Subaru Levorg je kombík s divným jménem a výtečným podvozkem

  • 111
Subaru představuje stroj, který v dnešní době nemá obdoby. Lepší jízdní vlastnosti žádné sériově auto vyjma opravdových sporťáků nenabídne. Má podivné jméno, koupíte ho jen s automatem a přeplňovanou benzinovou jedna šestkou a vždy to bude kombík. Komu tato kombinace pasuje, dostane parádní řidičské auto.

Zní to podivně, ale Subaru Levorg je především nástupce auta, které se odporoučelo z výroby v roce 2009. Není to zpátečnictví, ani marketingová chyba. Je to přiznání, že tak povedené a charismatické auto jako Legacy čtvrté generace nedostalo plnohodnotného nástupce.

Turbodieselové Subaru Legacy
Turbodieselové Subaru Legacy

Legacy čtvrté generace je pro subaristy tak trochu kultovní model.

Výkon 170 koní by na normální hezké svezení v rodinném autě dostačoval. Jenže toto subaru má fantastický podvozek. Že vám ta charakteristika něco připomíná? Není to jen design, co toto auto spojuje s legendou okresek Subaru WRX STI, vychází z něj i mechanicky.

A v tu chvíli je vám 170 koní málo. Navíc popoháněných turbem a krocených variátorovým automatem. Vada je to jen na pohled, i tak bude Levorg synonymem pro čirou radost z jízdy.

Subaru Levorg

Levorg

To ne zrovna uchu lahodící jméno vychází z označení „LEgacy reVOlution touRinG“. Subaru auto prezentuje jako nástupce čtvrté generace modelu Legacy. Japonská značka sice už od loňska nabízí šestou generaci, tedy hlavně z něj odvozený Outback, ale to je stejně jako předchozí „pětka“ obrovité auto na americký způsob.

Nádherně dravý přikrčený štíhlý kombík „čtyřkového“ Legacy totiž fakticky nástupce nedostal. A právě subaristům, hledajícím marně náhradu, padne Levorg do noty. Začíná přesně tam, kde čtyřka skončila, vždyť je i stejně velký.

Subaru Levorg v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4690 x 1780 x 1485 x 2650
  • objem kufru: 522 - 1446 l
  • objem nádrže: 60 l
  • pohotovostní hmotnost: 1531 - 1551 kg
  • pneumatiky: 215/50 R17 nebo 225/45 R18
  • motor: 1,6 l, přeplňovaný, přímovstřikový čtyřválec, boxer, max výkon 125 kW/170 k, max. točivý moment 250 Nm
  • max. rychlost: 210 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h: 8,9 s
  • základní cena: 759 900 Kč - neoficiální informace

Levorg je a vždycky bude jen kombík, i když na pohled spíš stylový než stěhovavý (naloží ovšem přes 500 litrů). I přes dravý vzhled v něm závodní náčiní hledat nebudete. A to je chyba, potěšení z jízdy totiž rozdat umí jako málokteré obyčejné auto.

Levoboček STI

Subaru WRX STI je legenda, sen, na který dosáhne málokdo. Ale japonská značka často postaví auto, které je STI až nečekaně blízké (znalci vzpomenou třeba Subaru Forester 2,5 Turbo). A Levorg je z žeber WRX STI nejen obrazně. Celá přední část až po B sloupek je vlastně STI, rozdíly v konstrukci skeletu najdeme až v zadní kombíkovité části karoserie. Jen pro zajímavost: přemýšleli jste někdy o tom, kolik váží u takového kombíku víko kufru? U Levorgu 25,8 kg.

Dravý kombík podědil z STI i slavný (a opravdu funkční) nádech v hliníkové kapotě sající hektolitry vzduchu pro mezichladič stlačeného vzduchu, ale třeba i systém vektorování síly na kola (přibrzďováním vnitřního kola).

Auto má příkladně tuhou karoserii, což se ukazuje na jízdní suverenitě, ale zároveň konstruktéři vystačili s nezvykle tenkými sloupky. Z kabiny je tak skvělý výhled. David dello Stritto z evropské centrály Subaru upozorňuje v souvislosti s výhledem na důležitou drobnost: konstruktéři stěhují vnější zrcátka na nožku uchycenou na bok dveří. Když je totiž zrcátko v trojúhelníku vepředu na okně, zvětšuje to nežádoucí slepý úhel a překáží ve výhledu.

Subaru Levorg
Subaru Levorg

Vnitřek je klasický subarácký. Konkurence je snad líbivější, ale konstruktéři a designéři se snaží v rámci možností a rozpočtu malé (ale silné) značky. Navigace mluví česky a funguje obstojně, jen jí to ve zašmodrchanějších situacích chvilku trvá, než překreslí mapu. Nechybí systém sledování mrtvého úhlu a další moderní funkce. Elektricky ovládanou ruční brzdu si mohli odpustit. Klasická mechanická se sice nelíbí designérům, ale ve všech ohledech je lepší lanko než drát.

Subaru je to i v ostatních ohledech, slušně vybavené, ale bez výškově stavitelného sedadla spolujezdce. To je u auta s cenou 800 tisíc dost svérázné (ceník ještě není veřejný, podle informací ze zákulisí bude základní cena 759 tisíc korun). Opěradla zadních sedadel sklopíte tlačítkem, ale přes kufr zatahujete roletku, která pamatuje snad první generaci Legacy (1989). Pro řízení jsou však důležitější parádní sedadla i volant a ty padnou parádně do ruky.

Kabina je výborně odhlučněná, na izolaci konstruktéři použili mimo jiné materiál z dutých vláken jménem Thinsulate. Že vám je to povědomé? Máte tím vycpané lyžařské rukavice.

