Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Subaru Forester LPG: Jak šetří lesů pán?

  8:40aktualizováno  8:40
hodnocení iDNES 4,0/5 Moc krásy nepobral, na okouzlování sousedů si ale takové auto nekupujeme. Subaru Forester nabízí jiné kvality a to měrou vrchovatou. Když odhlédneme od kabátu samorosta, který se rád toulá po lesích, najdeme nečekaně přátelské auto. VNĚJŠÍ VZHLED * INTERIÉR A KUFR * JÍZDNÍ VLASTNOSTI MOTOR A SPOTŘEBA * CENA

forester = lesník, zálesák, polesný (anglicky)

Přívětivé k posádce, jednoduché na ovládání, sebevědomé v jízdních vlastnostech a odolné vůči hrubšímu přístupu jak posádky uvnitř, tak cest-necest, po kterých jezdí.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Subaru můžete koupit na www.automodul.cz

Subaru je tak trochu kultovní automobilovou lahůdkou.

Jeho konstruktéři trvají na tom, že správné auto musí mít pohon čtyř kol, motor s protiběžnými písty (boxer), do nádrže je možné lít pouze benzin, boční okna nemusí mít rámy... 

A vůbec, plno věcí, které dělají výlučné auto ještě výlučnějším.

 hodnocení 

PLUSY
- příjemné ovládání
- jízdní vlastnosti
- příznivá cena
- vnější vzhled
 
- množství uzavíratelných schránek
- účelný a prostorný interiér 
- pružný motor 

MINUSY
- malý kufr
- vnější vzhled
- zastaralý interiér

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Motor
Spotřeba
Základní výbava
Poměr cena/užitek
Konečné hodnocení (průměr)

Subaru Forester hledá své majitele i mezi šetřivými řidiči. Lákadlem je cenově výhodná přestavba na pohon zkapalněným plynem, označovaný jako LPG. A pozor, na auto požírající plyn dostanete plnou tříletou záruku přímo od Subaru.

VNĚJŠÍ VZHLED

Drsná krása bez příkras je hlavní módní strategie zálesáka, vše je strohé a účelné. V jednoduchosti je síla.

Na řidiče forestera dlouhonohé blondýny nepomrkávají a nevypínají hruď; už na první pohled je auto spíše pracantem než kandidátem soutěže krásy. Tuto ctnost/nectnost (záleží na vkusu majitele) ale forester vrchovatě vynahradí.

Stavbou karoserie je forester jakýsi přerostlý kombík, zaměřením se zase hlasí k SUVčkům.

Na silnici je suverénní, v terénu po subarovsku také. Všechna čtyři kola se s chutí zakusují do podložky a je jim jedno je-li zpevněná, nebo ne. Na ozdoby není místo, namísto litých kol forester obouvá v terénu praktičtější ocelové disky. Nárazníky zůstaly u testované verze Active nelakované, v kombinaci s černou karoserií to ale nevadí. Pro brouzdání terénem je spodní část auta oplastovaná, to aby lak nepřišel k úhoně.

INTERIÉR A KUFR

Šedý interiér nezaujme vzhledem, ale ohromí praktičností. Stejně jako zvenčí je vše účelné a maximálně přátelské k posádce. Tříramenný volant je sice nastavitelný pouze v jednom směru, páčky pod volantem jsme viděli na autech japonské provenience už před mnoha lety - stejně jako digitální hodiny na horní hraně přístrojové desky - vše je ale tam kde má být a funguje tak jak má. Za zmínku stojí výborný výhled z auta do všech stran.

Velké ruce zálesáka za volantem zálesáka popadnou správně tlustý věnec volantu, stejně jako krátkou páku převodovky, méně už si budou rozumět s titěrnými tlačítky autorádia.

