Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SUV budou zlatým dolem. Podvozky zvednou Bentley i Rolls

aktualizováno 
SUV, ti zpohodlnělí potomci drsných offroadů, dnes přebírají vládu. Pseudoteréňáky a jejich odvozeniny, takzvané crossovery, se tlačí do všech automobilových kategorií a už vůbec nevadí, že jim chybí pohon všech kol. Velký potenciál SUV větří i luxusní značky.

Do lehkého terénu, ale spíš do levého pruhu dálnice, se valí už i nejluxusnější značky. Plány na představení velkého superdrahého SUV potvrdil už několikrát Bentley. Automobilka z Crewe svoje první SUV ukáže za dva roky. Už ukázala první detaily a zastřené obrázky, ale zatím se jen spekuluje, co bude mít britský mastodont pod kapotou.

Může se hodit

Potřebujete nové auto? Vyberte si ze široké nabídky značek i modelů na Automodul.cz.

V plánu je určitě dobíjecí (plug-in) hybrid. Ten v nabídce pravděpodobně zastoupí roli úsporněji laděného modelu, který u plebejštějších značek reprezentují diesely. Bentley se však podle hlasů ze zákulisí nebrání ani naftové variantě.

Šéf prodejů Bentleye Kevin Rose už naznačil, že ceny mají startovat nad 170 tisíci eur. Hlavními trhy mají být USA, Čína a Rusko. Bentley už prý má na chystaný model dva tisíce objednávek. A to finální podobu auta ještě nikdo neviděl a má daleko do dokončení.

Skica nového SUV Bentley

První obrázky naznačují, že vzhled má vycházet z klasických bentleyů, ohavnost jménem EXP 9 F, kterou představila značka jako koncept v roce 2012, se naštěstí do další vývojové fáze nedostala.

Blízkým příbuzným silničního SUV od Bentleye by mohlo být Audi Q9. Šéf ingolstadtské značky Rupert Stadler už také naznačil, že pokud Q9 představí, dorazí také plug-in hybridní provedení. Audi každopádně nyní finišuje s vývojem nové generace modelu Q7, který se i přes hodně pokročilý věk ve stávající podobě stále skvěle prodává (hlavně v Číně). Nová generace má dorazit příští rok.

Audi tak bude s Q9 výrazněji konkurovat tradičním soupeřům. Range Rover je mezi nimi králem (takový "rolls" mezi SUV), Mercedes GL slaví úspěchy už v druhé generaci a BMW před nedávnem oznámilo, že chystá superSUV X7. Dorazit má přibližně v roce 2017.

Jeho techniku použije také urozená britská značka patřící BMW. V roce 2017 má totiž dorazit také SUV značky Rolls-Royce. Těžká váha mezi nejluxusnějšími a nejdražšími automobilkami takto střižené auto dlouho odmítala, ale práce na SUV se prý už rozjely. Terénně vyhlížející model má prý patřit k "nižší" řadě Rollsů Ghost. Ale cenovka má i tak sahat k sedmi milionům korun. Hlavním trhem pro nový rolls má být Čína.

Své modely k tomu ještě chystají Maserati (projekt Levante) a Lamborghini (Urus). Ty budou ze smečky superdrahých SUV určitě nejzuřivější. Urus má od roku 2017 podle posledních informací vyjíždět z bratislavské továrny koncernu VW, kde se teď montují mimo jiné Volkswageny Touareg. Technickým základem až šestisetkoňového urusu má být platforma sdílená s Audi Q7 a dalšími velkými SUV koncernu. Ta použije mimo jiné také hliník a karbon.

Pokud bude urus vyjíždět z Bratislavy, bude to první lamborghini vyráběné mimo Itálii. A možná to bude také první model značky s přeplňovaným motorem. Atmosférické deseti a dvanáctiválce by mohl zastoupit "oturbený" osmiválec.

Svoje SUV taky už potvrdil ambiciózní Jaguar. Jak bude vypadat, už vlastně víme díky konceptu představenému loni na autosalonu ve Frankfurtu (více zde).

