Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Superb Combi v losím testu svlékl pneumatiku. Přidejte tlak, radí Škoda

  14:50aktualizováno  14:50
Obří škodovácký kombík měl potíže při simulací vyhýbacího manévru, známému jako "losí test", který provedl švédský automagazín Teknikens Värld. Automobilka na základě testu, ve kterém se pneumatika na předním kole vysvlékla z ráfku, upravila tlaky huštění.

Vyhýbací test ve vyšších rychlostech simuluje situaci, kdy se v jízdní dráze náhle objeví překážka. Testy zkoumající stabilitu vozu při náhlé výrazné změně směru se provádějí až do devadesátikilometrové rychlosti.

Superb vysvlékl pneumatiku

Aby se pneumatika vysvlékla z ráfku při objíždění losa, testeři podle Teknikens Värld nikdy nezažili. Dlouhatánský kombík Superb Combi 2,0 TDI na osmnáctipalcových litých kolech najel do "vyhýbací" dráhy vytyčené kužely sedmdesátikilometrovou rychlosti. Pneumatika ale vlivem velké síly, působící na bočnici pneumatiky přední nápravy v druhé fázi testu, vyskočila z patky ráfku a vysvlékla se. Kromě poničeného ráfku to znamená nebezpečí pro posádku. Teknikens Värld provedl test s tímto kombíkem pětkrát a pneumatika se vysvlékla pokaždé.

losí test superbu combi

Kompletní video test sledujte ZDE

Průběh testu začali podle zjištění iDNES.cz zkoumat škodováčtí vývojáři ve spolupráci s redakcí švédského časopisu. "Zjistili jsme, že to byl test s plně naloženým modelem superb kombi s 18palcovými litými koly, který však byl během testu výrazně přetížen. A sice o 103 kg," vysvětluje mluvčí mladoboleslavské automobilky Evžen Krauskopf.

"Při dodržení maximální celkové hmotnosti a správného tlaku v pneumatikách je vznik popsaného jevu zcela vyloučen," dodal.

Šéfredaktor švédského automagazínu Daniel Frodin pro iDNES.cz vysvětlil, že při testech zatížili superb podle informací od švédských techniků Škody. Ti udali špatnou maximální hmotnost, kterou lze naložit, a vůz tak byl při testu přetížený.

"Za účelem zvýšení bezpečnostní rezervy i v zcela extrémních situacích vydala Škoda Auto v závislosti na konkrétních motorizacích doporučení na úpravu tlaku vzduchu v pneumatikách superbu," doplňuje Evžen Krauskopf. S ráfky jiných velikostí podle informací iDNES.cz superb problémy při vyhýbacím testu nemá. Škoda Auto tedy odlaďuje huštění pneumatik pro superb. Pro kombík s dvoulitrovým turbodieselem na osmnáctipalcových ráfcích nově doporučuje přední kola foukat na 2,7 baru a zadní na 3,2 baru. Znamená to tedy zvýšení tlaku v předních kolech o 0,3 a vzadu o 0,2 baru.

Losí test proslavil mercedes

Losí test vymysleli ve Švédsku. V roce 1997 novinář Robert Collin z automagazínu Teknikens Värld převrátil ve vyhýbacím testu na střechu tehdy nový Mercedes třídy A. Automobilka proto musela svolat 130 tisíc aut do servisu, náprava spočívala právě v instalaci stabilizačního systému ESP, dnes běžné výbavy většiny aut prodávaných v Evropě. Stojí za zmínku, že jednoduchý a vysmívaný trabant prošel testem bez problémů.

Když pak Collin vysvětloval proč test prováděl, dával za příklad situaci, kdy se na silnici objeví los. Vyhýbacímu manévru se od té doby říká "losí test".

Losí crash test

Kromě losího testu existuje ale i losí crash test. I ten vymysleli ve Švédsku. Na tamních silnicích jsou totiž časté střety aut a těchto obrovských zvířat přecházejících silnici. Saab a Volvo si zvykly stavět auta tak, aby srážka s losem neohrozila posádku. Švédský institut zabývající se bezpečností dopravy vyrobil speciální testovací figurínu losa, má podobnou hmotnost, rozměry a umístění těžiště, jako živé zvíře. Na té pak střety s velkým zvířetem simulují.

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.