Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Supersportu benzin nechutná, jezdí na řepkový olej

aktualizováno 
Supersporty nemusí spalovat jen benzin. Dieselové speciály vítězí v LeMans a GM právě představilo supersport EcoJet, spalující řepkový olej. Stříbrný speciál, postavený na podvozku corvetty, pomáhala technikům stavět televizní hvězda Jay Leno.

GM EcoJet a jeho tvůrci | foto: GM

Americký konferenciér Jay Leno, proslulý z televizní show s hollywoodskými celebritami Late Night, se zapsal do povědomí veřejnosti také automobilovými kreacemi, šílenými i na tamější, hodně uvolněné poměry.

Mezi nejznámější plody jeho fantazie patří obří hot rod Tank Car, poháněný dvanáctiválcem 29,5 l o výkonu 900 koní z – tanku, či Oldsmobile Toronado twin turbo – oldtimer z roku 1966, po přestavbě posílající na zadní kola brutálních 1070 koní.

Načerpat trochu z jeho bezedné fantazie se rozhodli i šéfové koncernu GM a svoje General Motors Advanced Design Studio nechali pomoci s realizací konceptu EcoJet.

Ten si zanícený fanoušek Leno vysnil během debat s hlavním správcem a mechanikem své rozsáhlé sbírky automobilů. Dynamicky tvarované nízké kupé nese prvky značky Cadillac a podle slov tvůrců našlo inspiraci mezi proudovými letadly a monoposty Formule 1.

GM EcoJet

To nejzajímavější ale není vidět na první pohled. Hlavním důvodem vzniku nízkého sporťáku totiž nebylo ohromování návštěvníků právě probíhajícího losangeleského autosalonu SEMA křivkami karoserie, ale další důkaz, že ekologický pohon a supersport se nemusí nutně vylučovat.

A tak hliníkový podvozek Corvette ZR-06, upravený pomocí hydroformingu, měly pohánět elektromotory, živené palivovými články.

Příprava prototypu by se ale nestihla před začátkem SEMy, proto konstruktéři zvolili náhradní, časově méně náročné řešení, a jako zdroj energie zapracovali doprostřed auta turbogenerátor s turbínou Honeywell LT-101, spalující bionaftu s minimálně 31% podílem metylesteru řepkového oleje a produkující výrazně méně škodlivých emisí, než standardní vznětový motor.

Agregát při 70 % jmenovitých otáček vyvíjí 650 koní (478 kW) a 544 Nm a skrývá se v karoserii z kevlaru a karbonu. Impozantní jízdní výkony pomáhají krotit kola 255/35 R20, resp. 305/30 R22. Bez zajímavosti není ani fakt, že šířka karoserie je takřka dvojnásobná proti výšce.

Míry GM EcoJetu v mm

délka

4674

šířka

2024

výška

1180

rozvor

2795

rozchod

1698 vpředu / 1692 vzadu

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.