Subaru Levorg

Nemá hlas

Odhlučněním to není, čtyřválec pod kapotou prostě nemá hlas ani šťávu. Plochý benzinový boxer má objem 1,6 litru, turbo a přímé vstřikování. Základ motoru dodalo Subaru XV, turbo a přímý vstřik zase motoráři převzali z dvoulitrového benziňáku z Foresteru.

Jiný motor a k němu jinou převodovku než variátorový lineartronic Levorg pro Evropu nedostane. S jedna-šestkou to není utrpení ani marnost, je to jen smutek z toho, že jinak by byl Levorg nejřidičštější kombík pod sluncem.

Chybí mu totiž kromě typického hrčivého hlasu boxeru také přirozená síla a charakter objemného motoru. Ne že by 250 newtonmetrů bylo málo, ale na výjezdu z vracečky, kterou vás auto famózně provede, pak chybí síla na výjezdu. O to více musíte plánovat řazení a předjížděcí manévry.

Průměrná spotřeba? Stosedmdesátikoňový motor bude chtít vždycky minimálně 8,5 až 10 litrů benzinu, ať si v Bruselu hlasují o fyzikálních zákonech, jak chtějí. Levorg má kilowatty schované v relativně malém motoru osazeném turbem, to znamená velkou náchylnost na jízdní styl. Když šplháte zostra do kopců, ukáže palubní počítač klidně dvacet, když to zprůměrujete s jízdou dolů a po dálnici domů, vejdete se do čtrnácti. To je vzhledem k představení, jaké Levorg dokáže, dobrý výsledek.

Subaru Levorg

Variátorová převodovka hladce přenáší výkon na kola a ve specifikaci pro Evropu dostala ještě šest pevně daných virtuálních stupňů, které při výraznějším sešlápnutí plynu dávají řidiči pocit skokového řazení. K tomu si může ještě podřazovat před zatáčkou pádly pod volantem. Vývojáři to udělali na základě poptávky, japonská verze stupně nemá. Evropští řidiči jsou totiž na rázy při řazení zvyklí a u vyjícího variátoru to postrádají.

A právě kvílení převodovky je to, co hlavně slyšíte při rychlé jízdě. Lamentovat nad automatem tady nemá smysl, Japonci rezolutně říkají, že manuál nebude. Pro pár Evropanů, kteří po něm volají (a ze kterých by si ho koupil jen zlomek) ho nemá ekonomický smysl do Levorgu implementovat. Jen pro upřesnění: v Evropě se prodává 79 procent subaru s automatem, v Japonsku 93 %.

Óda na radost

Je to motor bez zvuku, gradace a emocí. Šestnástistovka konstantně táhne, přeplňování vyhladilo jeho charakteristiku. Zbytky charakteru vyhladí variátorová převodovka. Pohled na rychloměr ovšem odhalí, že to lamentování je jen reakce mozku na malý přísun placeba.

Levorg je totiž neskutečně rychlý. Subarácká latina: nízké těžiště a symetrický pohon všech kol (v tomto případě realizovaný hydraulicky ovládanou spojkou přelévající sílu mezi nápravy) totiž dává Levorgu fenomenální jízdní vlastnosti. V tomto případě je podvozek o několik délek před motorem. Na druhou stranu, když to v zatáčkách umíte, nesetřese vás snad ani to STI.

Podvozek je samozřejmě laděný méně extrémně. Zachoval si poddajnost, čitelnost a dravost STI, ty geny v něm odhalíte rychle. A tak umí být neuvěřitelně rychlý a zábavný, jen to umí dobře maskovat. Jede s neskutečnou jistotou, lehkostí a suverenitou.

Ladně a měkce se skládá do zatáček, v nich se na sedmnáctkách opře o vnější kola a vykrouží je s neopakovatelnou zarputilostí. Když to přeženete, varuje lehkou nedotáčivostí, aby se nakonec obloukem přeci jen protáhl.

Můžete si dovolit úplně cokoliv, je úžasně komunikativní a jistý. Dovolíte si i takové skopičiny jako nechat sklouznout na omoklé silnici přední kola. Neznám jiné auto, u kterého byste měli sklony tyto věci zkoušet.

Doslova si můžete naplánovat přepálený nájezd a sklouznutí všemi čtyřmi. Tak čitelné, hravé a poslušné auto se dnes nevidí. K tomu umí být komfortní. Na osmnáctkách tak akorát, na českou okresku můžete zvolit o palec menší „bačkory“.

Rozbitou okresku s vymačkanými lavory vyžehlí, jak je u subaru zvykem. Extrémně tuhá karoserie se nese na měkkých tlumičích, takže podvozek výborně tlumí, nelomozí a jistě vede kola. Díry ani výstupky auto nerozhodí ani když letí zatáčkou.

Levorg má prostě nejlepší podvozek v aktuální sériové produkci mezi nesportovními auty. Dostat se do Evropy třísetkoňová verze s dvoulitrem, která je k mání v Japonsku, nepotřebujete STI.

Že jsou pro Levorg na výběr kromě halogenových také LED světla a Subaru úplně vynechává xenony, není omyl, ale trend dneška. Xenony chce totiž jen Evropa a ta hraje v plánech Subaru třetí housle.

Aby bylo jasno: devadesát procent subaru prodaných v Evropě jsou SUV. Můžete namítnout, že když nic jiného nenabízejí, není co kupovat. Jenže to Subaru nevymyslelo přes noc, skladbu nabídky zformovala poptávka zákazníků. A tak je Levorg předurčen k tomu být utajenou perlou nabídky Subaru. A to se s jeho prodejem v Evropě původně nepočítalo, což by byla obrovská škoda.


Témata: Subaru, Legacy, Brusel