Závodivý řidič, který usedá do auta s plnou náručí nezbytných propriet, balíčkem kapesníků počínaje a CDčky konče, je na palubě forestera ve svém živlu. Schrán, schránek a schráneček je ve foresteru habaděj a hlavně, všechny jsou uzavíratelné. Síťky, tvořící obrovské kapsy ve dveřích, možná nesplňují parametry nejposlednější ženevské módy, jsou ale maximálně funkční a pojmou množství věcí, o kterém si ostatní nechávají zdát.

Jediná velká výtka tak jde na konto malého kufru. Už základních 387 litrů není nijak slavných. A když z něho v případě "plynové" verze ještě citelně ukousne rezerva, kterou toroidní nádrž na plyn vyhnala z klasického místa pod podlahou, vezmou myšlenky na stěhování za své. Na čtrnáctidenní výlet v pěti raději nepomýšlejte. Alespoň, že se do kufru velkými kombíkovými dveřmi vecpou zavazadla nejroztodivnějších tvarů. Když dojde na velké stěhování, odveze forester řidiče, spolujezdce a 1592 litrů věcí.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Na první pohled neohrabaný forester překvapí řidiče už po prvním rozjetí jistotou a sebevědomím. O nějakých centimetrech nebo kilech navíc nevíme, auto přímo vybízí k jízdě. Čtyřkolové bezpečí dodá odvahy a na nezpevněném terénu nebo na sněhu porazí ostatní.

Navzdory vyšší stavbě karoserie je citlivost na boční vítr foresteru cizí. I při vysokých rychlostech jede auto jako po kolejích. Díky nízko uloženému těžišti motoru nemá tendenci k naklánění při prudkém průjezdu zatáčkou. Podvozek nepřekvapí žádná z jízdních disciplín: dálnice, město, terén. Parádním číslem je "žehlení" nedostatků v údržbě silniční sítě.

Čtyři kola, mezi která rozděluje pětistupňová převodovka kroutící moment 184 Newtonmetry rovným dílem, kočírují u základní dvoulitrové varianty vpředu kotoučové a vzadu bubnové brzdy. Pro vyjížďky do náročnějšího terénu je připravena redukce, kterou řidič ovládá malou pákou vedle ruční brzdy.

Pohon 4x4 dává autům ze své podstaty povětšinou lehce nedotáčivou charakteristiku. Forester ale šedou teorii poráží na hlavu. Zatáčky jsou jeho nejoblíbenější disciplínou, každou vykrojí se stoickým klidem a když už dojde na nejhorší, dostaví se příjemná přetáčivost.

I ten, komu je dovádění po lesích, lukách a stráních v autě proti mysli, ocení hill-holder. Systém nechá auto při rozjezdech do kopce zabrzděné ještě chvíli po uvolnění brzdového pedálu. Řidič se tak vyhne nechtěnému couvnutí.

Auto svým charakterem přímo vybízí k jízdě, i s nejslabším dvoulitrem se za jeho volantem řidič cítí dostatečně sebevědomě. Na závodění atmosférický 92 kilowattový motor zaměřený není, k loudalům ale zdaleka nepatří.

Po otočení klíčku ručičky budíků opíší třísetstupňový oblouk a spořádaně se zase vrátí na start (stejně jako u některých motorek) a za klasického zvukového doprovodu se probudí k životu čtyřválcový boxer. Motory s protiběžnými písty patří k subaru neodmyslitelně, stejně jako bezrámová okna dveří, která na foresteru nesmí chybět.

Než se agregát zahřeje, je na poslech trochu neklidnější, až se ale rozpálí na provozní teplotu je vše vpořádku a hurá jezdit.

Motor reaguje briskně na pokyny pravé nohy řidiče na plynovém pedálu, rád se žene do otáček. Jeho spolupráce s přesnou pětistupňovou převodovkou je bezchybná.

Subaru vyznává heslo "nafta patří do kamen", vyznavači nafty tak u japonské automobilky neuspějí. Subaristé, kteří ale chtějí přesto jezdit "za levno", mají možnost využít možnosti přestavby forestera na LPG (Liquid Petrol Gas). Právě tou byl vybavený testovaný exemplář.

