Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Subaru Impreza: šaty Popelky, duch závodníka

aktualizováno 
Designéři Subaru se zrovna nepředřou, zato konstruktéři mají napilno. Hatchbacková karoserie imprezy je revolucí pro subaristy, v provozu ji ale spíš přehlédnete. Přehlížet ji ale přestanete, až se svezete.

Subaru Impreza | foto: Subaru

Nemusíte mít kavalerii pod kapotou, ale stejně si jízdu v nejmenším čistokrevném subaru užijete. A to nemusíte mít v nádrži ani tradiční benzin. Do imprezy totiž můžete tankovat i propan-butan (LPG) a chutná jí - na subaru netradičně - i nafta.

Může se hodit

Japonské výkonné vozy Subaru Impreza 
Zvolte automobil, který zvýrazní vaši osobnost. www.automodul.cz

Když usednete dovnitř, je to pořád staré dobré subaru. Designéři, které japonská automobilka pravděpodobně loví ve studiích výrobců traktorů, invencí zrovna netrpí. Ale což, tady se hlavně řídí. Materiál na přístrojovce alespoň nevypadá, že byl ten nejlevnější, který ve fabrice zbyl, a zdá se, že si do designstudia nakoupili křivítko a kružítko, takže už se nemaluje jen podle pravítka.

Místa máte uvnitř dost. Horší je to v kufru, do kterého se vejde 301 litrů nákladu, což je jen o litr víc, než naložíte do malé Škody Fabia. Je dobře přístupný, ale protože se pod podlahu muselo vejít železo pohánějící zadní kola, je pod roletkou, která ho kryje, opravdu málo místa. Když navíc nahradí rezervu nádrž na LPG, neodvezete už skoro vůbec nic.

Subaru Impreza

Imprezu si ale nekupujete pro promenády na soutěžích elegance ani na stěhování. Ostatním, byť krásnějším autům to totiž natře na silnici.

Impreza má samozřejmě poctivý pohon všech kol, což znamená, že síla od motoru jde k oběma nápravám pořád.

Auto pro řidiče

Při řízení máte jistotu, že auto stále řídíte. Odosobnění vlastní většině moderní autoprodukce se nekoná. Tady jste vtaženi do hry, i když nemáte 300 koní kultovní vrcholové verze STI. Pohon všech kol pomáhá neustále, auto jede jak po kolejích a za chvíli vám přijde normální projet ostrou zatáčku devadesátkou. Jenže ostatní ji jezdí o dvacet míň. Přímě, razantně a bleskurychle reaguje na každé sešlápnutí plynového pedálu, jako by ani nepatřila do dnešního autosvěta, přidušeného emisními normami, které nutí auta po sešlápnutí plynu nejdřív přemýšlet, jestli to neuškodí sedmikráskám, a pak teprve zrychlovat.

Subaru Impreza

Impreza zatáčí, jak má, brzdí ještě líp a silnice se drží rozhodně déle, než na kolik si troufnete vy. Zároveň je ale hezky pohodlná, nemá snahu z vás vytřást duši. Naklání se možná víc, než byste čekali, pokud to ale řidiče nepostraší, dokáže zatáčkou profrčet jako ve správné impreze, tedy "dveřmi napřed", nebo alespoň velmi razantně, když si na jízdu smykem netroufá. Skvěle se dokáže držet i rozbité asfaltky, jak jí velí rallyeová duše.

Šestistupňová převodovka v dieselové variantě i pětistupňová v benziňáku je přesná, řazení je ale dost kostrbaté a dráhy, po kterých se řadí, jsou vcelku dlouhé. Odstupňování je ale v obou případech příkladné. Jen je prostě třeba se při řazení nebát za řadičku pořádně vzít.

Subaru Impreza WRX

Nafta

Nafťák poznáte třeba podle "nádechu" na kapotě - mají je všechny imprezy s přeplňovaným motorem, aby se jim líp dýchalo.

Turbodiesel se neúčastní dostihů o co nejvyšší výkon vydolovaný z dvou litrů objemu. Koní má 150 (110 kW) a bohatě to stačí. Hlavně zaujme pružností a kultivovaností. Díky netradiční konstrukci protiběžných pístů (boxer), na které si Subaru zakládá, má maximálně klidný chod.

