Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stuttgart zakáže vjezd dieselům starším než čtyři roky

aktualizováno 
Od roku 2018 budou v případě smogové situace do vybraných částí Stuttgartu smět jen dieselová auta splňující normu Euro 6. Těm nejstarším nebudou v té době ani čtyři roky. Stuttgart je přitom domovem hned dvou německých automobilek - Mercedesu a Porsche.

V Zuffenhausenu, což je předměstí Stuttgartu, sídlí slavná značka Porsche. Automobilka specializovaná na sportovní vozy má v nabídce i dieselové varianty svých modelů. | foto: Porsche

Od začátku roku 2017 byla ve Stuttgartu smogová situace vyhlášena po 30 dní (a to jsme na začátku třetího měsíce). Celá situace dělá vrásky místní zemské vládě, které za přílišné překročení imisních limitů pevných částic a oxidů dusíku hrozí Evropská unie vysokými pokutami a místní správní soud jí na popud ekologické organizace Deutsche Umwelthilfe přikázal přijít do konce února s opatřeními, která znečištění vzduchu omezí.

Zatímco loni tak vláda jen prosila majitele naftových aut, aby zůstali doma a do práce jeli hromadnou dopravou, již za rok to řidičům vozů, které nesplňují nejnovější emisní normu Euro 6, rovnou zakáže. Nejnovější euronorma přitom platí od září 2014, řeč je tedy o v současné době maximálně 2,5letých vozech. Ze 107 tisíc dieselových aut, která jsou ve Stuttgartu přihlášena, jich příslušné limity plní necelá třetina. Vláda však plánuje udělit určité výjimky, např. vozům zásobování. Zákaz také nebude platit v celém Stuttgartu, ale v částech Stuttgarter Talkessel, Feuerbach a v některých oblastech Zuffenhausenu.

Nutno podotknout, že ve Stuttgartu platí od roku 2008 nízkoemisní zóna, do níž v současnosti smí jen dieselová auta s Euro 4 (se zelenou plaketou), tedy ta, jež jsou standardně vybavena filtrem pevných částic. Podobné opatření však evidentně nestačí ani v dalších městech, která podobná omezení již dříve zavedla.

Itenzivněji se proto hovoří o zavedení tzv. modré plakety, kterou by dostaly jen vozy s Euro 6. Sám spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt ovšem chce, aby tato plaketa povolovala vjezd do měst jen v případě smogové situace. Mluví se také o tom, že by „modré zóny“ byly jen součástí větších zón, do nichž by se smělo i se zelenou plaketou.

Na každý pád však podobná opatření hrozí i v dalších městech. Od roku 2015 vede EU řízení proti Německu za přílišné znečištění vzduchu, a i když v té době vypadaly podobně drsné zákazy nemyslitelně, po propuknutí aféry Dieselgate s nimi pravděpodobně budeme muset počítat. Na podzim 2017 bude o podobných opatřeních rozhodovat Düsseldorf a mluví se o nich také v Mnichově. Opatření proti starším dieselům zavádí i další evropská města, například Paříž nebo Oslo.

Otázkou ovšem zůstává, jestli podobná nařízení skutečně pomohou čistému vzduchu ve městech. V případě oxidů dusíku jsou v reálném provozu u velké části moderních aut splňujících Euro 6 limity dané normou stejně výrazně překračovány. Ukazují to testy ekologických organizací i renomovaného motoristického magazínu Auto Motor und Sport.

Autoři:




Nejčtenější

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Peugeot 208  1,2  / 60 kW ACTIVE
Peugeot 208 1,2 / 60 kW ACTIVE

r.v. 2016, naj. 26 328 km, benzín
233 890 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.