Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Komentář: Silniční teréňáky jsou nesmysl, který teď frčí

aktualizováno 
Módním policistkám naskakuje vyrážka, když ve městech korzují lidé v sportovních bundách a trekových botách. Že se ulice plní „outdoorovými“ auty jim nevadí.

BMW X6 | foto: BMW

Aby bylo jasno: SUV nejsou terénní auta. Aby auto bylo terénní (nebo chcete-li off-road), má mít nejen zvýšený podvozek a náhon na všechna kola, ale také rámovou konstrukci, uzávěry diferenciálů, redukci a další nářadí. Takových drsňáckých teréňáků už moc není a upřímně řečeno jezdit v nich není zrovna požitek. Je to asi jako chodit v holinách - nenateče do nich, ale občas si odřete patu.

To moderní SUV a jejich deriváty, které se dají nazvat pseudoterénní nebo třeba mimosilniční vozy, jsou něco jako trekkingová bota. Univerzální, pohodlná, ale při přechodu bažiny do ní časem také nateče.

Stejné je to SUV. Posledních padesát metrů polňačky k chatě projede, takže není třeba tahat víkendový proviant ručně. Ale proč zbývající desetitisíce kilometrů najetých za rok kvůli tomu tahat trekkingovou výbavu, tedy zvýšený podvozek a terénní vzhled, je záhadou.

A s SUV nebojácný horal také často při zkoumání limitů zapadne. Pravověrní off-roadisté totiž také vědí, že nejdůležitější jsou v terénu pořádné pneumatiky, ne ty silniční univerzály, které obouvají „trekkingová“ auta, aby se chovala kultivovaně na silnici. A často se stačí na zimní závěje připravit koupí dobrých, čerstvých gum, než celého auta s pohonem všech kol.

Obzvlášť v Česku se totiž zakořenila nesmyslná představa, že auto bez pohonu všech kol je nebezpečné a „méněcenné“. Čtyřkolku tak často vyžadují i ti, kterým je úplně k ničemu. Symbolickou deviací českého trhu jsou prodeje značky BMW. Automobilka vyhlášená vyváženými jízdními vlastnostmi svých vozů s poháněnou zadní nápravou prodává většinu svých vozů v Česku s pohonem všech kol.

Statistika

Podle statistik Svazu dovozců automobilů přibylo v registru vozidel za první tři měsíce letošního roku 9 721 nových vozidel, která spadají do kategorie terénních. Podíl na celkových prodejích dosáhl už 18,25 procenta. Jde o nejvyšší podíl i prodeje v historii, prodeje meziročně stouply o 44 procent. 

Oproti evropskému průměru Češi kupují více takových aut: v Evropě je tržní podíl terénních vozů 12,5 procenta. Více údajů najdete zde.

Ale servismani vědí své: „Když pak přijede paní se svým SUV na servis, ukáže nám diagnostika, že za šedesát tisíc najetých kilometrů jelo auto v režimu 4x4 pět kilometrů,“ popsal mi kdysi jeden z nich.

Nakonec se ukáže, že s takovým autem nikdo do terénu ani jezdit nechce a neplánuje. A tak už nikomu nepřijde divné, že se prodávají, a v Česku o to více, SUV s pohonem jen přední nápravy. To už je taková trekkingová bota ušitá z plátna na kecky. Že je takové auto snad ve všem horší než klasicky stavěné modely, těžko těm, kdo se do něj zakoukali, rozmlouvat.

Pohodlnější nastupování

Každé páté nové auto prodané u nás patří do kategorie terénních vozů. Do toho kvůli obecné metodice spadne leccos, jak rustikální off-road Land Rover Defender, tak Dacia Duster s pohonem jen přední nápravy.

Fanoušci aut dnes úpí. Nových aut, do kterých se nenastupuje nahoru, nemají velká kola a netváří se, že chtějí ostatní sežrat, nebo rozšlápnout je dnes pomálu. Všichni dnes šílí po SUV a jejich odvozeninách.

