlední řadě, pokud jsou z kvalitního materiálu, mohou zabránit v případě pádu většímu poškození rámu a jiných částí motocyklu. Fungují zároveň jako velmi pevná konzole, která odděluje jezdce od asfaltu.

„Použité materiály jsou velmi důležité. Laciné, dobře vypadající stupačky asijské provenience nesplňují účel v zásadní věci a tou je naprostá kontrola ve vztahu motocykl-nohy. Stupačky se vlní a závodník má pocit, že motocykl takzvaně plave,“ vysvětluje Pavel Kuzma, majitel společnosti PP Tuning, která se zabývá zakázkovou výrobou prémiových závodních přepákování. A protože v krizi nekvalitní výrobky opustí stroj jako první a nepomohou při pádu.

Tuzemský výrobce proto používá kalený materiál, s označením 7075 T6, který patří k nejtvrdší slitině hliníku, jakou lze sehnat. Má pevnostní vlastnosti oceli, ale váhu hliníku. Jedná se o materiál používaný v leteckém průmyslu. Není tajemstvím, že jeho producentem je Rusko. „Páčky bývají vždy osazeny ložisky a povrch materiálu kryje tvrdý elox, což je úprava materiálu, která vzniká při minusových teplotách a utvoří na povrchu i uvnitř materiálu vrstvu, která chrání a zpevňuje a celou sestavu ještě zhutní,“ odkrývá část tajemství Pavel Kuzma.

Pohoda při práci

Baculaté cruisery a choppery nabízejí svým jezdcům a nezřídka i spolujezdcům komfort rozlehlých ploten s divokými dekory ve tvaru plamenů, orlů, umrlčích lebek nebo kostěných pařátů. Materiálem se tady nešetří a na nějaké to deko se nehledí.

Pohodlné stupačky řidiče jsou pochopitelně odpružené. Kdo chce, může řadit...

Plocha sloužící ke spočinutí chodidla bývá nezřídka samostatně odpružená a stupačky jezdce bývají doplněny o důmyslné systémy přepákování, zajišťujícímu obsluhu řadící páky a zadní brzdy v drtivé většině směrem vpřed, kam až nohy dosáhnou. Když levá noha dokončí svou práci a zařadí odpovídající rychlostní stupeň, nalezne odpočinek na stupačkách instalovaných třeba na padacích rámech a umožní tak jezdci si na mašině téměř lehnout.

Železo do bahna

Protipól luxusních přistávacích ploch pro boty tvoří stupačky pro motokros a ostatní terénní disciplíny. Zpravidla se jedná o úspornou „ohrádku“ se zubatou horní hranou sloužící k fixaci boty v extrémních podmínkách. Otvory ve stupačce odpadává bahno a další nečistoty nabalené na podrážku.

Ovladatelnost Husqvaren je perfektní.

Ve standardním provedení bývají tyto stupačky železné. Jediným výstřelkem může být masivní dural, zatímco mistrovské mašiny používají vznešený titan. Terénní stroje sloužící k expedičním účelům a mají za úkol dopravit jezdce i s nákladem tisíce kilometrů zpevněnými i nezpevněnými cestami, mívají centrální část stupaček vyplněnu gumou, která přeci jenom částečně tlumí vibrace mašiny přenášené do nohou.

Výlet s policajtem

Turistické motorky jsou ve valné většině nastrojeny macatými celogumovými válečky, poskytujícími dostatek pohodlí pro nohy i na delší cestě, ale v případě, že se jezdec „utrhne“ do sportovního výkonu, dokáží poskytnout i zdání sportovního zážitku. Pokud se taková stupačka projede v hlubokém náklonu po asfaltu, probrousí se na svobodu jejich kovové jádro.

Aby k takovým situacím docházelo co nejméně, jsou stupačky moderních motocyklů velmi často vybaveny hlásiči náklonu, řečenými „policajti“. Jejich úlohou je za cenu vlastního opotřebení varovat řidiče, že silnice je nablízku a motocyklové opojení hlubokým náklonem nalezlo své limity.

Stupačky moderních motocyklů jsou velmi často vybaveny hlásiči náklonu,...

Hlásiče náklonu jsou snadno nahraditelné a mnozí jezdci díky nim zdobí svou jízdu proudy jisker odletujícími v utažených zatáčkách. Jindy zase zlověstným nečekaným škrábnutím o vozovku škodolibě postraší přihlížející chodce. Ani agresivnější zásah nerovnosti do hlásiče však neznamená ztrátu stability mašiny v náklonu. Když je nejhůře, policajt motorku prostě bez rozloučení opustí.

Až tedy zase opojeni klikatými zatáčkami protáhnete hlásiče náklonu po asfaltu nebo jen tak usednete na mašinu a natáhnete si nohy, buďte ujištěni, že ne jenom nad konstrukcí motoru nebo převodovky tráví vývojáři dlouhé hodiny nad rýsovacím prknem a dobrá stupačka může v krizi zachránit víc než škrábanec na podrážce.

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Další z rubriky

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.