Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stuttgart zakáže vjezd dieselům starším než čtyři roky

aktualizováno 
Od roku 2018 budou v případě smogové situace do vybraných částí Stuttgartu smět jen dieselová auta splňující normu Euro 6. Těm nejstarším nebudou v té době ani čtyři roky. Stuttgart je přitom domovem hned dvou německých automobilek - Mercedesu a Porsche.

V Zuffenhausenu, což je předměstí Stuttgartu, sídlí slavná značka Porsche. Automobilka specializovaná na sportovní vozy má v nabídce i dieselové varianty svých modelů. | foto: Porsche

Od začátku roku 2017 byla ve Stuttgartu smogová situace vyhlášena po 30 dní (a to jsme na začátku třetího měsíce). Celá situace dělá vrásky místní zemské vládě, které za přílišné překročení imisních limitů pevných částic a oxidů dusíku hrozí Evropská unie vysokými pokutami a místní správní soud jí na popud ekologické organizace Deutsche Umwelthilfe přikázal přijít do konce února s opatřeními, která znečištění vzduchu omezí.

Zatímco loni tak vláda jen prosila majitele naftových aut, aby zůstali doma a do práce jeli hromadnou dopravou, již za rok to řidičům vozů, které nesplňují nejnovější emisní normu Euro 6, rovnou zakáže. Nejnovější euronorma přitom platí od září 2014, řeč je tedy o v současné době maximálně 2,5letých vozech. Ze 107 tisíc dieselových aut, která jsou ve Stuttgartu přihlášena, jich příslušné limity plní necelá třetina. Vláda však plánuje udělit určité výjimky, např. vozům zásobování. Zákaz také nebude platit v celém Stuttgartu, ale v částech Stuttgarter Talkessel, Feuerbach a v některých oblastech Zuffenhausenu.

Nutno podotknout, že ve Stuttgartu platí od roku 2008 nízkoemisní zóna, do níž v současnosti smí jen dieselová auta s Euro 4 (se zelenou plaketou), tedy ta, jež jsou standardně vybavena filtrem pevných částic. Podobné opatření však evidentně nestačí ani v dalších městech, která podobná omezení již dříve zavedla.

Itenzivněji se proto hovoří o zavedení tzv. modré plakety, kterou by dostaly jen vozy s Euro 6. Sám spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt ovšem chce, aby tato plaketa povolovala vjezd do měst jen v případě smogové situace. Mluví se také o tom, že by „modré zóny“ byly jen součástí větších zón, do nichž by se smělo i se zelenou plaketou.

Na každý pád však podobná opatření hrozí i v dalších městech. Od roku 2015 vede EU řízení proti Německu za přílišné znečištění vzduchu, a i když v té době vypadaly podobně drsné zákazy nemyslitelně, po propuknutí aféry Dieselgate s nimi pravděpodobně budeme muset počítat. Na podzim 2017 bude o podobných opatřeních rozhodovat Düsseldorf a mluví se o nich také v Mnichově. Opatření proti starším dieselům zavádí i další evropská města, například Paříž nebo Oslo.

Otázkou ovšem zůstává, jestli podobná nařízení skutečně pomohou čistému vzduchu ve městech. V případě oxidů dusíku jsou v reálném provozu u velké části moderních aut splňujících Euro 6 limity dané normou stejně výrazně překračovány. Ukazují to testy ekologických organizací i renomovaného motoristického magazínu Auto Motor und Sport.

Autoři:




Nejčtenější

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Trend dneška: videokamery do auta. Od nehody vás nezachrání, ale při dokazování...
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická dodávka StreetScooter od Deutsche Post
Zkusili jsme německou poštovní dodávku. Elektromobil, který dává smysl

Boxberg (Od zpravodaje iDNES.cz) Taková auta se dnes vlastně ani nevyrábějí. Jednoduchá, účelná, postavená přesně k tomu, pro co mají být určena. Vlastně není divu, že se německá pošta...  celý článek

Unikátní vozítko PodRide
Auto, nebo kolo? Šlapací elektromobil je obojí

Má čtyři kola a elektromotor, ale šlape se na něm. Vozítko PodRide se pohybuje někde mezi autem a kolem. Vynalezl jej Švéd Mikael Kjellman a do světa by jej...  celý článek

Trend dneška: videokamery do auta. Od nehody vás nezachrání, ale při dokazování...
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.