Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Superpočítač v Ostravě sleduje dopravu v celé ČR, předpoví i kolonu

aktualizováno 
Zhruba každé 20. vozidlo, které je v Česku na cestě, monitoruje aplikace viaRODOS, kterou vytvořilo centrum pro rozvoj dopravních systémů v Národním superpočítačovém centru IT4Innovations v Ostravě. Speciální systém dokáže předpovědět kolonu.

Systém sleduje aktuální situaci na všech dálnicích, rychlostních komunikacích, většině silnic první třídy a ve třech největších městech. Je schopen například informovat, jak dlouho se kde řidiči zdrží v kolonách nebo kudy je mohou objet. Podle zástupců centra jde o jeden z nejpřesnějších monitorovacích systémů v Evropě.

Informace už využívá například Národní dopravní informační systém, lidem je zprostředkovávají rádia nebo televize. Zástupci centra by data chtěli zpřístupnit poskytovatelům navigačních či plánovacích služeb, tak aby je mohlo využívat co nejvíce řidičů. Rektor Vysoké školy báňské - technické univerzity Ostrava Ivo Vondrák řekl, že je to cesta, jak řidičům ušetřit pohonné hmoty, čas i zdraví.

„Podařilo se nám zintegrovat do databáze 130 000 vozidel, která na své palubě vezou satelitní jednotku, která každou minutu na superpočítač předává pozici vozidla a jeho rychlost. My tato data kombinujeme s daty mýtného systému, s daty dopravních detektorů, kamer, meteohlásek a všechny tyto datové zdroje předěláváme do jednoho výstupu pomocí našeho superpočítače,“ uvedl dopravní expert centra Martin Hájek.

Systém pracuje také s daty mobilních operátorů. „Zpracováváme anonymizovaná data o pohybu čtyř milionů SIM karet po silniční síti. Tyto informace jsou velmi důležité pro dopravní plánování,“ řekl Hájek. Centrum informace využilo například při zpracování analýzy návštěvnosti nedávných Dnů NATO v Mošnově na Novojičínsku.

„Chtěli bychom poskytnout informace řidičům přímo do vozidel,“ řekl expert. Měly by to umožnit připravované mobilní aplikace nebo RDS-TMC, tedy rádiové vysílání, které umožňuje informace přenášet do automobilových navigací.

Z výzkumů mezi řidiči, které centrum dělalo, podle Hájka vyplynulo, že je v prvé řadě zajímá, jaká je nejvhodnější trasa pro jejich cestu, jestli tam je kolona, kde začíná, jaké znamená zdržení, případně, zda se vyplatí ji objet a kudy. Vondrák řekl, že to zatím žádný systém vyhodnotit neuměl. „To je klíčová věc, která umožňuje nějak reagovat, zatelefonovat, přesunout schůzku. Je to důležité i z pohledu psychického stavu řidiče. Navíc to umožňuje volit alternativní trasu ne těsně před tou kolonou, ale mnohem dřív. Dá se tímto způsobem hodně ušetřit čas,“ řekl rektor.

Cílem do budoucna je využít spočítaná data také k řízení dopravy a k předpovědi, jak se dopravní situace bude vyvíjet. „To znamená, abych při výjezdu z Ostravy věděl, jak dlouho budu čekat na D1 v okamžiku, kdy třeba budu u Brna,“ řekl Vondrák.

Budoucnost systému zřejmě bude záležet na financích. Jeho provoz stojí ročně okolo 60 milionů korun, přičemž největší část tvoří náklady na sběr dat, které zatím centrum dostává zdarma. Pokud by se náklady rozpočítaly na aktivní řidiče, jichž je podle zástupců centra v Česku 2,5 milionu, poplatek za jednoho z nich by přišel na 24 korun.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.