Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

aktualizováno 
MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X. Má zajímavý rodokmen: v německém balení se totiž skrývá francouzská technika.

Opel Crossland X | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Je to definitivní, od prvního srpna patří Opel francouzskému koncernu PSA vyrábějícímu Citroëny a Peugeoty. Načasování uvedení na trh má tedy Opel zmáknuté perfektně. Aby nedošlo k mýlce, PSA s Opelem na sdílení techniky u svých modelů spolupracují delší dobu. Podobných francouzsko-německých dvojčat se časem objeví více. Na pohled se modely výrazně odlišují uvnitř i zvenčí, ale techniku mají stejnou. Vývoj nového vozu trvá přibližně pět let, uvedení Crosslandu na trh v době, kdy se značky spojují, je tedy náhoda.

Do nabídky se Crossland X postaví vedle modelu Mokka X, oproti němu je jen o kousíček kratší. Opel o něm mluví jako o typickém městském crossoveru, kříženci SUV a malého hatchbacku. Německá značka chce brzy nabídnout celou řadu takových aut, spojovat je bude mimo charakteru také X v názvu. Tyto městské teréňáky se dnes prodávají čím dál lépe a Opel chce tento trend zachytit.

Opel Crossland X
Opel Crossland X

Crossland X je o 16 centimetrů kratší než Opel Astra, přičemž je o 10 centimetrů vyšší. Pasažéři sedí výše a mají pocit lepšího přehledu nad provozem, což je dnes hlavní tahák SUV a jejich odvozenin. Základní objem kufru je 420 litrů, posunutím zadních sedadel (až o 15 cm) se dá zvětšit na velmi slušných 520 litrů. Maximální objem kufru při dvoumístném obsazení je 1 255 litrů.

Opel Crossland X v číslech

  • délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4212 x 1765 x 1605 x 2604
  • objem kufru: 410-1255 l
  • objem nádrže: 45 l
  • pohotovostní hmotnost: 1199 kg
  • motor: benzinový přeplňovaný tříválec 1199 ccm
  • max. výkon: 96 kW/130 k
  • max. točivý moment: 230 Nm
  • zrychlení 0-100 km/h: 9,1 s
  • max. rychlost: 206 km/h
  • převodovka: manuální šestistupňová
  • cena nejlevnější verze s tímto motorem: 389 900 Kč

Sedadla v druhé řadě jsou hodně placatá, Ppel nabízí možnost připlatit 11 tisíc za rozdělenou lavici (60:40), jejíž díly jdou samostatně posouvat. Mnohem důležitější je však to, že se tam s trochou snahy vejdou vedle sebe tři dětské sedačky. Na kratší cestu jsme tam relativně snadno usadili dvě děti a mezi ně dospělého.

V nabídce Opelu patří Crossland někam k malé Corse, ale uvnitř je to nečekaně prostorné auto. Crossland těží z dlouhého rozvoru a zahranacené karoserie s vysokou střechou, na zadních místech je opravdu hodně místa a ještě zbyly centimetry na velký kufr. Za technický základ posloužila platforma PSA pro malá auta s předním pohonem (pohon všech kol je v této kategorii velmi výjimečný), na které zanedlouho přijedou crossover Citroënu jménem C3 Aircross a pak nová generace Peugeotu 2008. Kromě mechanického základu má Opel také francouzský motor a uvnitř to přiznává některými použitými ovladači.

Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X
Opel Crossland X

Crossland se chlubí náloží výbavy. Nabídne adaptivní světlomety kompletně osazené LED diodami, které vypadají šmrncovně a hlavně skvěle svítí, průhledový (head-up) displej, couvací kameru, parkovací automat nebo systém samočinného brzdění. Systém varující před nechtěným vyjetím z jízdního pruhu kvůli otravnému pípání brzy vypnete (nejde vypnout napořád, po každém nastartování se zase aktivuje). Telematický systém funguje jako wi-fi hotspot umožňující připojení několika koncových mobilních zařízení současně. Jeho ovládání je intuitivní, navigace funguje velmi dobře.

Opel Crossland X

Přístrojovka je vysoká a multimediální centrum funguje velmi dobře. Někomu to může přijít absurdní, ale auta se dnes často kupují hlavně podle toho, takže to, že průjezdy zatáčkami s velkými náklony a lehkou nejistotou požitkem nejsou holt dnes už řeší stále méně kupců.

Boubelatá karoserie s mohutnými boky se líbí, jenže za ten vysoký bok rámovaný strmě stoupající spodní hranou oken, se vejde urostlý kombík (ještě že má crossland hlídač mrtvého úhlu) a dozadu také není bůhvíjaký výhled. Na první pohled je ten cvalík úzký a vysoký, mohou za to vysoko umístěná světla, boční pohled oživuje „skřípnutý“ zadní sloupek.

Motor je velmi snaživý, líbil se nám. Benzinová přeplňovaná tříválcová dvanáctistovka (u Francouzů označovaná jako 1,2 PureTech) v nejsilnějším provedení s 96 kilowatty je obstojně odhlučněná a má elán. S malým crossoverem umí hezky zacvičit, hlavně řízné reakce na plyn a při předjíždění překvapí živostí. Mezi dvěma a pěti tisíci otáček dává boubelatému opelu nečekanou dynamiku, výše už ho vytáčet nemá smysl. Spotřeba i při kvapnější jízdě oscilovala kolem sedmi litrů. Dlouhá řadička šestistupňové manuální převodovky má trochu kostrbatý chod a dlouhé dráhy.

Fotogalerie

Crossovery jsou auta, kterými maminky vozí dětí do školky, pak na nákup a zaparkovat na kraji města a šup na vlak do práce. To je dnešní utilitární používání auta. Radost v tom nehledejte, Crossland vám ji ani nenabídne. V kabině je hezky ticho a podvozek je velmi poddajný i na sedmnáctipalcových kolech. Na pojíždění v koloně a jízdu rovně po dálnici je to dobré. V zatáčkách je to už horší. Když vymetete díru, celé auto se rozkymácí a v ostřejších zatáčkách nemáte úplný pocit jistoty. Ladiči podvozků v tomto případě jednoznačně upřednostnili komfort.

Výhrady, které ke Crosslandu máme, ovšem přebije pohled do ceníku. Malý-velký crossover dostal hned do začátku padesátitisícovou slevu, takže ceník startuje na 310 tisících (atmosferický tříválec 1,2). Za nejsilnější turbobenzin, který jsme zkoušeli, chtějí aspoň 390 tisíc, k mání je i slabší verze motoru s 81 kilowatty, která je o dvacet tisíc levnější.





Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.