V Zuffenhausenu, což je předměstí Stuttgartu, sídlí slavná značka Porsche. Automobilka specializovaná na sportovní vozy má v nabídce i dieselové varianty svých modelů.

V Zuffenhausenu, což je předměstí Stuttgartu, sídlí slavná značka Porsche. Automobilka specializovaná na sportovní vozy má v nabídce i dieselové varianty svých modelů. | foto: Porsche

Stuttgart zakáže vjezd dieselům starším než čtyři roky

  • 103
Od roku 2018 budou v případě smogové situace do vybraných částí Stuttgartu smět jen dieselová auta splňující normu Euro 6. Těm nejstarším nebudou v té době ani čtyři roky. Stuttgart je přitom domovem hned dvou německých automobilek - Mercedesu a Porsche.

Od začátku roku 2017 byla ve Stuttgartu smogová situace vyhlášena po 30 dní (a to jsme na začátku třetího měsíce). Celá situace dělá vrásky místní zemské vládě, které za přílišné překročení imisních limitů pevných částic a oxidů dusíku hrozí Evropská unie vysokými pokutami a místní správní soud jí na popud ekologické organizace Deutsche Umwelthilfe přikázal přijít do konce února s opatřeními, která znečištění vzduchu omezí.

Zatímco loni tak vláda jen prosila majitele naftových aut, aby zůstali doma a do práce jeli hromadnou dopravou, již za rok to řidičům vozů, které nesplňují nejnovější emisní normu Euro 6, rovnou zakáže. Nejnovější euronorma přitom platí od září 2014, řeč je tedy o v současné době maximálně 2,5letých vozech. Ze 107 tisíc dieselových aut, která jsou ve Stuttgartu přihlášena, jich příslušné limity plní necelá třetina. Vláda však plánuje udělit určité výjimky, např. vozům zásobování. Zákaz také nebude platit v celém Stuttgartu, ale v částech Stuttgarter Talkessel, Feuerbach a v některých oblastech Zuffenhausenu.

Nutno podotknout, že ve Stuttgartu platí od roku 2008 nízkoemisní zóna, do níž v současnosti smí jen dieselová auta s Euro 4 (se zelenou plaketou), tedy ta, jež jsou standardně vybavena filtrem pevných částic. Podobné opatření však evidentně nestačí ani v dalších městech, která podobná omezení již dříve zavedla.

Itenzivněji se proto hovoří o zavedení tzv. modré plakety, kterou by dostaly jen vozy s Euro 6. Sám spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt ovšem chce, aby tato plaketa povolovala vjezd do měst jen v případě smogové situace. Mluví se také o tom, že by „modré zóny“ byly jen součástí větších zón, do nichž by se smělo i se zelenou plaketou.

Na každý pád však podobná opatření hrozí i v dalších městech. Od roku 2015 vede EU řízení proti Německu za přílišné znečištění vzduchu, a i když v té době vypadaly podobně drsné zákazy nemyslitelně, po propuknutí aféry Dieselgate s nimi pravděpodobně budeme muset počítat. Na podzim 2017 bude o podobných opatřeních rozhodovat Düsseldorf a mluví se o nich také v Mnichově. Opatření proti starším dieselům zavádí i další evropská města, například Paříž nebo Oslo.

Otázkou ovšem zůstává, jestli podobná nařízení skutečně pomohou čistému vzduchu ve městech. V případě oxidů dusíku jsou v reálném provozu u velké části moderních aut splňujících Euro 6 limity dané normou stejně výrazně překračovány. Ukazují to testy ekologických organizací i renomovaného motoristického magazínu Auto Motor und Sport.