Volvo XC90

Volvo XC90

Nejbližší novinkou mezi SUV je dlouho očekávaná nová generace Volva XC90. Jeden z nejdůležitějších modelů švédské značky, který zároveň odstartuje novou designovou éru, už automobilka představila na prvních obrázcích. Zatím odhalila jen sedmimístný interiér velkého modelu, který se ve stávající generaci prodává už dvanáctým rokem.

Jak vypadá nové XC90 zvenčí, odhalí Volvo v srpnu. Bezmála pětimetrový kolos se bude chlubit luxusními materiály, třeba hlavice řadičky bude z křišťálu. Přístrojovce bude dominovat obří displej, který bude ovládat téměř všechny funkce. Nový multimediální systém má spoléhat také na hlasové ovládání.

Prodeje porostou

Luca de Meo, šéf prodeje Audi, prohlásil, že rozšíření nabídky Q modelů (tedy SUV) je hlavní prioritou značky. Šéf značky Rupert Stadler se zase nechal slyšet, že do roku 2020 by prodeje SUV modelů Q měly představovat až 45 procent prodejů. Podle odhadů Automotive News Europe čeká do toho roku nárůst prodejů prémiových SUV až na milion kusů jen v Evropě.

A Čína je po nich ještě hladovější. Už v roce 2012 vzrostla poptávka po dražších SUV o 15 procent. V té době se představily menší a o něco lacinější modely prémiových značek, které "dělají" prodejní objemy. Právě ty mají být v růstovém očekávání nejdůležitější.

Jako příklad uvádí Automotive News Range Rover Evoque, Audi Q3 nebo BMW X1. Letos nově uvedený ambiciózní Mercedes GLA chce být příští rok ve svém segmentu evropskou dvojkou. Analytici předpovídají, že jedničkou bude Audi Q3.

Nově se skvěle prodává Porsche Macan (příbuzné s Audi Q5) a přináší velké výdělky značce, která si na vývoj legendárních sporťáků vydělává prodejem SUV už od dob představení většího cayennu.

V roce 2016 mají prodeje prémiových SUV olizovat hranici 900 tisíc, což by znamenalo skoro pětiprocentní podíl na evropských prodejích. V minulém roce to bylo 3,5 procenta.

Mercedes už na příští rok chystá novou generaci modelu GLK, který se přetahuje o zákazníky s BMW X3 a také s nově uvedeným, dynamičtěji střiženým modelem X4.

Pro prémiové automobilky jsou auta této kategorie skvělým zdrojem relativně snadného výdělku. SUV většinou stojí na technice klasických modelů. Protože je o ně zájem, jsou módní a vypadají honosněji, kasírují za ně víc. Mezi Audi A3 a Q3 velký rozdíl v technice není, ale Q3 se prodává s výkonnějšími motory. Zákazníci častěji připlatí za variantu s pohonem všech kol a to všechno zvyšuje cenu, a tedy i zisk značky.

Navíc se dobře odvozují různé varianty, které osloví nejrozmanitější zákazníky. Právě jmenované jakési pětidveřové SUV-kupé BMW X4 je vlastně hlavně další karosářskou verzí modelu X3. Přední část je technicky identická. Řidič v něm sedí níž, zadní část se inspirovala u velké X6 (ta je zase "sportovnějším" dvojčetem BMW X5). BMW tak přišlo lehkou cestou k novému modelu. Jeden z vývojářů značky pro iDNES.cz prozradil, že vývoj X4 trval asi jeden a půl až dva roky, což je přibližně třetina obvyklého vývojového cyklu nového vozu.

Audi TT offroad concept

Audi TT offroad concept

Mnichovská značka tak inspirovala ostatní. Svou X6 tak chystá i Mercedes. V podobě konceptu už ji ukázal na autosalonu v Pekingu. Sériové provedení by se mělo jmenoval MLC (tedy coupé patřící k řadě ML). Podobnou cestu naznačilo také Audi "poteréněným modelem TT", který by zase konkuroval právě X4.

V méně nóbl kategoriích aut už jsou automobilky, kde je téměř problém sehnat jiné auto než SUV. Auta na zvýšeném podvozku jsou v Evropě hlavním artiklem třeba u Subaru a Nissanu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.