Všechny rozjezdy probíhají na benzin, po zahřátí motoru pak vstupuje do hry plyn. Ovladač palivového systému se nachází u levého kolena řidiče. V samočinném módu se auto snaží co nejvíce využívat propanbutanovou směs, ukrytou v 60 litrové nádrži pod podlahou kufru. Jakmile plyn dojde, systém se automaticky přepne a motor spaluje benzin.

LPG: Jak to funguje?

Kapalná fáze LPG je čerpána do tlakové nádrže, odkud se pomocí měděného potrubí dostává do regulátoru tlaku. V regulátoru tlaku se za pomocí napojení na horkovodní okruh plyn odpařuje a upravuje se jeho tlak. Z regulátoru tlaku se dostane LPG k plynovým vstřikovačům, Vstřikovače jsou řízeny řídící jednotkou na základě signálu od benzinové řídící jednotky podle potřeb motoru na dodání směsi k jednotlivým válcům.

Při spalování LPG jsou ve spalovacím prostoru vyšší teploty, které jsou snižovány speciálním přípravkem. Ten je třeba doplňovat každých přibližně 15 tisíc kilometrů.

O přepínání mezi dvěma pohony posádka takřka neví, stejně jako o úbytku výkonu cca 3 kW, který deklaruje výrobce. Když řidič zatouží po jízdě na benzin, stačí jedním stiskem tlačítka manuálně naordinovat boxeru klasickou benzinovou potravu.

Jediný problém je v nepřesném palivoměru (plynoměru). Pět diod, indikujících plnost nádrže, citelně kolísá až o dva stupně a řidič mnohdy netuší, kolik plynu ještě zbývá. Vše vynahradí potěšující pohled na nehybnou ručičku palivoměru benzinu.

Dvoulitrový čtyřválec foresteru spotřebuje kolem osmi a půl litru benzinu na sto kilometrů jízdy, nádrž s propanbutanem vystačila na přibližně 550 kilometrů. Při nedovádivé jízdě na plyn je tak možné jezdit s polovičními náklady na palivo. Rychlá jízda odčerpá z nádrže o litr a půl až dva litry benzinu více.

CENA

Subaru Forester s dvoulitrovým motorem stojí v testovaném provedení 2,0  X Active 735 800 korun.

Subaru nyní připravilo pro forestera mnohem zajímavější cenu. Od ceny "plynového" forestera teď odečte sto tisíc.

Přestavba na plyn vyjde bez desetikoruny na padesát tisíc. Testovaný exemplář měl ještě přestavbu N1, na kterou je uplatňován odpočet DPH, za třicet tisíc.

Podtrženo, sečteno: neuvěřitelně příjemné auto, které vám soused ze závisti neobejde s pětikorunou, lze pořídit za 648 800 korun s DPH (s přestavbou na plyn 685 700 Kč). S odpočtem daně vyjde forester, který nepohrdne plynem, na 615 964 tisíc.

Za zmínku určitě stojí také zachování tříleté záruky i pro auto s plynovým pohonem.

Subaru Forester 2,0 X Active

Mitsubishi Outlander 2,0 INVITE
 

Honda HR-V 1,6 4WD
objem motoru (cm3) 1994 1997 1590
výkon (kW/k) 92/125 100/136 77/105
max.toč.
moment (Nm)
184 176 135
počet válců/ventilů 4/16 4/16 4/16
typ motoru zážehový zážehový zážehový
max. rychlost (km/h) 180 192 162
zrychlení 0-100 km/h (s) 11,4 11,4 12,8
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 11,5/
6,8/
8,5
12,5/
7,7/
9,5

10,4/
7,6/
8,6

objem kufru skl./neskl. zadní sedadla(l) 387/1592 350/1840 285/603**
rozměry d/š/v (mm) 4450/
1735/
1590
4545/
1750/
1620
4110/
1695/
1580
rozvor (mm) 2525 2625 2450
objem nádrže (l) 60 60 55
pneumatiky