Plochá konstrukce motoru má ještě jednu výhodu: je možné ho umístit nízko a udržet tak těžiště níž, než je obvyklé. To je jedna z věcí, které přispívají ke skvělým jízdním vlastnostem.

Impreza v dieselovém provedení dostala startování knoflíkem nalevo od volantu. Občas zaslechnete jeho hrubší chod za studena, i tak ale spíš připomíná benzinový motor než diesel. Dvoulitrový diesel pojem vibrace snad ani nezná. Nejen že zní jako benziňák, on se tak trochu chová. Je třeba ho trochu víc vytáčet, než jste u nafťáků zvyklí, nízké otáčky nemá totiž rád.

Subaru Impreza

Řidiči se bude líbit velké pásmo využitelných otáček: bez turboefektu se motor sebere kolem 1 600 otáček a táhne až někam ke čtyřtisícové hranici, což většina ostatních pijáků nafty nezná.

Při asketické jízdě se dá dostat k pěti- až šestilitrové spotřebě. Když budete jezdit, jak se na subaru sluší, vypije asi o litr až litr a půl na sto kilometrů víc.

Stojí za pozornost, že dieselová impreza má nejlepší čas ve sprintu z nuly na stovku po závodních verzích, může za to velký točivý moment 350 newtonmetrů.

Plyn

Pohon na plyn dodává Subaru těm, kteří chtějí ušetřit, ale neradi naftu. Plynová volba znamená jezdit s polovičními náklady na palivo. Ale také občas hledat plynovou benzinku a mít trable s rezervním kolem. Nádrž na LPG se nastěhovala tam, kde je normálně rezerva. Ta tedy musí o patro výš, do koženkového obalu do kufru. Z už tak malého kufru tedy zbude ještě míň. Naštěstí můžete v impreze vozit soupravu na lepení. Pro případ defektu dostanete do "plyňáku" systém monitorování tlaku v pneumatikách.

Musíte také počítat s vyššími servisními náklady, plynový systém vyžaduje totiž pravidelné revize. Nepříjemné je, že vás s autem na plyn nebudou chtít pouštět do podzemních parkovišť.

Subaru Impreza

Mezi palivy přepínáte na středovém tunelu před řadičkou. Na pětapadesátilitrovou nádrž na plyn ujedete asi 350-400 kilometrů. Hodně zajímavé hodnoty se ale dopočítáte i při jízdě na samotný benzin. Po jízdě po německé dálnici přibližně konstantní stočtyřicítkou nám palubní počítač ukázal spotřebu 8,6 litru, když jsme ale dopočítali spotřebu podle toho, co se vešlo do nádrže, vyšla nám hodnota ještě o půl litru nižší.

Atmosférický čtyřválec je třeba vytáčet, má hezký sportovní zvuk a říz a je mu jedno, na které palivo jede.

Obsluha plynového pohonu je komfortní: nulová. Prostě najdete benzinku, necháte si natankovat a jezdíte, až plyn dojde, přepne si motor automaticky na dodávku benzinu a jedete dál. Startuje se vždycky na benzin, po chvíli se automaticky přepne na plyn, pokud je v nádrži LPG a máte na ovladači zvolen "plynový režim".

Subaru Impreza

Netuctové zboží

Subaru Impreza je v "nižší střední" tak trochu exotem. Mechanika je neopakovatelná, vzhled tuctový. Nadšenému řidiči se cena 624 800 Kč za nejlevnější dieselovou verzi bude zdát přijatelná, kdo raději počítá reproduktory v kabině a pravidelnost švu na kožené sedačce, půjde o autosalon vedle.

Benzinový dvoulitr v základní výbavě stojí 598 800 korun, vyšší výbava Comfort je o čtyřicet tisíc dražší. Za přestavbu na LPG se připlácí necelých 30 tisíc.

Subaru Impreza v číslech
délka x šířka x výška x rozvor 4 415 x 1 740 x 1 475 x 2 620 mm
objem kufru 301-1 216 litrů
motor 2,0D vznětový přeplňovaný
čtyřválec boxer
2,0 zážehový čtyřválec
boxer LPG
max. výkon (kW/k) 110/150 110/150
max. krouticí moment (Nm) 350 196
max. rychlost (km/h) 205 193
zrychlení 0-100 km/h (s) 8,6 9,6
prům. spotřeba (l/100 km) 5,8 8,4





Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Další z rubriky

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.