GM EcoJet a jeho tvůrci

GM EcoJet a jeho tvůrci | foto: GM

Supersportu benzin nechutná, jezdí na řepkový olej

  • 16
Supersporty nemusí spalovat jen benzin. Dieselové speciály vítězí v LeMans a GM právě představilo supersport EcoJet, spalující řepkový olej. Stříbrný speciál, postavený na podvozku corvetty, pomáhala technikům stavět televizní hvězda Jay Leno.

Americký konferenciér Jay Leno, proslulý z televizní show s hollywoodskými celebritami Late Night, se zapsal do povědomí veřejnosti také automobilovými kreacemi, šílenými i na tamější, hodně uvolněné poměry.

Mezi nejznámější plody jeho fantazie patří obří hot rod Tank Car, poháněný dvanáctiválcem 29,5 l o výkonu 900 koní z – tanku, či Oldsmobile Toronado twin turbo – oldtimer z roku 1966, po přestavbě posílající na zadní kola brutálních 1070 koní.

Načerpat trochu z jeho bezedné fantazie se rozhodli i šéfové koncernu GM a svoje General Motors Advanced Design Studio nechali pomoci s realizací konceptu EcoJet.

Ten si zanícený fanoušek Leno vysnil během debat s hlavním správcem a mechanikem své rozsáhlé sbírky automobilů. Dynamicky tvarované nízké kupé nese prvky značky Cadillac a podle slov tvůrců našlo inspiraci mezi proudovými letadly a monoposty Formule 1.

GM EcoJet

To nejzajímavější ale není vidět na první pohled. Hlavním důvodem vzniku nízkého sporťáku totiž nebylo ohromování návštěvníků právě probíhajícího losangeleského autosalonu SEMA křivkami karoserie, ale další důkaz, že ekologický pohon a supersport se nemusí nutně vylučovat.

A tak hliníkový podvozek Corvette ZR-06, upravený pomocí hydroformingu, měly pohánět elektromotory, živené palivovými články.

Příprava prototypu by se ale nestihla před začátkem SEMy, proto konstruktéři zvolili náhradní, časově méně náročné řešení, a jako zdroj energie zapracovali doprostřed auta turbogenerátor s turbínou Honeywell LT-101, spalující bionaftu s minimálně 31% podílem metylesteru řepkového oleje a produkující výrazně méně škodlivých emisí, než standardní vznětový motor.

Agregát při 70 % jmenovitých otáček vyvíjí 650 koní (478 kW) a 544 Nm a skrývá se v karoserii z kevlaru a karbonu. Impozantní jízdní výkony pomáhají krotit kola 255/35 R20, resp. 305/30 R22. Bez zajímavosti není ani fakt, že šířka karoserie je takřka dvojnásobná proti výšce.

Míry GM EcoJetu v mm

délka

4674

šířka

2024

výška

1180

rozvor

2795

rozchod

1698 vpředu / 1692 vzadu