205/70 R15

205/60 R16

205/60 R16

airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/ano ano/ne ne/ne
ABS/ESP ano/ne ano/ne

ano/ne

klimatizace/palubní počítač ano/ne ano/ne

55 000/ne

kola z lehkých slitin/hill-holder ne/ano ne/ne ano/ne
záruka (roky) 3 3 3
cena v Kč 735 800 729 900 599 000
*po spodní hranu oken

MOTOR A SPOTŘEBA

Na závodění atmosférický 92 kilowattový motor zaměřený není, k loudalům ale zdaleka nepatří.

Šedý interiér na pohled nezaujme vzhledem, na omak ale ohromí praktičností.

Když odhlédneme od kabátu samorosta, který se rád toulá po lesích, najdeme nečekaně přátelské auto.

Tříramenný volant forestera je sice nastavitelný pouze v jednom směru, páčky pod volantem jsme viděli na autech japonské provenience už před mnoha lety, stejně jako digitální hodiny na horní hraně přístrojové desky, vše je ale tam kde má být a funguje tak jak má.

Schrán, schránek a schráneček je ve foresteru habaděj a hlavně, všechny jsou uzavíratelné. Síťky, tvořící obrovské kapsy ve dveřích, možná nejsou podle nejposlednější ženevské módy, jsou ale maximálně funkční a pojmou množství věcí, o kterém si ostatní nechávají zdát.

Pro vyjížďky do náročnějšího terénu je připravena redukce, kterou řidič ovládá malou pákou vedle ruční brzdy.

Po otočení klíčku ručičky budíků tachometru a otáčkoměru opíšou třísetstupňový oblouk a spořádaně se zase vrátí na start (stejně jako u motorek) a za klasického zvukového doprovodu se probudí k životu čtyřválcový boxer.

Dvoulitrový čtyřválec foresteru spotřebuje kolem devíti litrů benzinu na sto kilometrů jízdy.

Jediný problém je v nepřesném palivoměru (plynoměru). Pět diod, indikujících plnost nádrže, citelně kolísá až o dva stupně a řidič mnohdy netuší, kolik plynu ještě zbývá. Vše vynahradí potěšující pohled na stoicky klidnou a nehybnou ručičku palivoměru benzinu.

Velké ruce zálesáka za volantem zálesáka popadnou správně tlustý věnec volantu, stejně jako krátkou páku převodovky, méně už si budou rozumět s titěrnými tlačítky autorádia.

Stavbou karoserie je forester jakýsi přerostlý kombík, svým zaměřením se zase hlasí spíše k SUVčkům pro volný čas.

Drsná krása bez příkras je hlavní módní strategie zálesáka, vše je strohé a účelné. V jednoduchosti je síla.

Nárazníky zůstaly u testované verze Active nelakované, v kombinaci s černou karoserií to ale nevadí.

Pro brouzdání terénem je spodní část foresteru oplastovaná, to aby lak nedošel k úhoně.

Když odhlédneme od kabátu samorosta, který se rád toulá po lesích, najdeme nečekaně přátelské auto.

Auto svým charakterem přímo vybízí k jízdě, i s nejslabším dvoulitrem si za jeho volantem řidič cítí dostatečně sebevědomě.

Subaru Forester hledá své majitele i mezi šetřivými řidiči. Lákadlem je cenově výhodná přestavba na pohon na zkapalněný plyn, označovaný jako LPG.

Velká výtka tak jde na konto malého kufru. Už základních 387 litrů není nijak slavných. A když z něho v případě "plynové" verze ještě citelně ukousne rezerva, kterou toroidní nádrž na plyn vyhnala z klasického místa pod podlahou, vezmou myšlenky na stěhování za své.

Když dojde na velké stěhování, odveze forester řidiče, spolujezdce a 1592 litrů věcí. Testovaný forester měl přestavbu N1, umožňující odpočet DPH.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.