Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SUVsaurus míří mezi vyhynulé druhy

aktualizováno 
Bylo nebylo, na této planetě kdysi žil SUVsaurus. Lidé ho měli rádi, ale jak rostly ceny benzinu, žíznivý a velký automobilový tvor upadal v nemilost. Až jednoho dne zcela vymizel.

SUV asaurus | foto: Suzuki

To není pohádka, ale parafráze reklamy, která běží v USA. Natočila ji automobilka Suzuki. Tato japonská značka humornou formou a s pomocí postaviček podobných prehistorickým zvířatům, jejichž těla mají zároveň tvary velkých terénních aut, popisuje, jak se proměnila láska Američanů k velkým SUV. Vystřídala ji skoro nenávist. Na konci přidává Suzuki řešení. Vidí je ve svém o něco menším terénním vozidle vlastní provenience.

Zájem o velká SUV, jako jsou Hummery, Audi Q7, Hyundaie Santa Fe nebo Volkswageny Touareg klesá nejen v USA, ale také v Evropě. Podle britské společnosti JATO Dynamics, která sbírá údaje o prodejích nových aut, se poptávka po velkých SUV propadla za první polovinu letošního roku na starém kontinentě o 44 procent. V luxusním segmentu, kam se řadí značky BMW, Mercedes nebo Audi, činil pokles necelých 15 procent.

Finanční krize, vysoká spotřeba a menší ohled k životnímu prostředí – to vše dohromady podlamuje kolena velkým SUV.

Z dřívějších vysněných korábů silnic a módních doplňků se stává terč posměchu. V USA je symbolem této kategorie automobil Hummer. Původně armádní speciál, který se na silnicích téměř nevejde kvůli své šířce do běžných pruhů.

Na internetové stránky ihumpedyourhummer.com zasílají odpůrci velkých SUV amatérská videa, na nichž náhodně potkané hummery stojící na ulicích jakoby sexuálně obtěžují. A na webové adrese fuh2.com zase vyjadřují řidiči nechuť k obrovitým a žíznivým hummerům zdvižením prostředního prstu.

Z módního hitu se stal terč vtípků a někdy také legislativních opatření. V Evropě se některé země začaly rozměrným a žíznivým SUV bránit s pomocí zákonů.  Například v Nizozemsku se musí zájemce o auto typu Porsche Cayenne  připravit na příplatek ve výši necelého milionu korun ve formě daně z luxusu a za velké množství škodlivého CO2 proudícího z výfuku do okolí.

Velké daňové zatížení platí pro tyto vozy také ve Finsku. V Anglii se připlácí hlavně v případě, že jde o služební auta. Několik tisíc eur navíc vybírají finanční úřady za velká SUV v Rakousku a ve Španělsku.

Žíznivé a obrovské vozy ztrácejí své dřívější pozice, které však rychle přebírají jejich menší a šetrnější sourozenci. Pomalu se pro ně vžívá označení kompaktní SUV. Nejnovějšími přírůstky do této automobilové třídy jsou Volkswagen Tiguan, Ford Kuga nebo luxusnější Audi Q5 a Mercedes GLK. A velké oblibě se už nějakou dobu těší BMW X3, Honda CR-V, Toyota RAV4, Chevrolet Captiva, Suzuki Vitara či Kia Sorento.

Jsou menší, mají nižší spotřebu paliva a nezřídka také jen jednu poháněnou nápravu. I díky této skutečnosti nejsou tato auta tak žíznivá jako větší SUVsaurus.
 

Autor:






Nejčtenější

Opel Insignia Grand Sport
Nový Opel Insignia přijíždí v plné parádě. Je to grandiózní krasavec

Celým jménem je to Opel Insignia Grand Sport a je to fešák. Minimálně vzhledem má šanci být jedním z nejparádnějších aut své kategorie. Oproti předchůdci zhubl...  celý článek

Automobilka Volkswagen založila novou divizi, která má pod značkou Moia...
Volkswagen má novou značku. Moia nebude konkurencí Toyoty, ale Uberu

Netradičně nikoli akvizicí, ale vytvořením nové divize rozšířila portfolio svých značek německá automobilová skupina Volkswagen. Nový brand Moia se liší ještě...  celý článek

Autobaterie
Nenastartovali jste? Autobaterii vám zabil mráz, ale může za to horko

Zimní období je pro akumulátory kritické. Ke koupi nové baterie se však řidiči většinou rozhodnou, až když mrazy trvají delší dobu nebo jsou opravdu tuhé....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.