Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Superpočítač v Ostravě sleduje dopravu v celé ČR, předpoví i kolonu

aktualizováno 
Zhruba každé 20. vozidlo, které je v Česku na cestě, monitoruje aplikace viaRODOS, kterou vytvořilo centrum pro rozvoj dopravních systémů v Národním superpočítačovém centru IT4Innovations v Ostravě. Speciální systém dokáže předpovědět kolonu.

Systém sleduje aktuální situaci na všech dálnicích, rychlostních komunikacích, většině silnic první třídy a ve třech největších městech. Je schopen například informovat, jak dlouho se kde řidiči zdrží v kolonách nebo kudy je mohou objet. Podle zástupců centra jde o jeden z nejpřesnějších monitorovacích systémů v Evropě.

Informace už využívá například Národní dopravní informační systém, lidem je zprostředkovávají rádia nebo televize. Zástupci centra by data chtěli zpřístupnit poskytovatelům navigačních či plánovacích služeb, tak aby je mohlo využívat co nejvíce řidičů. Rektor Vysoké školy báňské - technické univerzity Ostrava Ivo Vondrák řekl, že je to cesta, jak řidičům ušetřit pohonné hmoty, čas i zdraví.

„Podařilo se nám zintegrovat do databáze 130 000 vozidel, která na své palubě vezou satelitní jednotku, která každou minutu na superpočítač předává pozici vozidla a jeho rychlost. My tato data kombinujeme s daty mýtného systému, s daty dopravních detektorů, kamer, meteohlásek a všechny tyto datové zdroje předěláváme do jednoho výstupu pomocí našeho superpočítače,“ uvedl dopravní expert centra Martin Hájek.

Systém pracuje také s daty mobilních operátorů. „Zpracováváme anonymizovaná data o pohybu čtyř milionů SIM karet po silniční síti. Tyto informace jsou velmi důležité pro dopravní plánování,“ řekl Hájek. Centrum informace využilo například při zpracování analýzy návštěvnosti nedávných Dnů NATO v Mošnově na Novojičínsku.

„Chtěli bychom poskytnout informace řidičům přímo do vozidel,“ řekl expert. Měly by to umožnit připravované mobilní aplikace nebo RDS-TMC, tedy rádiové vysílání, které umožňuje informace přenášet do automobilových navigací.

Z výzkumů mezi řidiči, které centrum dělalo, podle Hájka vyplynulo, že je v prvé řadě zajímá, jaká je nejvhodnější trasa pro jejich cestu, jestli tam je kolona, kde začíná, jaké znamená zdržení, případně, zda se vyplatí ji objet a kudy. Vondrák řekl, že to zatím žádný systém vyhodnotit neuměl. „To je klíčová věc, která umožňuje nějak reagovat, zatelefonovat, přesunout schůzku. Je to důležité i z pohledu psychického stavu řidiče. Navíc to umožňuje volit alternativní trasu ne těsně před tou kolonou, ale mnohem dřív. Dá se tímto způsobem hodně ušetřit čas,“ řekl rektor.

Cílem do budoucna je využít spočítaná data také k řízení dopravy a k předpovědi, jak se dopravní situace bude vyvíjet. „To znamená, abych při výjezdu z Ostravy věděl, jak dlouho budu čekat na D1 v okamžiku, kdy třeba budu u Brna,“ řekl Vondrák.

Budoucnost systému zřejmě bude záležet na financích. Jeho provoz stojí ročně okolo 60 milionů korun, přičemž největší část tvoří náklady na sběr dat, které zatím centrum dostává zdarma. Pokud by se náklady rozpočítaly na aktivní řidiče, jichž je podle zástupců centra v Česku 2,5 milionu, poplatek za jednoho z nich by přišel na 24 korun.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.