Automobilky jsou oběťmi svých zákaznických výzkumů. Prý dnes všichni chtějí SUV, že s nimi byť jen na polňačku sjedou jednou do roka, je už jedno.  Na obrázku se samozřejmě zákazníkům asi více zalíbí mohutné auto na velkých kolech. Jenže některé firmy už svou snahu jít vstříc aktuální poptávce dotáhly ad absurdum a nemají v nabídce téměř jediný normálně stavěný model. Auto s klasickým typem karoserie dnes těžko sháníte hlavně u některých japonských značek.

SUV hůř jezdí, více žere a vejde se do něj méně než do konvenčně tvarovaného normálního auta, hatchbacku nebo kombíku.

Zákazník chce, aby auto mělo co nejmenší spotřebu, ale pak si vybere módního obra, který je o dva metráky těžší než srovnatelné „silniční“ auto, takže má nakonec spotřebu vyšší. Velká čelní plocha prostě klade na dálnici odpor.

Argumentem je pohodlná jízda. Jenže terénně vyhlížející auto si s rozbombardovanými silnicemi (hlavně Středočeského kraje) stejně neporadí. Aby takové SUV vypadalo k světu, musí dostat velká kola, jenže ta se pak obouvají do nízkých pneumatik, takže auto stejně drncá. Vysoké balony pneumatik s vysokou bočnicí si s dírami poradí lépe a je jedno, na jakém jsou autě. 

SUV už se dnes (až na výjimky) za jízdy nehoupou jak kocábka, ale ten pocit neohroženosti a nadvlády nad situací na silnicí je jen placebo. Mechanika vychází z obyčejných aut, výhoda je v mohutnosti (ano, BMW X5 samozřejmě nad Fiatem 500 při bouračce vyhraje), ale paušálně prohlásit SUV za bezpečnější nejde.

Do SUV se prý také lépe nastupuje. Je otázka, jestli je to naše lenost, nebo chátrající populace, ale nastoupit do normálního auta by pro zdravého člověka do nějakých šedesáti let neměl být problém. Zvedat nákup nebo basu piv do vysoko položeného kufru také není lehčí. Navíc ten kufr bude skoro jistě menší než u hatchbacku srovnatelné velikosti.

Trable seniorů s nasedáním jsme si vyzkoušeli předloni ve speciálním obleku:

Navíc, kdo si pořizuje SUV „kvůli dětem“, aby je do něj jednodušeji usazoval, zjistí, že si moc nepolepší. Zkuste zvedat patnáctikilové dítě do sedačky, když máte ruce natažené vpřed a do zad vás tlačí otevřené dveře. Jde to ztěžka a na „housera“ si zaděláte rychleji než nastupováním do přikrčeného sporťáku. Pro rýpaly: metrové dítě do obyčejného nízkého auta vleze samo a vyškrábe se i do sedadla, do auta na zvýšeném podvozku s vysoko položenými sedáky se to často nepodaří. Ověřeno. 

Neoddiskutovatelným argumentem pro zvýšená auta je lepší výhled. Dopředu možná, to dodá až nemístné sebevědomí leckomu, ale zkuste si moderně boubelatá SUV prohlédnout z boku a zezadu. Dozadu je výhled mizerný snad ze všech aut dneška, a za vysoký pravý bok se stoupající spodní linkou oken se vejde normální auto. Kdo nemá kapacitu na to sledovat provoz z normálního auta a potřebuje sedět na rozhledně, často nevnímá ani to, co se děje ve zpětném zrcátku. 

U SUV se navíc přidává špatný přehled o tom, kde mohutná zvlněná karoserie končí. Takové auto valící se prostředkem úzké okresky je pak běžný jev českých silnic, šoféři náklaďáků a autobusů o tom umí dlouho vyprávět. Nabízí se také myšlenka, jaký bude další krok, až všichni přesedneme do SUV, lepší výhled oproti ostatním pak už bude asi jen z kamionu.

Typickým zástupcem trendy silničních teréňáků je BMW X6:





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.